Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
beginner

Kanske inte plastpest men vad är det?

Rekommendera Poster

Vi har massor med små hål i färgen/gelcoaten under båten som vi upptäckt nu när vi slipat ner all gammal bottenfärg. De är ett par mm i diameter och på vissa ser man något som kan vara glasfiber i botten. De verkar dock vara torra, hittar inga blåsor eller något som luktar något utan bara dessa små gropar. Det är mest runt kölen fram och nästan inget bak. Hela båten hade lackfärg (samma som friborden) under bottenfärgen.

Det är en gammal Crescent HT 495 av okänd årgång.

Det verkar som sagt inte fuktigt i hålen så vår tanke är att det nog kanske inte är plastpest, är det det så är det väl inte precis läge att göra en jätterenovering på en så gammal båt i alla fall. Vi tänkte öppna durken framtill i båten så att det kan torka upp ordentligt inåt om inte annat. Durken baktill är öppnad sedan sommaren i o m att vi ville stärka upp en gammal skada inifrån. När den skadan lagades för något år sedan såg laminatet fint och fast ut där i alla fall.

Tacksam för kommentarer från er som haft någon typ av problem med plastbåt sedan tidigare eller på annat sätt har någon gissning om vad detta kan vara. Tack på förhand!

 

post-19078-1394235637,1879_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som plast-pest blåsor som slipats ner.

Tycker det är överdramatiserat med plastpest. Har en segeljolle som har botten full med blåsor när den legat i en sommar. På våren är de oftast borta.

Om laminatet verkar fast och stabilt skulle jag bara lägga på ny bottenfärg och köra på. Gamla Crescentbåtar brukar ha rejält med plast i skrovet.

Blir dock lite konfunderat av din kommentar att båten har lackfärg. Du menar inte att den hade gelcoat i en kulör som du nu har slipat bort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, någon tidigare ägare verkar ha målat hela båten med tvåkomponents lackfärg utanpå gelcoaten. Vi har slipat bort det som är löst under, så det är väl en blandning av färg och gelcoat som kommit fram.

Underlättas uttorkning om vi öppnar durken och tar bort gammalt fyllnadsmaterial där eller kan inte laminatet torka inåt!? Det står alltid om otroligt omfattande jobb med att renskrapa på utsidan vid plastpest, nog borde det väl kunna torka ut inåt till stor del!?

Vi tog tidigare bort en hel del fuktig, illaluktande skumisolering akterut när vi öppnade för att stärka upp en gammal skada. Det är klart mest med små hål förut kring kölen.



Senast ändrad av beginner | 30 september 2008 | 10:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om blåsorna torkar och sjunker in under vintern så går pesten djupare in för varje år i vattnet. I det långa loppet blir skrovet skrot. Skrovet suger massor av vatten också.

Blästra och epoxibehandla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju knappast vara ett alternativ när själva båten kanske är värd 10 000 -15 000:- !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta är väl andrahandsvärdet. Om den är värd 10.000 nu så kommer den antagligen bara vara värd 5.000 om 10 år. Och om 20 år kan den vara så angripen av plastpest att den sjunker om du inte gör något åt den. Men det gäller bara om du kör den i tropiska, varmare vatten och inte tar upp den varje vinter för att torka.

Den s.k. plastpesten är till stor del en myt utvecklad av de affärsmän som har att tjäna på affären. De flesta plastbåtar som tas upp varje vinter i våra kalla breddgrader utvecklar inte mer än små bubblor som på sommaren inhyser lite fukt och på vintern torkar upp igen.

