Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
crescent44

konservera utombordare inför vintern

Rekommendera Poster

nu är det ju snart vinter och jag undrar vad man ska göra med utombordaren för att den ska klara vintern så bra som möjligt.

någon som har tips eller kanske länkar till någon utförlig beskrivning av frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare är ett vitt begrepp, alltifrån en 2,2 Hk dingemotor till 250 Hk *monster*, vad gäller det för motor ?

Har den gått i saltvatten?

Hur har du tänkt förvara den, torrt/fuktigt/varmt/kallt ?

Själv plockar jag bara av  tvåtakts-7-hästarn och ställer in i varmgaraget, inget särskilt behöver göras.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

antingen köper du ett konserverings-kit hos watski som innehåller detaljerat beskrivning smörjoljor osv.... eller så köper du tidningen pb där det står punkt för punkt.

lycka till! själv ska ja ut o åka i helgen hahaaa innan jag tar upp den typ oktober

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en novis, men tidningen pb... vad står det för? Läser gärna allt som finns i detta ämne

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt båtägandes artickel är ju riktgivande men inte perfekt. Som att säga att man skall tömma bort all bensin. Man ber ju om kondens och korrosion i bränslesystemet om man gör så. Full tank med konserverings medel i. Som redan sagts, sedan beror det ju mycket på hurdan motor du har.

en fyrtaktare behöver yrkesman som justerar ventiler etc. Min E-ETC smörjer sig själv. Sköljer bara ur den, tvättar av den och lite fett här och där, klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en 7,5 hk suzuki tvåtaktare från 76.

ingen som har några länkar? det måste ju finnas tusen guider till det här på internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan längst upp finns en magisk ruta som kallas Sök i forumen. Jag provade att skriva Konservera och fick svar enl bilden.

post-27706-1394235625,3676_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 60 hk 2-takt Mariner (Merucrymodell). Det första jag gör är att ta bort bränsleslangen när motorn går och låta den förbruka all bensin i förgasaren.

Sedan tar jag ur tändstiften och sprutar in konserveringsvätskan i tändstiftshålen.

Därefter kör jag några varv med startmotorn så vätskan sprider sig. Sedan skruvar jag tillbakatändstiften i motorn.

Ser till att tanken är nästan full och tillsätter vanlig karburatorsprit.

Oljan i växelhuset brukar jag byta när de första vårsolstrålarna kommer samt smörja alla nipplar med fett.

Sedan brukar det bara vara att pumpa inbensin i  motorn och den startar direkt. Detta har funkat fyra år i rad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

trista svar ni ger.

det finns ingen anledning att jobba i hjäl sig

Tag upp motorn, om du kört den i saltvatten eller mycket grumligt sötvatten kan du sätta ner den i en tunna med vatten och strta den och köra igenom den med rent vatten.

Därefter byter du olja i växelhuset. - skruva ut pluggen både uppe och ner och töm ut. och sen fyller du på nytt. när det börjar rinna över där uppe är det fullt.

skruva loss bränslefiltret (sitter där bränslet går in i motorn) och torka rent det om du vill vara  extra duktig.

Slutligen så kan du skruva ur tänstiften och spruta in lite olja tyx 5 56 i cylindrarna och sen skruva tillbaks dom.  Spraya lite olja på elkopplingar mm. Några konserveringskitt är bortkastade pengar.

Har du en fyrtaktare bör du även byta motorolja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tjohoo, pb= praktiskt båtägande... några dagar efter fick jag min vi båtägare tidning oxå, å där finns oxå detaljerat beskrivning.

eftersom jag då har en äldre 2-taktare evinrude, så tror jag att alla dessa tips som finns i tidningarna och som våra mg-vänner ger är gott nog för mig, men håller självklart me om att det beror på storlek o klass på motor Skrattande

 

lycka till!



Senast ändrad av Ray-Ray | 26 september 2008 | 12:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En poäng med att byta oljan i växelhuset på hösten är att man då ser OM det kommit in vatten ochslipper på så sätt risken att något fryser sönder under vintern. Det är alltså inte i första hand för oljans skull, utan för att vara säker på att inget vatten finns i motorn.

/en john

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har alla ett eget system för höstservicen.  Jag kör i saltvatten å då hör en grundlig spolning till.  Min rutin, först stänkskyddet för förgasaren bort. Koppla hörlurarna till vattenintaget å sätt på vattentrycket. Starta motoren å låt gå tills termostaten öppnar. Koppla loss bränsleslangen å spraya direkt in i förgasaren tex. LPS 3 eller motsvarande. Spraya så länge att motorn dör. Då är du försäkrad om att vevstagslagren har tillräckligt skydd. Efter det så tömmer jag förgasaren. Vevhuset olja bytes å alla leder smörjes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...