Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CraneIsland

Problem med pump

Rekommendera Poster

Har en Buster med Johnson auto-länspump som står på för fullt, fast det är torrt i båten. En tidigare modell av autoläns jag haft så hände samma sak, fast då var det en flottör som hade hakat upp sig. Nu sitter bara en plastbox (som inte går att ta sig in i) som sköter den automatiska av/på- funktionen. Har därför lite svårt att lokalisera felet.

Någon som känner igen problemet eller har något tips på vart man letar felet?



Senast ändrad av CraneIsland | 22 september 2008 | 08:49



Senast ändrad av CraneIsland | 22 september 2008 | 08:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter förmodligen en avkännare i plastboxen. Går den hela tiden så tyder det på att du har kortis (rak genomgång utan brytning). Pumpen är förmodligen av den sort att den inte får gå tom längre stunder och då den har gjort det så kanske den ändå är deffenetivt körd.

Man kan enkelt bygga sin egen automatik till länspump. Jag har lagt lite scheman här http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=426.0

Rulla ner till Elektronisk nivåvakt. Den har ett relä och tider som du ställer själv med komponenter. Man kan med lätthet bygga en sådan här utan relä och då med transistorer. Framför allt så går den att laga om fel skulle uppstå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker också att det är kortis i den svarta boxen, för jag kan inte hitta någon annan synlig förklaring. Faktum är att pumpen fortfarande funkar, så med hjälp av dina fixa-själv förslag så ska jag testa å bygga en egen autoswitch!

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...