Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
crister

bayliner

Rekommendera Poster

Hej funderar på att köpa en 28-30fot bayliner aventi vad bör jag tänka på vid köp

tacksam för goda råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

28-30 fötter har ofta dubbelmontage, finns enstaka ex med endast enkelmontage.. Vad man föredrar är en smak sak. Jag är inte mycket för dubbelmontage, du har 2 drivlinor som kan strula och en båt med dubbla maskiner är dyr att hålla efter.. Dreven är en känslig punkt om vi pratar äldre ex med Omc drev, dessa ska vara rätt justerade annars, käkar dom microbrytare varpå maskinen stoppar när du lägger i växeln.. Detta är hyperviktigt på alla drev, men Omc har ett lite känsligare system än övriga Vp och mercrusier..

Annars är d väl mest vanlig undersökning, dvs leta läckor, sprickor osv.. Vet inte vadför årgång du letar efter men ju nyare dessto bättre enligt min mening.. Kvaliten på dom lite större modellerna brukar vara bättre än dom mindre, iaf upplever jag d så.. Sedan så kommer monstret sluka en hel del soppa. Räkna på runt 4L dist allt under detta är bara plus. Iaf om du eftersöker något med dubbelmontage, med enkel maskin bör du kunna få ner förbrukningen till närmare 3L dist.. Och en singel standard bigblock är i klenaste laget för denna båttyp, räknat på en uppskruvad 454 till ungefär 400hk så bör man kunna nå iaf nästan 30 knop eller strax under.. Om du eftersöker nyare modeller så vart skrovet ändrat en bit in på 90 talet och blev således mer lättdrivet.. Därmed inga problem med singelmontage.. Jag tycker dom lite halvnya modellerna är snyggast dvs typ tidigt eller mitten på 90-talet, dom nyaste modellerna är inte lika snygga. Detta är min mening men helt klart är d mycket båt för pengarna med enroma utrymmen och fin gång i sjön. Finns egentligen bara en nackdel och d är soppaförbrukningen..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja!

Jag har en kompis som jag ofta åker till. Det är 45 distans t.o.r. Jag har kollat på en motor att snitta 0,7/distans. Det blir ändå 500 spänn per resa.

Men 4 liter/distans är lika med 3000kr per resa.

Kompisen på ön ojar sig. Han har 2VP á 275hk och går ständigt i valet och kvalet att byta båt.

Problemet är bara det att: -Båten är så förbaskat fin!

Två hötappar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!! , som bayliner 2955 avanti ägare är jag verkligen hel nöjd med min båt och det enda jag kan säga till dig är att kolla just läckage runt rutor och relings list, att det helt enkel inte tar in vatten där. Kolla också naturligtvis dreven , har fått höra av så många att cobra dreven som sitter där orginal är ingeting att ha utan att det helst ska sitta ett par penta sx drev där.

Sedan är ju smaken delad som baken alltså. Jag kan INTE hålla med om att det skulle vara på någotvis bättre att ha en singel motor i båten mer än att det i så fall halverar kostnaden i service och eventuella reprationer av drev och motor. Säkerheten framför snålheten vill jag säga och mina 5.0 or har då jag aldrig fått att dra ett snitt på mer än 2lit dist. (har garmins flödes mätare). Sedan om man ska ha en nyare eller äldre modell får ju smaken och plånboken avgöra, det jag vet att tex en 2955a har ju dock hyfsade scandäck att gå på till skillnad från en 2655a . Sedan finns det ju många andra båtar som är fina som tex Sea Ray.

Kostnaden att framföra dessa båtar med 1 v8 eller 2 v8or har jag ett exempel på . En kompis till mig kör en mindre bayliner , en 2655a med en stor big block i och hans drar inte mindre än min utan det är på det hårfina men han ligger över min bränsle förbrukning som jag har. Som jag sa så är det en 2655a , min är en 2955a och väger 1 ton mer så hans 26a borde ju då dra mindre och dessutom så har han duopropp drev och en helt nyrenov motor sedan 2 år tillbaka.

 

Lycka till !!!

