Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Utterman

Verado, Suzuki eller Yamaha

Rekommendera Poster

Hej!

Skall köpa ny motor till min Flipper 630 HT. Motorn skall vara en fyrtakt för ljudnivån samt att även direktinsprutade 2-taktare är förbjudna i en av sjöarna där jag använder båtenRynkar

Tittar mest på Suzuki 150hk, Yamaha 150hk eller Verado 150hk.

Vad tror ni? Suzukin och Yamahan väger ju runt 215kg medans Veradon kommer upp i styvt 230kg... Ganska stor skillnad mellan dessa samt att min förra Yamaha 130hk 2-takt endast vägde 185kg. Skulle jag hänga på en Verado ökar ju vikten med ca 50kg på akterspegeln vilket gör att jag är lite rädd för att båten skall börja stampa i sjön om jag trimmar ut lite...

Suzuki och Yamaha är ju ganska lika, alltså vanliga konvetionella 4-taktare med standard utrustning runt omkring medans Veradon har både Smartcraft och elektroniskt reglage, vilket jag tycker är häftigtGladFrågan är bara, vågar man köpa en sån hightechmotor med kompressor och elektronik, som dessutom är amerikansk... Att Veradon enligt tester drar mycket soppa på fullgas ser jag inte som ett problem då man ofta släpper av 1000varv eller mer under max när man kör och då är den ju ok igen

Vad har ni för erfarenheter??

Tacksam för input i frågan!!

Med Vänliga Hälsningar /Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du läst Båtnytt nr 8 2006 där dessa utombordare testas?
Om inte har jag testet i PDF och kan langa över det via mail om du vill, hör av dig i så fall.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan fått det av dig, vid ett tidigare tillfälle!

Faktan där vet jag ju om, men det hade varit roligt med erfarenheter från ägare till de olika motortyperna!

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Boose och Utterman!

Jag söker själv med ljus och lyckta efter info. om 150 hk.

En motor du inte har som alternativ men som jag är insnöad på är Honda BF 150hk. Varför vet jag egentligen inte. Lite känsla efter att ha provar några Hondor plus att jag fått bra priser. Jag har även kollat på Honda en BF 135hk.

Skulle jag välja mellan en Verado skulle det definitivt bli en 135:a. Det är ingen större skillnad på 135:an och 150:an. I princip bara en databox som man kan köpa i efterhand och få upp till 175 hk. Framförallt heller inte med en Flipper 630 HT. Jag ägde själv en i mitten på 90-talet. En mycket bra, praktisk och väldisponerad båt. I mitt tycke den absolut vettigaste HT-båten på marknaden.

Motorvalet 135 eller en 150 Verado är sagt av en kille som äger en 135:a Verado och som dessutom är båtförsäljare.

Skulle jag välja mellan de tre val Utterman nämner. skulle det definitivt bli Veradon. Reglaget är guld. Väldigt smidigt.

I andra hand Suzuki som verkar vara båtmeckarnas favorit. Dessutom bra garantier. Däremot en del som klagar på klen lack.

I tredje hand Yamaha. Yamaha har haft bränslestrul och skyller det på det Svenska bränslet. Hela deras förgasarserie är utbytt till EFI, så det har antagligen blivit bättre. Men... som sagt bara känslan.

Honda är mitt val. Tillförlitliga, snåla, V-tec:en i 150hk har klipp men franförallt är de väldigt tysta, vilket är skönt vid långkörning. Att åka i långa fartbegränsade sträckor är en fröjd med Hondan. De är väldigt tysta vid låga varv.

Jag tänker mest i termerna: -Vilken av motororerna skulle jag köpa begagnad om 10år? Då skulle jag välja Honda BF 135.

Vilken skulle jag vilja använda nu och ha kul med? En racerbåts-kille provkörde en Anytec 622 med en Verado 150. Han tyckte den var skitkul he, he!

Boose!

Det vore jättehyggligt om du kunde maila mig ovannämnda test.

Jag har sett att du även skriver i internationella forum. Coolt! Min knaggliga Svegelska kommer inte i närheten  din.

Honda på ett annat forum och varför man inte ska lita på tester allt för mycket: rib.net/forum/archive/index.ph..

