Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
siteadmin

Dela med dig och vinn - nivåmätaren Gobius 4

Rekommendera Poster

Dela med dig och vinn – nivåmätaren Gobius 4


Dela med dig av dina bästa tips för vinterförvaringen. Skriv i vårt forum och visa gärna upp illustrerande bilder. Ett av tipsen kommer att belönas med en nivåmätare - Gobius 4.

 



Senast ändrad av siteadmin | 10 oktober 2008 | 12:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har två guldtips som vi börjat praktisera dom senaste åren. Varför skall det ta sådan tid innan man lär sig?

1. Presseningar: Om du har stora och tunga pressenningar (vi har 2 st tjocka vinyl på 60 m2 vardera som väger ton) lägg dom på däck från kajen innan du lyfter båten ur vattnet så slipper du bära eller dra upp dom hela vägen från marken till ställningsnocken.

2. Masten: Vi har skaffat två 4 skurna taljor a 200 :- st på Jula. (Artnr: 334055) Nu hanterar jag och min fru vår 18 meter långa mast själva i mastskjulet utan problem. Behöver aldrig samla ihop massa folk som skall konka och bära. Rulla in den på mastvagnen, fäst taljorna i var sin takstol lyft upp på önskad hylla eller häng den högst upp i taket om så önskas. Vill man flytta på andra master som ligger illa till så gör man det också utan problem. 

Med dessa två åtgärder har vårt liv blivit väldigt mycket enklare.

Mvh Lasse - Fantasi 37 Sea Wind



Senast ändrad av marlahe | 18 september 2008 | 16:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Placera ut torrbollar gärna 1 st/10 fot båt och och en luktbortagare från Biltema. Städa ur kyl o ställ den öppen. Lägg ut lite tidningspapper på hyllorna för att inte kylen skall ta åt sig lukt. Lägg ut lite träklossar eller något annat distan matrial under dynorna om de är kvar.

Se till att ha begränsad ventilation eftersom annars kommer inte torrbollarna inte fungera eftersom du släpper in ny luft hela tiden.

Bra är också att göra detta en torr dag eftersom du stänger till.

Torka rent bänkar mm med lite diskmeldel o vatten på en sprayflaska. En rengjord yta kan inte mögla.

Har du mögel på en ljus matta på väggar typisk amerikanska båtar så kan man tvätta med klorin vatten så kommer det motverka mögel också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta högtrycket som brukar stå vid kajkanten och spola rent runt drev etc då båten hänger i kranen, sparar mycket slit till vårkanten, kör även av hela vattenlinjen och bottenfärg med högtrycket.

Har Du bottenfärg eller annat på skrovet, ta lite diesel på en trasa så får du bort det galant.

Tvätta båten inuti med TurtleWax plastmöbeltvätt, det går på nästan allting (se bruksanvisning) så är båten fräschare till våren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi andra får ta del av en massa fantastiska tips, och bara det är belöning nog tycker jag :)

/thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt ligger i bräckt vatten, men det händer att jag har fått små havstulpaner på drevet, då har de satt sig så de är nästan omöjliga att komma åt, då brukar jag ta några gammla frotetrasor, några gamla tvättsvampar, dränker dem med kalkosan, (sådant man har till kaffebryggaren). Trycker ner dem eller lindar på de ställen som behöva, låter sedan trasa, svamparna ligga kvar ett par timmar på de områden som tulpanerna sitter. Sedan bara att skölja med sötvatten, sitter det något kvar, kan man ta en liten plastspattel eller tandborsten, så lossar resten. mvh suzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemmagjord torrboll

En Hink, ett durkslag som passar på hinken, fyll på med massor av vägsalt (motsv) billigare än köpt torrboll och rymmer bra mycket mer vatten = kräver inte tömmning lika ofta.
(Tack Johan för tipset)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

Varför köpa dyra torrbollar när man kan använda vanligt billigt vägsalt, går att köpa i säck. Slå upp ett par kg i i en bunke/spann det kommer att ta åt sig den fukt du har i båten.

Använd inte såpa i båten då det tar till sig mögel, vinäger däremot motverkar mögel.

Hälsningar Nils Andréasson, nils@byggkonsult-gbg.se

S/Y Moon River, Göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips som funkar klockrent både vinter och sommar.

