Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stilig_knubbis

Mercrusier startar inte

Rekommendera Poster

Hej! Har en bayliner med en 4,3 l mercruiser v6. sist jag var ute gick den som en klocka och allting fungerade. sedan stod den i lite över en vecka med dåligt väder o nu vägrar den starta. Den får bensin och har gnista (ganska svag dock) har haft kupé värmare i en vecka så motorn är torr och så har jag bytt tändstift runt om. vad kan felet vara? kan tändspolen eller brytar spetsen gett sig tro?

Tacksam för snabba svar// alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna vara spricka i fördelarlocket. Då blir de svårstartade vid fuktigt klimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den svaga gnistan, har du tillgång till något hjälpbatteri/startaggregat?

Jag tror inte den får tillräckligt med ström. Startmotorn surrar som den ska men den har så att säga förtur i elsystemet och skapar ett tillräckligt spänningsfall för att det inte ska funka

Annars ta hem batteriet och ladda så tror jag att den hoppar igång

/sp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för årsmodell på maskinen. Brytare eller brytarlöst. Om brytare kan det vara avstånd eller konding

Hur är anslutningarna till spolen kan lätt oxidera i det fuktiga vädret som varit.

Är gnistan svag så kan det tyda på spänningsfall till spole eller övriga tänd delar.

Spolen kan ju också sagt adjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en 97a med brytare, men brytaren borde väl inte bara gå sönder utan anledning eller?

har tittat alla anslutningar och så och dom ser okej ut

// alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett långskott kanske men har du provat att ge den lite startgas???

Hmm kan ju vara vatten i bränslet oxå, eller så finns d någon liten jord som inte har tillräcklig kontakt, se över alla anslutningar igen och prova med startgas. Annars så är d inte fel att ta ett litet kompprov för att få svart på vitt.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har testat med startgas.

Mätte på tändspolen idag och det var 12 volt som det ska, men sedan när jag mätte medans jag körde på startern visade den bara 7 volt? kan det bero på dåliga kablar eller vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänvisar till vad jag sagt tidigare du har någon form av spanningsfall Du skriver att du kollat alla ansluningar. Knutpunkten finns på startmotorn som jag sagt tidigare Är det minsta tvivel där stjäl den strömmen före det övriga elsystemet vilket bevisas enl din provning

Följ kablarna från batteriet ända fram till tändspolen, vid varje skarv/anslutning kolla igen lossa gärna lite och rucka på kablarna

Du har laddat batteriet, men är det i bra kondition testa med syraprovare du kanske har en svag cell som ger sig vid belastning, kanske prova med ett annat batteri?

Eftersom felet uppkommit som du beskriver är det mest sannolikt att det hadlar om fukt/oxid. Fukt i bränslet borde kunna uteslutas då inte startgas hjälper

Visst kan brytarspetsar bara sluta att fungera ngn gång är det ju dax kolla om ytorna är snedslitna

/sp

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla at brytarna öppnar 0,4mm när dom står på nock kolla så dom inte är brända ,hål i dn ena tapp på motsvarande,om så är fallet kan du slipa eller fila för tillfället,men byt om det visar sig vara så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du inte kan mata tändspolen direkt från batteri med 12V

Kolla även så att du jord som du skall.

Elsystemt på V6/V8 är inte direkt krångligt, 8-9 kablar max 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på Scopetts linje. Min gamla truck beter sig på samma vis. Bra snurr på motorn men det finns inte tillräckligt med ström till tändningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten står på land.

Glöm inte spolmuff och vatten till drevet.

 

Inte glömt dödmansbrytaren?

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den från -97 så har den inga brytarspetsar utan troligen (helt säkert) ett Thunderbolt tändsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade exakt samma symptom. Felet visade sig vara en sensor till tändningen som lagt av. Lite googlande på - mercruiser ignition sensor - ger en del upplysningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...