Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
us_oberg

Vattenlinjen målad för högt upp! Hur ta bort..?

Rekommendera Poster

Någon av de tidigigare ägarna till min Flipper 575 har målat vattenlinjen med bottenfärg alldeles för högt upp. På sina håll 5-6 cm ovanför där den borde vara. Det ser inget vidare ut. Jag skulle vilja avlägsna all färg (i flera lager) och polera upp gealcoatytan igen. 

-Vet någon om detta över huvud taget är möjligt?

-Går det att  ta bort bottenfärg och sedan polera fram ursprunglig gealcoatyta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis så har man slipat ned den tidigare gelcoatytan för att få bottenfärgen att fästa, således går det inte att polera upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... men det kan ju gå. Om man varit så klantig att man målat för högt upp är det ju också möjligt att man missat att slipa p.g.a. samma klantighet....Skrattande

Skulle det vara så illa att gelcoaten är slipad såpass att man inte kan polera upp ytan igen utan att den blir för tunn kan man ju måla en glassig snobbrand istället.Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte helt ovanligt att man med flit målar med bottenfärg lite för högt upp. Två anledningar till detta. Man vill vara säker på att man inte målar för långt ned och får beväxning. Dessutom blir det ju ofta en smutsgul rand precis vid vattenlinjen som kan vara mycket svår att ta bort. Lägger man då maskeringen ett par cm högre upp kan man anse det problemet löst. Jag anser nog det vara snyggare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inga bottenfärger i samma eller nästan samma kulör som din båt ?? Då märks det knappt annat än på mycket nära håll.

Själv har jag målat min båt med bottenfärgen ca 5 cm över vattenlinjen, tycker det ser mycket snyggare ut än bevuxen vattenlinje.



Senast ändrad av jan_af_lisoe | 15 september 2008 | 12:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ca 5 cm upp på skrovet kan nog  vara lagom... Läste första frågan för slarvigt, fick för mig att han hade bottenfärg lååååångt upp. Slarvigt, av mig alltså.SkämsSkrattande

/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har råd köper man Paint stripper i en båttillbehörsaffär,annars kan man prova med bensin det löste upp min bottenfärg men det var kletigt,jag hade tur för min gealcot var inte nerslipad så det var lätt att maskinpolera upp ytan.Lycka till



Senast ändrad av Propellerlelle | 15 september 2008 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd och synpunkter! Skrattande

Jag kommer att försöka paint-strippa/slipa bort den gamla färgen och se vad jag kan göra åt det som kommer fram. Går det så går det. Går det inte så kommer jag istället måla över med vit bottefärg. Det blir mer diskret än mörkblå som nu.

mvh
us_oberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på min gammelbåt så tog Jag tog en värmepistol och lacknafta och massor med trasor och skottar gick det åt

fick bort altt och fick ett jätte resultat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...