Mvh Peaky




Senast ändrad av Peaky | 11 september 2008 | 11:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. testet. Här en kille som även kört BF 130 som du Boose gillade tillsammans med en Bella 620

 

spitfire 08 June 2004, 11:28

I´ ve seen a test in a french magazine that has clearly shown a big gap between Suzuki 140 and the rest of the motors. In fact tey tested that the suzuki has 128 HP. Ask the disapointed boaters who changed from Suzuki 115 to 140 and noticed no difference.

 

By the way the Honda 150 won the test. Best engine in acceleration, fuel consumption and just not even 1 knot away in Top Speed from the fastest the evinrude 150 Dir Inj 2 Stroke. Yamaha and Honda where measured with

aproximately 159 HP.

 

The VTEC gives you a real boost. I personally have driven the BF 130 and the BF 150 and there is a big difference between those engines. In fact it was mounted on a aluminum Boat Buster Magnum but this makes no difference.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utterman!

Jag glömde en sak: Är din Flipper 95:a godkänd för 150hk. Jag hade en 95:a och jag tror inte den var det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall vara ok med 150hk på Flippern ända från 1993 då den kom, det finns dock ingen CE-skylt på dessa modeller.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man läser testet i Båtnytt 8/06 får man intrycket att Hondan inte ger lika mycket effekt som de andra motorerna. Hondan har genomgående lägre fart, sämre acceleration och lägre förbrukning än de två andra konventionella 4-taktarna från Suzuki och Yamaha. Det är väldigt synd att det inte presenteras effekt och förbrukningskurvor vid utombordartest. När man som Båtnytt gjort här blir testet minst lika mycket ett test av den valda propellern som av motorn i sig. Något som oxå återspeglas med stor tydlighet i testet. Yamaha Pro Series är en propeller som gynnar toppfarten - Yamahan är den snabbaste 4-taktaren. Mercury Mirage är en propeller med stor bladarea tänkt att hjälpa tunga båtar att plana ut fortare - Mercuryn är den motor som är snabbast 0-30 knop. Suzukins propp är en klassisk elefantöre-propp som ger bra marshegenskaper - Suzukin har högst fart vid ett avdrag på 2000 rpm. Jag tror inte att ovanstående förhållanden hade stått sig om man hade testat motorerna med varandras proppar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jarb!

Ja det är helt löjligt! En Yamaha PRO kostar 14.697kr. Vilket jag har som mellanskillnad i all välja mellan en Honda BF 135 eller en Honda BF 150.

Och på de grunderna går folk och väljer motor. Det är helt förkastligt att publicera den typen av tester. F-n vad jag blir sur!!!



Senast ändrad av Peaky | 11 september 2008 | 14:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt den prislista jag har för 2008 kostar Pro Series i 21 stigning 7 214 kr och Black Steel som är den propp som är standard kostar 5 311 kr i 21. Men hur som helst borde Båtnytt talat om att den propp som ingår i listpriset inte är den som användes i testet. Samma gäller kanske för övriga fabrikat i testet?

Svenska Yamahas prissättning av Pro Series är för övrigt hur skum som helst, beroende på stigning kostar den mellan 7 214 och 17 270 kr. Om man köper en från USA kostar de samma oavsett stigning och man har en hemma för runt 4 - 5 000 kr inkl tull, moms och frakt. Dyrt det oxå, men det är en f-rbannat bra propp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kikat på Hondorna också, men verkar som dom är lite slöare i de flesta fall. Dock med en lägre bränsleförbrukning som följd, vilket kan vara positivt.

Kan köpa en lätt begagnad Honda BF135 till båten men är rädd att den blir för slö, vad tror ni?

Båten med min gamla Yamaha 130hk 2-takt gjorde ca 32knop, och hade inte alls problem med att komma upp i plan med 4-5personer i båten. Skulle dock vilja haft en lite högre toppfart och därav en bättre marchfart!

4-takten är ju slöare än 2-takten och 30kg tyngre så jag kanske måste ha en 150hk för att inte båten skall gå sämre än innan!

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jarb!

Säkert bra prop. Jag tittade i en test av 19-tummare. Där fanns mitt angivna pris på Yamma Pro.

Jag har kollat i en hel del Engelsk-språkiga båtforum var man nämner att det är genomgående att båtfabrikanter fejkar med olika propellrar för att få önskat resultat. Men varför just Båtnytt skulle göra det är ett frågetecken.

Att tidningen finska tidningen Vene gjorde det är uppenbart i sin test mellan Honda, Yamaha och några direktinsprutade 2-taktare.

Är det samma test som Finska tidningen Kippari gjorde som du refererar till?