// Orre



Senast ändrad av orre72 | 15 september 2008 | 13:59



Senast ändrad av orre72 | 15 september 2008 | 23:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2liter dist är inte rimligt i dessa samanhang, inte för o misstro men när jag provåkte dessa båtar för rätt länge sen så låg vi på en förbrukning på över 3l dist med dubbla 5,7er i en Avanti 29 fotare.. Att få ner dessa till 2 liter är inte praktiskt möjligt med förgasarmaskiner iaf inte i en marchfart på 25 knop.. Båten är tung har ett rättså tungdrivet skrov packa samme båt full i folk och packning så undrar jag om ni kommer ner till 2l dist.. Min båt drar mellan 1,8 och 2L dist med full semester packning och 5-6 pers ibåten.. Den har dessutom ny förgasare och rättinstälningar på allt och är dessutom mer än 2 ton lättare och har ett bättre skrov.. Säkert att ni monterat mätaren rätt?? mätt på förbrukning via full tank till tom osv. 

Mycket ska man höra men jag har hitills aldrig fått ankarlinan i propellern ska man lyckas med detta så får man vara bra klantig.Dom som lyckas har ofta ankarspel (hur nu d skulle försvåra d hela) Sedan så äre ju bara o tilta upp drevet hala fram kniven och kapa skiten om man nu skulle lyckas trassla in d. Eller kör ni med ankaret hängandes i ena drevet och släpandes i botten? Finns ju i så fall lättare sätt att bli ett drev fattigare.. Lika troligt att man lyckas linda in begge dreven i snöre om d nu skulle sitta dubblemontage.. Och resonerar man som så att d e säkrast att ha 10 maskiner för 9 kan ju stoppa så borde man nog överväga något annat än båtliv iaf.. Kan ses som dubbel säkerhet d köper jag, men d är oxå dubbellt av allt som är dyrt o fixa.. Gummibälgar, kylimpor, förgasare, värmeväxlare (om man har sötvattenkylning), generator, startmotor, topplock osv.. Förr eller senare rasar något och då äre inte roligt att hosta upp dubbla pengen.. Finns enligt mej fler negativa egenskaper med dubbelmontage än d finns positiva iaf i båtar under 30 fot.. Hur man än räknar blir båtlivet dubbelt så dyrt..   En motor är enklare på alla vis och en väl underhållen sådan stoppar inte bara så där. Har min maskin klarat över 10 år utan vare sig sötvattenkylning eller annat hokuspokus så har den motorn lönat sig flera gånger om. Snart stundar ett motorbyte även för mig men ja just d d blir bara en motor, hade jag kört dessa timmar med 2st maskiner hade jag förmodligen fått byta båda 2.. Inte skoj att ha en ny maskin och en äldre tveksam eller hur??

Och jag vet precis hur tongångarna går nere i hamnen ligger ju på en brygga där jag är minst i ledet nästan alla andra båtar på bryggan är större än min, och i stort sätt alla har dubbelmontage. Och dom är jävligt stolta över d och skryter om sina manöveregenskaper, och d kan jag hålla med om att med dubbla maskiner så blir manövreringen lättare. Men vad dom flesta av dessa båtar har gemensamt d är att dom även är utrustade med bogprop och nåra med snurra både fram o bak.. vad fan har man då för nytta av dubbla maskiner i avsenede på manövrering?? Hmm och ja är betyderligt mycket stoltare av att kunna hantera min båt utan snurra i näsan och dubbla maskiner. Ser inte svårigheten att hantera något som är 7 fötter längre utan dubbelmontage heller..

Det verkar handla om stolthet för dom allra flesta märker jag. Och har man köpt en båt med dubbla maskiner så är d bäst och man kan inte tänka sig något annat.. Och ja d är roligt tills förtsa gången d e dags för service eller repartion och man får pynta dubblet.. Näpp mitt råd är finns båten att få med singelmontage och kraftig maskin, så kompletera hellre detta med en bogprop i fören. Så har du bra manöveregenskpare och en enkel drivlina att hålla efter.. Man kan se på detta med 2 ögon, kan vara lite svårt för vissa jag vet men d kommer...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man skratta eller gråta... ja jag väljer att skratta åt detta !!!

För det första så kan man ej svara bättre på detta än vad RCarlsson gjort, men jag kan inte låt bli.

Dagisnivå helt enkelt. Tydligen så vet ej jag eller ovan nämnda något om våra dåliga båtar utan vi ljuger väl och antar att den ej drar mer än vad dom gör.  Som Robban sa så frågade killen helt enkelt efter tips och råd men det slutade i en urlöjlig diskussion hurvida vi upplever dessa båtar som i själva verket äger 2 nästan lika dana båtar.

