Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Stillersinn

Val av motorstorlek vid 4-takt till en Ryds 550 GT?

Rekommendera Poster

Hej!

Hur många hästkrafter bör man minst ha på en Ryds 550 GT om man tänkt ha en fyrtaktare och samtidigt kunna åka vattenskidor med 3-4 pers i båten?

Hur mycket slöare är en 4-taktare jämfört med 2 takt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 550 hette väl GT fram till runt -95 då den uppdaterades ganska rejält och bytte namn till GTS. Nån GT med 4-taktare tror jag blir svårt att hitta överhuvudtaget eftersom de helt enkelt inte fanns då, eller har du hittat en utan motor? Oftast sitter det ju en Johnson eller Evinrude tvåtakts V4:a på 90 eller 115 hk på 550 GT. Det är urstarka motorer som med rätt propeller klarar 4 pers och vattenskidåkare både i 90 och 115 hästars version.

GTS fanns väl fram till för några år sedan innan de ersattes av 568. De är ganska vanliga med 4-takt. Det bör nog sitta en 115 hästars 4-taktare på en sån om den ska klara dina krav.

En modern fyrtaktare är inte slöare än en gammal tvåtaktare, däremot är den oftast tyngre men även det börjar man komma tillrätta med. Äldre fyrtaktare däremot kan upplevas trötta eftersom de inte har en effektkurva som funkar så bra på en båt. De saknar punchen i mellanregistret som speciellt behövs när man ska dra skidor. På nyare 4-taktare har man löst detta med hjälp av variabla ventiltider, insprutning och lite andra trix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en 115 Mercury på min lillebåt. Känns mer än tillräckligt. Har dock inte åkt vattenskidor efter den men garanterar att det inte är några problem ens med 4 pers ombord.

Min är till salu för övrigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...