Jag tycker man ska göra som Teknikens Värld gjorde i sitt dubbtest. Efter att ha kollat upp längen på dubben på bl.a. Nord Frost och Hakka så visade det sig att de levererat allt för långa dubbar än den konsumenten fick köpa.

DÅ SKIPPADE MAN HELT ENKELT PUBLICERINGEN AV TESTET OCH HÄNGDE UT BLUFFARNA!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stefan!

Då går den väldigt dåligt. I en bra test av Staffan Vesterling på Vi båtägare, testas 135 hästare på en Askeladden 605 Explorer. Askeladden väger(900kg) d.v.s. mer än din båt och är ungefär lika stor plus att din Flipper är relativt lättdriven. Så du kan direkt överföra siffrorna.

Toppfart: Verado 135hk 39,6 knop/Honda BF135hk 38,6/Suzuki 140hk 38,5 knop.

Så det är inget snack om att din Yamma är slö.

Du får fler uppgifter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern som satt på var original aluminium och gjorde aldrig sin rätt på den båten men jag vilje inte investera i en ny heller då jag ville ha en 4-takt istället. Tror inte det var några större fel på motorn i övrigt, men men. Hade båten fösrta sommaren nu och hann inte köra mer än ca 20 timmar med Yamahan innan jag ville byta...Rynkar

Känns som man med en rätt bestyckad Honda BF135 borde komma upp i en toppfart på dryga 35knop iaf, vilket jag tycker är helt Ok isf!Glad

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt gällande acc. är Veradon snabbast och Suzuki  kommer sist. Det skiljer inte så himla mycket. Hondan är slöast 0-15 knop. 0,7 sekunder slöare än Veradon som avverkar det på 4,4sec

I 15-35knop skiljer det 0,2sec till Veradons fördel 7,3sec resp. 7,5sec för Hondan

I 25-35knop skiljer det 0,1 sec 5 resp 5,1sec för Honda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer uppgifter: Bränsleförbrukningen. Hondas paradgren utöver ljudnivån.

Fel redigerar

I 15 knop drar Honda 0,7 liter per distans Veradon drar 0,82.

I 20 knop drar Honda 0,68! liter per distans Veradon drar 0,76(mycket bra det också)

I 25 knop drar Honda 0,79 liter per distans Veradon 0,77

I 27,5 knop drar Honda 0,84 och Verado 0,84

I 30 knop drar Honda 0,9 oc Verado Verado 0,96

I 35 knop lika 1,2 liter per distans

Toppfart 1,26 resp 1,28

Så visst är Honda snål men Veradon är helt godtagbar i högre Marschfart

Suzuki var snålare än Honda vid 25knop 0,76 i övrigt ungefär som Verado

 



Senast ändrad av Peaky | 11 september 2008 | 17:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en 150 hk Verado i två år och är mycket nöjd. Båt en Flipper 605 WA

1. SmartCraft, instrumenten ger dig ´ vad du vill veta och lite till

2. Växlingen och och hanteringen av motorn är helt suverän, det blir inte några lagerrensningar när man växlar utan den bara lägger in växeln med ett litet dunk.

3. Accelerationen, helt suverän

Bränsleförbrukningen är ju svår att ha någon uppfattning i förhållande till andra, den drar i snitt vid 25 knop c.a 1 l per dist.

Som sagt jag är mycket nöjd

Mvh

CG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eeh....???

Kanske skulle ta kontakt med säljaren av Hondan och ta den ändå, om han har kvar den... En BF 135 på den båten kanske inte är fy skam ändå! Låg ljudnivå är ju ett stort PLUSGlad. Känns som att man kanske kan sälja den om man inte tycker det räcker...

Jag drar ju en del vattenskidor, men det var ju inga som helst problem med min slöa Yamaha så varför skulle det inte gå med denna...