Nä REXCO så är det inte ännu , så varken jag eller RCarlsson behöver ljuga för oss själva och jag säger som RCarlsson sa till dig , du är mer än varmt välkommen ner till en av oss så får du själv se och uppleva. Vad beträffar min flödes mätare så är den kalibrerad enl konstens alla regler så ge dig nu !!!

Men än en gång till dig som verkligen ville ha råd från oss här ute och inget tjafs !!

Leta och titta noga , det finns massor av fina 2655or och några 2955or tex som är till salu nu och köp inte första bästa utan välj den som känns bra helt enkelt. Det finns så mycket som är till salu nu och det behöver ju ej vara en Bayliner tex....

LYCKA TILL

// Orre72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 3055 dubbla 305 med 2port, enkelt, osexigt, o lättmekat.. men visst e det coolare med dubbelmontage!!  fler mätare, coolt.. dubbla nycklar.. bara det e ju superballt..

men sen så e ju allt dubbelt så dyrt då man får köpa dubbelt av allt..  o visst drar den soppa... men va fan.. det lilla man kör per år så får det väl kosta, det e ok.. jag har ingen aning om vad min drar, vet bara att det e mycket mer än min buster med 4t 50 yamaha.. MYCKET MER!!!

Det e inte lika ballt den dan du behöver nya sköldar eller nya drev... då kan man fan hålla sig för garv..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en som fattar poengen med mitt inlägg iaf..

Men resten herre gud så fort d blir lite mothugg ja då ska d försvaras med allahanda medel och egna fabriseringar med mätningar på tomgångskörning ..Och ja diskusion blir d bara när folk tycker olika och d gör väl dom flesta eller?? Och med egna meriter i avanti serien lyder följande räknat på marshfart inte blandad körning. Du kan få en 50 fots Dc till att dra 2l dist med om du bara kör på tomgång.. D exet jag körde sörpla i sej över 3L dist. O detta med Mercrusiers 5,7er o alpha drev i march kring 25 knop.. Detta med fulltankad båt fullpackad och  6 pers i båten.. Rellativt nya maskiner o drev rätt proppar osv.. Detta loggat på en lång resa.. Sedan om den drar 2L dist i 5 knop är en annan sak.. Mäter man så kan man ju inte mäta när man kört en längre sträka i bara 7 knop då förblir d missvisande resultat. Och i d stora hela endast eller mestandels tomgångskörning..

D finns en anledning att större båtar med bensin dubbelmontage förblir svårsålda. Och d är för att ingen köper argumenten att en sådan båt drar 2L dist eller under d i 25 knop som är en ganska vanlig marchfart för Dcar.. 2 maskiner plus 2 drev är dubbelt upp o mätta vare sig d ska matas med delar eller bensin. Och grejerna pajar i bland d vet vi väl alla elelr??? Ett singelmontage blir oslagbart i samanhanget totalekonomi.. Och d är d d hela handlar om, d är praktiskt omöjligt att få lika bra ekonomi i dubbelmontage som d är med singel. Minsta barnunge kan räkna ut detta, med dagens bensinpriser och priset på marinaprodukter som drev, sköldar och övrigt slitage så går d inte att räkna hem ett dubbelmontage..

Sedan så var d väl oerhört korkat att ens nämna den isammanhanget oerhört viktiga ankarkrisen som kan uppstå med singelmontage, utan att fatta att d kunde missuppfattas som d korkaste man kan göra om man nu skulle råka linda in ena drevet med ankarlina..

Sedan att man kan vända o vrida på en historia för att se sig själv som någon slags disskusionsvinnare d verkar d inte råda någo tvivel om här inte.. Är väl inte bättre själv men jag förtiger iaf inte saningen om dubblemontage i dessa strolekar och då i synnerhet dom ekonomiska bitarna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sedan blir man ju tvungen att jämnför båtar isamma vikt och storlek för att räkna totalekonomi... (vi kör 80-120 driftstimmar tim/säsong)

just 2955:an finns faktiskt också från fabrik med singelmontage BB... DOM ligger på 4 lit/dist...inte så konstigt att en motor på 330hk får slita mkt mer än de 2 på 260hk st.... en motor som går tungt på låga varav drar obeskrivligt med soppa OAVSETT om det är en Diesel, bensin 4 eller V8:a... Däremot en motor/er som går på ett högre motorvarv, men lätt drar mindre soppa... hur får jag då motorn att gå lätt?? (jag måste visst förklara som för barna när dom var små..) DET FINNS GIVETVIS EN GRÄNS...DET GÄLLER ATT HITTA 'BREAK EVEN'!!!

