Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tauruz

Vill veta märke på båten

Rekommendera Poster

Jag har gått och blivit med båt, jag har inte hämtat den än dock.

jag undrar om det finns någon som vet vad det kan vara för märke/modell på den?

Reglage och ratt är Chrysler och motorn också förmodar jag, ägaren visste inte säkert och vi har inte hunnit kolla det.

 

post-10005761-1394235636,0281_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att man ska få den i vatten till nästa sommar, målad, polerad och klar.

här kommer en bild till

 

post-10005761-1394235636,0857_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och gratulerar till en trevlig båt! Det är en Selco, modellen är Riviera ser det ut som. Jag har en själv en Selco av lite större modell, Rival. Du har ett mycket trevligt lanternabeslag på fördäcket, var räddd om det! Men det ser ut som om topplanternan saknas, den ska sitta på en stång som går ner i ett hål uppepå beslaget med röd/grön.

Mvh Rille

post-24352-1394235636,1452_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för et snabbt svar!:) och tack för tipset om lanternan, ska höra med förra ägaren om den kan finnas kvar.

har kikat runt på forumet och det är en Riviera eller en Selboy 13 vad jag förstår, är det årsmodeller som skiljer och isåfall när byte dom namn?

Motorn som satt i ska vara på 50hk, är det rätt att anta att det är en Chryslermotor med tanke på reglaget?


Jag hämtar den nästa vecka och då har jag mer detaljerade uppgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara en Chrysler bara för att det står så på ratt och reglage för att det brukar passa till de flesta motorer med lite modifieringar.

Är den på 50Hk så kan det vara den WestBend/Chrysler från 1965/66 då Chrysler köpte upp WestBend 1965. Sedan försvann 50Hk och ersattes av 45Hk och 1967/68 kom en 55Hk.

50Hk kom sedan tillbaka 1985 tror jag, men då under namnet Force då Chrysler såldes till US Marine 1984/85. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! ja det ska bli intressant att se vad det satt för motor i den, orginalmotorn blev iallafall utbytt mot en nyare av tidigare ägaren men gamla motorn ligger undanstoppad.

jag återkommer med mer info när vi har botaniserat i gömmorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Jag tror som sagt att det är en Riviera, och den torde vara från sent 60/tidigt 70-tal. Selboy hade i 1971 års brochyr ett lite annorlunda skrov och däck. Rivieran har samma däckslinjer som Rival med de vackra linjerna vid motorbrunnen. Dock påminner din ruta om Selboy´ s... Det kan nog ha med årsmodellen att göra. Uppe i framkant på motorbrunnen borde det sitta en skylt med serienr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen hämtat den! har en bild på skylten med serienumret

24728732.jpg

Bild invändigt:

24728733.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...