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att Båtnytt med flit har låtit sej luras av utombordarfabrikanterna. Jag tror helt enkelt att man inte har resurserna och kanske inte heller kunskaperna att göra ett objektivt test. I testet i BN 8/06 är det åtminstone för mej uppenbart att de olika tillverkarna har proppat motorerna för att just deras motor ska få höga poäng på ett visst moment som jag beskrev ovan. Att testarna inte skriver något om det i artikeln tyder faktiskt på okunskap. Hade man kört motorerna i bromsbänk oxå hade man haft en motvikt mot vad proppningen har lagt till och dragit ifrån från motorns verkliga egenskaper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudnivån. Det finns de som menar att vid 85 decibel är ljudnivån hög. H=Honda V=Verado S=Suzuki

Toppfart H87 V88 S88

35knop H83 V85 S84

30knop H79 V81 S82

25knop H78 V79 S79

20knop H77 V80 S79

15knop H78 V81 S81

10knop H73 V76 S75

Tomgången fanns inte angiven. Vi ett annat test av 150 Honda låg den på strax över 50 decibel vilket lär vara i paritet med 135:an

Staffan Vesterling skriver vidare att: I de flesta test jag har genomfört genom åren, oavsett storleksklass, har Honda haft lägst ljudnivå, och så även här. Hondas lösningar för att begränsa bullret måste väl ändå gå att kopiera. Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utterman!

Jag har fått ett pris på en 135 och 150 Honda, toppmonterat reglage och stålprop. Om du har fått något pris kan du väl maila mig det. Jag vill inte hänga ut återförsäljaren och mitt pris i dessa kristider.

Även som du läste var Veradoägaren 3511 helnöjd. Veradon är ett bra alternativ.

Jag vill ändå lägga till det som Staffan Westerling skrev: Har man inga krav på topphastighet så duger faktiskt en 135-hästare minst lika bra som en betydligt dyrare 150-hästare. 15hk i just den här storleken på motorer brukar i regel betyda ett par tre knop mindre på topp. Fyller du båten med folk finns det ändå tillräkligt med kraft i en 135hk för att du ska bli nöjd. Slut citat.

Pust! Tiden går. Jag kan återkomma till hans sammanfattning lite senare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eeh....??? he,he

Rubriken började med VERADO, SUZUKI eller YAMAHA Oskyldig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SkrattandeSkrattande

Vinden kan vända snabbt på sjön...Flört Honda kanske funkar...

Kristider är ju bara förnamnet, när jag får för mig att byta motor. Ja då skuttar dollarn upp 70öre med en gångRynkar Inget flyt här inte

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tror faktiskt du blir nöjd med vilken som helst av dem. Jag har en Yamaha F150 och är toknöjd med denna, kört 2 säsonger och allt har fungerat perfekt. 7 vuxna i en Yamarin 64dc gick utan problem.

Den enda motor jag inte skulle övervägt är Hondan och detta mest beroende på att den i mina ögon är riktigt ful......, jag vet att det inte borde påverka men för min del gör det det. Sen upplevs den slö, är antagligen inte det men en Ibiza 22 med BF150 var ingen rolig upplevelse enligt uppgift.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte heller den är något vidare snygg...Rynkar Och det här med att de är slöa har jag ju också hört, men i testerna varierar det väldigt mycket just prestandamässigt.

Propellern är ju dock riktig raketforskning, och är säkert inte helt optimerat i alla tester...

Än kan det bli vad som helst, bara priset är rättFlört

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marty!

Saken är som baken: Sammanfattning av Staffan Vesterling, citat: Honda BF 135 passar kort och gott som utmärkt till familjebåten där låg ljudnivå och bränsleförbrukning är högsta prioritet. Den är dessutom snygg att titta på. slut citat. Garv! -Det tycker jag också men Veradon har den i särklass läckraste looken.

Mer sammanfattning av Staffan: Citat. Mercury 135 Verado har tuff design är näst snabbast(Optimax snabbast, men ej aktuell för Stefan) och näst rappast i fart- och accelerationsmomentet och ligger även hyggligt till när vi mäterbränsleförbrukning och ljudnivå. Lägger vi därtill Smartcraft och det elektroniska gas- och växelreglaget som är mycket användarvänlig utrustning hamnar denna motor i toppskiktet. Slut citat.

Så det där med utseende är en smaksak. Staffan tycker Hondan är snygg. Nja, men framför allt tycker jag att den är stilren. Ful! Nää. Då får man nog gå till Evinrudes gamla Vsexor som jag personligen inte gillade.

Yamma och Suzuki tycker jag är relativt OK. Men... För mycket Kreti och Pleti. För vanliga. Man har sett nog av dom och vrider inte direkt på huvudet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha och Honda har två stora fördelar! De är inte svartlackade....

Fan, vad det svarta blir kladdigt och repigt efter ett tag i den miljön...Rynkar

Jag gillar att putsa på mina grejer och föredrar då någom enklare nyans som tex Honda & Yamaha kör med!Skrattande Aldrig supersnyggt kanske, men alltid OK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...