Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stillersinn

Bästa köpet?

Rekommendera Poster

Hur många kommer ni för det mesta att åka i båten?
Vilken typ av sjö kommer ni färdas i? (mindre injö, större insjö typ Vänern el Vättern, inomskärs osv?)
Är 2-takt OK eller föredrar du en 4-taktare?
Har du trailer el båtupptagningsvagn eller skall det ingå i budgeten 100 t kr?

Jag gissar att en styrpulpetare kan passa?

/Bo



Senast ändrad av bossee | 14 september 2008 | 13:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här års en halvplanande Uttern 6000 eller Grisslan 600 AC.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska mest åka i större insjö och föredrar en 4-taktare, är oftast ca 4 personer i båten, bromsad trailer bör ingå i priset ...



Senast ändrad av Stillersinn | 14 september 2008 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För fiske och dagsturer är en styrpulpetare ett svårslaget alternativ. Ska man kunna åka 4 personer i en sån med nån redan bör man upp i minst 5 meters längd. En sån båt behöver en motor på minst 70 hästar och sådana 4-taktare dök inte upp på marknaden förrän runt millenieskiftet. Den blir oxå för tung för en så kallad EU-trailer, obromsad som man får köra 80 km/h med, så det krävs en riktig bromsad trailer. Jag tror tyvärr ett sånt paket blir svårt att hitta för 100 000 kr. Men det är ett extremt bra läge att köpa båt denna hösten med stigande räntor, varsel på arbetsmarknaden, fallande börs och en nybåtsförsäljning som i stort sett kollapsat. Så det kanske kan gå ändå om du sätter på dej stora prutarkostymen.

Alla tillverkare av småbåtar har och har haft sådana båtar på programmet. Några exempel: Ryds 510 & 550, Uttern 5202, 5502 & 5602, Bella 510, Yamarin 5200 & 5400, Askeladden 505, ja listan kan göras rätt lång om man vill..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för mig hade valet varit enkelt. En ockelbo b16 med en 50-60hk 4-takt.

den gör 23kn med 4pers och 50hk 4-taktare på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

samma förhållanden som jag har, insjö, 4 pers, men ville ha tak över huvudet för att förlänga säsongen och ha någonstans att ta midagsluren när de övriga vill sola så valet blev såklart en Badanka.

ordna en permanent båtplats så du slipper trajla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he,

Den där frågan finns det nog nästan lika många svar på som det finns användare på detta forum...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...