Det största hotet är dock myten. Den gör att andrahandsvärdet på båtar med dessa bubblor blir lågt. Detta alltså utan någon som helst anledning eller objektiv slutledning. Varje oroande artikel i pressen och på forum som detta får affärsmännen i branschen att gnugga händerna i förtjusning för att de vet att kundunderlaget växer - men inte plastpesten. Den är fortsatt väldigt sällsynt i våra farvatten och kommer alltid att vara det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara höra om fler har tid och sitta och läsa på Bryggsnack denna årstid =). Har fortfarande inte bestämt hur vi skall göra med de små hålen. De dök upp när vi slipade ner bottenfärgen i september. Luktar inget konstigt vad vi kan känna men på en del syns glasfiber i botten. De som ser ut som små fuktiga prickar har inte gått att få hål på utan de är hårda om man försöker punktera med en knivspets.

Den har stått från september nu med luftig täckning och lär ju få stå till maj ialla fall d.v.s. 8 månader. Vågar vi spackla över hålen sedan? Kan vi ha på några lager av Biltemas epoxi sedan eller är det bara dumt? Skall vi bara epoxispackla och sedan bottenmåla?

Gammal 70-tals Crescent HT så några jätterenoveringar känns inte motiverat. Blästring kostar en 4 - 6000 kr vad jag förstått och det är väl halva båtens pris så det verkar ju inte riktigt rätt.

Bli så jätteglad för allas idér och tankar kring detta !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej tid har man egentligen inte. Att kolla vad som skriv på forumet är väl mer som en sjukdom - man kan inte låta bli. Själv är jag i slutet på min middagsrast. Hade egentligen tänkt va ledig några dar, men jobbade ändå ett par timmar på förmiddagen - med det inkomstbringande arbetet. Det blir ett par timmar ytterligare men först efter kl. 17.00.

 

I mellanperioden skall jag ner och jobba med en av mina båtar. Håller på att installera en värmare och en autopilot. När det jobbet är klart blir det provsegling. Inte idag, men kanske i början av Mars.

 

Debbatten om böldpest är, som många skrivit, betydligt överdriven. De problemen du har på den båten  du beskrivit, har ju ingen större betydelse.

 

Omständig som jag är, hade jag nog slipat rent till gelcoaten, ev kratsat ur lite i hålen, tex med en kniv. Spacklat i hålen med nåt epoxyspackel, och målast över botten ett par gånger med en epoxygrundfärg tex Gelshield http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=480&artname= eller liknande, innan bottenfärgen.

 

Bifogad bild visar min förra båt under behandling av en mindre, begänsad böldpestskada.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 10 februari 2009 | 13:28

post-945-1394235780,9302_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tror inte att jag riskerar att stänga in ett ev. fuktigt skrov om jag lägger på epoxigrundfärg? Många verkar ju tycka att det är då de verkliga problemen kan börja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan låta konstigt men skölj med sötvatten innan du gör något annat. var en stor artikel i praktiskt båtägande om plastpest för något år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag låta det vara som det är nu och slänga på ny bottenfärg bara. Hade det varit en plastpest med lite fart i hade det varit blåsor och luktat. Kör så länge båten håller, säkert 15år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska du täta alla hål in mot glasfibern. Det är ju annars som att sjösätta en svamp. Å andra sidan torkar den bättre så länge hålen finns där. Bottenfärgen tätar inte mot vatten. Spackla i varje blåsa med gelcotespackel eller epoxibehandla. Eller kolla med din färgaffär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som om det är färgen som blåsar sig. Tvåkompsfärg gör det om man målar den under vattenlinjen. Båten lär inte sjunka av det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara höra om fler har tid och sitta och läsa på Bryggsnack denna årstid =). Har fortfarande inte bestämt hur vi skall göra med de små hålen. De dök upp när vi slipade ner bottenfärgen i september. Luktar inget konstigt vad vi kan känna men på en del syns glasfiber i botten. De som ser ut som små fuktiga prickar har inte gått att få hål på utan de är hårda om man försöker punktera med en knivspets.

Jag tänkte mest på att det syns glasfiber i botten på en del gropar. Då bör man ju täta åtminstone dem efter en uttorkning. Men blöt glasfiber håller också ihop men blir tyngre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...