Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Treudd

Gummibåt från Biltema

Rekommendera Poster

Köpte för några år sen en gummibåt från Kinamarin.se där detaljerna är misstänkt lika de på Biltemas båt. Den modell jag köpte var dock med så kallad VIB-durk vilket jag varit nöjd med. För tillfället rear de årets lager, kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade på hemsidan. 1500:- i rabatt men fortfarande en tusenlapp dyrare än Biltemas. Annars är de rätt lika på specifikationerna. Samma maxlast men det står 2 pers på Kinamarins och 3 pers på Biltemas. Sedan kan man undra om det är någon kvalitetsskillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ganska grundlig översikt av marknaden i våras innan jag köpte en från en mindre leverantör. små båtar som inte har kvar sin webbshop längre.

För den som inte vill lägga drygt tio papp på en märkes gummibåt finns ett antal tillverkara i Kina, De Båtarna skiljer sig  inte så mycket i, vävar och kvalité, men i viss mån i guimnmidetaljer. (de kommer sannolikt från ett ännu färre antal underleverantörer)

Själv så vill jag ha en båt med hel plywoddurk, däför blev det varken Clas Ohlsons som har lattor(vilket brukar vara billigast? eller nämnda Biltemas som har uppblåsbar durk, vilket brukar göra den dyrare. Biltemas var samtidigt lite enklare och klenare i årtullar och andra gummiprylar vilket kanske förklarar priset.

Så min slutsats är vill du absolut ha en billigast möjliga båt med uppblåsbardurk köp Biltemas, prioriterar du ngt annat så kolla runt lite. Clas Os kan du droppa.

Om du vill ha en minn kota så beställ den från outdoorexperten. De har bra priser och skickar fraktfritt mot faktura. www.outdoorexperten.se

 

post-28802-1394235614,2759_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Billig båt på Europrice med uppblåsbar köl och trädurk!
Båten är det inga fel på efter 2somrar, men durken tålde inte att stå under vatten (blev skev och sprack) och snörena som håller ventiler bottenplugg m.m. blev bara pulver, 2msnöre 20:- och till kommande sommar 1m2 plywood  (som jag lackar) så blir den som ny igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man billigt så köper man dyrt sägs det. Resultat visar sig om några år om dom billiga modellerna håller måttet.

Har en Zodiac med uppblåsbar V-botten samt fenor. Den är 5 år och lika fin ännu fast jag skulle behövt en som var 10-15 cm kortare. Tror den som jag har är 2.40 plus någon cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motsvarande Zodiac kostar ca 15000:-, frågan är om livslängden matchar prisskillnaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej har kollat in eko i länna har en som enl specen skall tåla 6 hk och kostar just nu 2995 ser spontant ut som bättre än biltema men vad vet jag.

 

jag tänkte slå till på en i alla fall och prova

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurades för ett par veckor sedan att köpa Biltemas gummijolle av att den såg OK ut i butiken.

Slangen till pumpen gick av(!) första gången jag använde den. Andra gången jag skulle ro båten så lossnade ena årfästet från båten. Underbart att försöka paddla emot 10m/s med berg i lä.

Biltemas produktchef tycker dock att kvalitén är jättebra ( han har väl lite andra referenser än vi andra ). Hade inte hört taaalas om några problem....

Skall försöka sälja skiten då den reparerats, möjligen kan den vara lämplig som leksak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den pajat så bör du väl kunna lämna tillbaka båten och få pengarna tillbaka. Eller tänker de laga den åt dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erbjuds trots att jag begärt det ej pengar tillbaka, utan reparation. Naturligtvis känns det inte särskilt tryggt att veta att man när som helst kan vara utan fungerande åror. Skall försöka avyttra biltemaskräpet som leksak och köpa en båt jag kan lita på istället. Surt på 4000kr dock.Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som någon sa, det är billigare att köpa dyrt från början istället för att köpa billigt, köpa billigt igen, och sedan laga det billiga, för att till sist ge upp och köpa dyrt iallafall :)

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna eländet på reparation. Är den i alldeles för jävligt skick har du förmodligen sån tur att de ger dig en ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eländet är på reparation. Problemet är att en båt där man plötsligt kan bli sittande med åran lös i handen inte är användbar annat än som leksak. Ger upp Biltemakvalitén och satsar på en riktig gummibåt istället. Håller på att sälja vraket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har andra årtullen pajat, en vecka efter att jag fick tillbaka båten från reparation. BILTEMA vill heller inte denna gång ta tillbaks sin produkt utan vill reparera. Hittills har båteländet tillbringat mer tid på reparation än i vattnet.

Varnar således för BILTEMAS jolle och även för deras oförmåga att känna igen ett kvalitetsproblem ens på nära håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant. Står precis i faggorna att köpa gummijolle, då vet jag att biltemas (och kanske övriga lågprisvarianter) är lika bra att räkna bort.

Finns det någon båttidning som gjort test på gummijollar de senaste åren?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en plastimo, dyrt, mitt under säsongen för två år sedan. Det var nog ett bra val trots allt. Några fel har det inte varit på den. Lite dyrare (10500) men som sagt, den fungerar. SKulle köpa en åra till min bombard, men det blev en helt ny båt i stället *ler*

Vad gör man inte för att ungarna ska få ro under semetern . .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut INTE med om att billiga gummibåtar är dåliga. Köpte min från Importfabriken i Norrtälje för 4 säsonger sedan. De två första säsongerna var jag noga och packade upp och ner båten hela tiden vilket var jobbigt. 3:e säsongen drog jag upp och la den på fördäck när den inte användes och i fjor släpade jag den efter mig under mer än 50 dagar till sjöss och när båten låg vid kaj så låg gummibåten uppblåst på kajen, t.o.m i snö sista veckorna i November.  Dvs den har varit ganska illa behandlad i sol, snö och vatten från april till sent november. Och båten är faktiskt lika fin än idag.

Båten heter SunMarine och är nog från Kina eller Korea skulle jag tro. Den har uppblåsbar högtrycksbotten med V-botten som gör den lite mer kursstabil. Och kostade mindre än hälften av vad en med mer känt varumärke gjorde.

Per

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kvaliten är olika bland de billigaste jollarna är i sig självt ett problem. Det är rena lotteriet. Vissa är bra och rekommenderas medan andra är rena skräpet. Får man ändå rekommendation på en märkeslös modell kan den också plötsligt bytts till annan Kina-leverantör när man står i butiken

Nä, jag köper en något dyrare märkesjolle. Plastimos ska vara OK alltså, och de där Quicksilver man ser överallt ska också vara bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...