Fick idén efter att vår dotter provat sin flytväst på babysimkurs då även blöja användes för att se hur det funkar i vattnet...

Då det alltid lyckas samlas en del vatten från regn, kondens mm. i kölsvinet så har vi i vår båt (comfort 30) placerat tre blöjor i kölsvinet. Tre under vintern och tre nya under sommaren. En bra blöja har en uppsugningsförmåga på lite mer än en liter så även om det redan står en hel del vatten i kölsvinet innan du provat så är det bara att slänga i ett par blöjor, vänta lite och sen byta mot torra. En bra blöja kostar ca 1.50 styck i storpack. Senaste året har vi på så sätt inte sett en droppe vatten i kölsvinet och det har kostat endast 9 kronor. Billigt och framförallt så slipper man slabbet med att hålla torrt och rent. Kommer garanterat fortsätta med detta även efter att dottern blivit blöjfri. Komplettera gärna med torrboll/vägsalt som tidigare inlägg nämnt så är hela båten förhoppningsvis snustorr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag hittade jag en supergrej för vinterförvaring. En typ frostvakt som inte har några heta delar, den är extremt energisnål och verkar vara effektiv. Nu kan jag slappna av för brandrisken.

Den jag köpte var 60cm lång och drar 80W, det som är synd är att den går hela tiden (ingen frostvakt alltså) men för att dra 80W värmer den väldigt bra och då kan den gott gå, det torkar ju upp också. Jag hittade den hos min lokala båthandlare men du kan se den på http://www.hylite.uk.com/index.htm

Shit, jag låter som värsta säljaren:)

Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid förvaring utomhus så blir det oundvikligen kondens på undersidan av pressenningen när temperaturen växlar under vintern. För att undvika dropp i båten spänner jag en liten lättviktspressenning från vindrutans överkant till sittbrunnens akterkant. För att hålla torrt i båten fyller jag ett durkslag med refillpåsar till torrboll och sätter det i vasken i pentryt. På så vis rinner den uppsamlade fukten ut ur båten och kan alltså inte avdunsta och kondenseras på nytt vid temperaturomslag. För att undvika mögelpåväxt våttorkas alla plast- eller lackade ytor efter rengöring med svag klorinlösning, på våren kan man våttorka med vatten för att få bort klorinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inga knep, men jag suger åt mig som blöjor i kölsvin Skrattande

 

Kanon bra tips!

//stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätten är diametralt olika för att hålla torrt i båten. Enligt tidigare inlägg har jag förstått att många stänger till så mycket som möjligt och placerar torrbollar.

Jag själv ser till att det är cirkulation i  båten. Har gjort så alla år med befintlig båt. Ägaren innan mig gjorde samma sak. Jag har kvar alla dynor och annat tyg. Har inte en tillstymmelse till fuktproblem, inget mögel eller kondens. Allt är torrt och fint.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för dyra torrbollar med tillhörande refill,använder jag calcium chloride,(vägsalt),som jag fyller i durkslag och sätter på en spann,hade fem sådana i min vinga och det var kruttort för första gången,en säck varar i tre år och den köpte jag på lantmännen.En säck kostar inte mycket mer än en torrboll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett råd jag fick förra året var att lägga ett gammalt täcke över min penta motor,och den var torr och fin på våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte ny presenning förra året så tog jag ett nummer större så att hela båten täcks utan större öppning i för och akter, jag har en utliggarställning så luft kan komma in ändå. -- Detta gör att att jag numera helt slipper fukt och mögel i sittbrunn - ( Samma fenomen upptäckte jag för många år sen, trodde då att det berodde på kvaliten på preseningen, storleken har alltså betydelse ! )

Vad jag förstår så blåser det annars in fuktig luft under regniga dagar. När jag är i båten, varannan vecka i snitt kör jag en värmefläkt en stund. Har aldrig problem med fukt eller mögel inne i båten.

Vad gäller kölsvinet så har jag aldrig något vatten där, det gäller att se till att båten är tät helt enkelt.



Senast ändrad av Strega | 24 september 2008 | 13:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era tips!

Vi har nu dragit en vinnare!

Grattis säger vi till Kent Andersson!Skrattande

Läs hans tips, se citattexten ovanför.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...