En stark motor behöver inte slita utan kan gå på lågt varv och 'lunka'...= lägsta förbrukning i förhållande till vad du vill ha ut.

en klenare motor behöver växlas ner ( på en båt vanligtvis med proppbyte) den får då ett högre motor varv än föreg. exempel, och drar ngt mer bränsle.

har du en svag motor i förhållande till kraftbehovet går den tungt, långsamt och varvar inte ur, då drar den kolosala mängder bränsle för att försöka tillgodose kraftbehovet...

Just dessa saker jobbar några av mina kompisar med på Volvo Lastvagnar (motoringenjörer). Begriper du inte detta får jag nog be dom om en ingående beskrivning av hur kraft (NM -Newton Meter) fördelar sig - energi in vs. energi ut vs. utväxling vs motstånd (kraftbehov). Jag har försökt förklara så enkelt som möjligt, men det är inte säkert att det räcker...

55 liter som min båt drar i marschfart (ca25 knop) är ju vad min båt drar vid 3300-3400 rpm / maskin.

Kör jag inte i detta varvtal samt låter bli att använda powertrimmet och trimplanen så visst f-n kan jag få båten att dra 8 liter/distans....  Dubbla V8:or kan få tanken på 400 liter att vara slut på en förmiddag..., men jag kan också åka flerdagar på tanken utan att köra mkt på tomgång...

Det beror på om Kaptenen ombord är tillräckligt erfaren!!! Jag säger inte att jag är ngn expert, men jag kan köra min båt på 2 liter/dist i 25 knop..Vilket jag också gör när vi är ute... men vem har sagt att 2 liter/dist är BILLIGT ??? -tycker det räcker till mer än väl.. 

Du som frågade, ungefär så här är det - (alias: Persk är några strå vassare på Bayliner data än mig):

325... 2003 -   riktigt fin, men också dyr.. samma storlek som en 2955, men med ännu bättre planlösning och utrustning.

3055 Finns bara med dubbelmontage sb V8. 1996-2003 Kanon båt, underbar planlösning, och med 17 graders V botten = lite lättare i plan, men sämre vid grov sjö.. och vi så grov sjö är man sällan ute i ändå.. 30 fot inkl. badbrygga och peke

3055 Finns med dubbelmontage sb. V8. Och 1990-1994 är dom mindre än 1986-1989 års 2955. Detta pga att båten är 30 fot INKL. badbrygga och peke, och 5 cm smalare.

2955 Avanti är den 'minsta' båten med dubbla motorer (sb V8), och den finns också med singelmontage (BB V8). den var när den byggdes 30 fot, utan badbrygga och peke.

2855 finns bara med enkelmontage och en sb el. BB V8.

2655 finns bara med enkelmontage och en sb el. BB V8. 

 

-Nu tackar jag för mig i denna tråd!

PS. No more comments! 

//RC

 



Senast ändrad av RCarlsson | 17 september 2008 | 16:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Måste bara rätta lite ang modeller kontra motorer.

3055-1991-94 finns med både singel Merc 7,4L samt dubbla Merc 5.0L. 30 fot inkl badbrygga dock ej inkl. peken. Bredd 3,15m. (Äger själv denna modell med singelmontage och kan inte klaga på prestandan)

3055-1999 och framåt finns endast med dubbelmontage Merc 5,0L eller Merc 5,7L (finns ingen modell som heter 3055 från 1995-98)

2855 finns både med singel Merc 7,4L samt även Merc 5,7L dock är den senare ganska ovanlig. Nyare än 2001 är de lite vanligare då med en 350 Horizon. 1992-1993 endast med Merc 7,4L.

2655 88-1991 finns både med singel Omc/Ford 7,5L samt 1990-91 med Merc 7,4L.

Singelmontage på övriga modeller och då med OMC/Ford 5,8L, OMC/Chev 5,7L, Merc 5,0L eller Merc 5,7L 

Mvh

/Persk                                                                                                                                                                

 

 

 

 



Senast ändrad av Persk | 16 september 2008 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att du tror att jag bor (har båten i Strömstad) Hur kommer d sej?? Hmm och vad var detta då Jag Citerar RC, Jag känner mycket folk i stan!. Hmm  ska d tas som ett hot eller vad då?? Spelar ju ingen större roll är ju inte i närheten av vad jag befinner mig på kartan. Norra bohuslän är ju ganska stort och långt mycket större än vad somliga tror. Men åker båt i strömstad d görs d ibland. Och ja har dagliga kontakter med folk från strömstad (kanske någon du känner?) men nog om den saken.

Man köper inte en 88ans Bayliner med orörd drivlina och tror att den ska leva länge eller??? Den är o förblir slut eller nästan slutkörd. D e då man gör valet, renovera upp en svag och i övrigt slut motor är inte lönsamt. Utan man tittar på större bättre beg, när båten börjar bli över 4 ton tung rätt stor i övrigt ca 30 fot. Finns ju möjlighet att en bättre beg diesel kan löna sig.. Detta har jag själv räknat på, till dåvarande tilltänkta Avanti.. Mercrusier har en 7,3 litare som dyker upp i tid o otid till hyfsade priser även här hemma.. Den har tillräckligt med kraft att pressa Båtar kring 30 fot upp i hyffsade farter, med måttlig förbrukning.. Således kan en v8a diesel vara ett tilltänkt koncept, och en diesel har bättre vrid än bensinmaskinerna så d gör ju även att den inte behöver vara på lika många hk för att prestera lika bra eller bättre. Finns en uppsjö av stora dieslar på usa marknaden till rättså hyggliga priser.

Givetvis får man även räkna in ett sköld o drevbyte, omc blir i detta sällskap för klent så d blir bravo drev med tillhörande sköld. Dessa finns d gott om tillomed på blocket..

Även om nu orginaldrevet skulle sitta där från 88 i förmodat okänt skick så är d ju bara en tidsfråga innan d lämnar in.. Och ja en båt med dubbelmontage har dubbla drev blir alltså 2st drev att byta eller renovera den dagen d rasar ihop.. Hmm ja Sx dreven var inte direkt billiga när jag kolla senast och 2st sx drev blir ju lätt mycket pengar ihop.. Och Sx är fö dom ända dreven (förutom orginal) som gör dmöjligt att byta drev utan att ändra hålet i akterspegeln (obs gäller omc)..

Sedan så kan man ju gå en liten omväg vilket en fd båtgranne gjorde med sin Sea ray, han hade 2st krånglande v8or i tvivelaktigt skick. Han kasta ur bägge 2 rev ner akterspegeln plasta om tog upp ett nytt hål o trykte ner en V8 diesel övermotoriserad lite lagom uppstäld till strax under 400hk.. Blev ju enhel del jobb imed att motorbädden fick byggas från grunden och hela elsystemet fick bytas ut o rivas ner för att d skulle lira ihop med dieseln.. Tanken byttes i samma veva och en ny genomföring för kylvatten togs upp. Men den båten gick bra mycket bättre än den någonsin gjort med 2st v8or och eftersom jobbet utfördes i egen verkstad och i egen regi så tjänade han förmodligen rätt mycket på detta.. Och eftersom båten nu per automatik blev utrsutad med ett bravo dp försvann mycket av den slingriga gången som ett singelmontage med sp dras med. Sedan så går ju d mesta o sälja även om man inte får så mycket för ett parti med väl använda drivlinor så äre ju alltid nått..

D som d kostar att hålla liv i 2st gammla drivlinor, d spar man fort in med singelmontage. Även om kyllimpor, drev etc inte hör till saker som pajar varje dag. Så är d rättså skönt att inte bli rånad på mer än hälften när d e dags o byta något.

Avanti finns ju i flera modeller och dom nyare typ 93or eller likn gör ju 30 knop med singelmontage och drar ca 2,5L dist med rättså bra ax. Ju nyare d är desto längre tid tar d innan man behöver fixa något. Är ju inte gångbart alltid men nästan..

Sedan så får ni tycka vad ni vill, men jag kommer iaf med förslag och allternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att RC raderar och redigerar flitigt här, hmm hur vore d om man svalde stoltheten bad om ursäkt och visade lite hyffs.. Är själv ingen ängel men är iaf tillräckligt väl uppfostard för att låta bli o hota folk som inte tycker som jag.

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Christer, känner du att du fått svar på din fråga? *skratt*

Rädd att Christer är bortskrämd från forumet p g a alla upprörda känslor...



Senast ändrad av Fredric_sthlm | 17 september 2008 | 23:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... eller så köper han kanske en segelbåt i stället så han kan vara i Seglarsnack.Förvånad

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...