Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Peaky

Vene motortest yamaha 150hk, fejk!

Rekommendera Poster

Yamaha slår på stora trumman för Finska tidningen Venes motortest och använder sig av det i internationell press som kredit för att deras motorer är snabba och snåla.

www.yamaha-motor.se/produkter/marin/news/PDF_redirect.jsp

Jag blir lika sur varje gång testet dyker upp som referensmaterial. Testet är på NIO sidor och man har lagt ner hur mycket jobb som helst och ger sken av att vara hur seriös som helst. Man beskriver i detalj vilka mätinstrument, flödesmätare m.m. man använder sig av.

Men... Man bemödar sig inte till att välja rätt propeller i testet. Både Yamaha 150 4-takt och Honda BF150 skall varva mellan 5000 och 6000 varv. På Yamaha sätter man på en propeller med för hög stigning (21tum) och på Hondan en med för låg stigning. Resultat: Yamha varvar 5000 varv och Hondan 6150 varv. Låga varv som i Yamahas fall ger hög fart och låg bränsleförbrukning. För Hondan alltså tvärtom för låg fart och för hög bränsleförbrukning. Ändå har Honda lägst bränsleförbrukning.

Dessutom nämns på hela nio sidor inte ett dugg om acc. Yamman måste ha haft väldigt dåligt acc. med nämnda propeller. Hade man för respektive generalaget angett att acc. provet skulle utgå skulle man åtminstonde från Hondas sida propsat på en helt annan propeller. Konspirativt tänkt kanske en annan generalagent visste det!!!

Vidare i testet har Yamaha en toppfart på 43,8 knop och Honda 40,5 knop. Däremot i Yamahas egen körfakta för Buster Magnum (båten i testet) anger man rekommenderad propeller 19 tum och kommer upp i endast 39,8 knop med stålpropp!

Jag tycker hela testet och Finska Vene suger! Basta. Rent ut sagt heldåligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ord och inga visor.

Men... Synar man det noga blir Hondan snabbast av de två, bränslesnålast och tystast. I internationell press läste jag om att Hondan dessutom hade bäst acc. i jämförelse med Yamman. Jag återkommer om länken. Att Hondas tillförlitlighet dessutom är välkänd gör inte saken sämre.

För rättvisans skull finns det idag fler 150hk motorer att kika på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått för mig att det blir tvärtom om man har för hög stigning, dvs att den får jobbar hårdare i uppförsbacke och därigenom drar mer bränsle? Och vad man har hört på detta forum så ska motorn kunna varva sitt max varv som i detta fallet är 6000 för att kunna gå optimalt. Då har ju istället Hondan fått en fördel om man ser det så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thorre!

Det stämmer på sätt och vis men gäller endast vid acc. momentet. Du kan jämföra det med förbrukning liter/mil genom att köra en bil på 3:an resp. 4:an.

Hög stigning som för Yammans 21 tum ger lägre varvtal, lägre förbrukning (per sjömil), högre toppfart men sämre acc. Tvärtom för Hondan.

I.o.m. att Yamman är testad i sitt absolut lägsta rekommenderade varvtal så räcker det med två gubbar till i båten så är motorn slut inom ett halvår d.v.s. den får jobba alldeles för hårt och orkar inte acc:a.

Så jag tycker inte att det var så vidare snyggt av Vene att publicera testet. De om någon borde veta bättre.



Senast ändrad av Peaky | 07 september 2008 | 14:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte detta test mellan Yamaha F250 och Mercury Verado känns riktigt OK heller:

http://www.yamaha-motor.se/Images/Test_Data_Bulletin_F250_se_tcm36-132531.pdf

Finns ingen riktig förklaring till varför man inte labborerat med ytterliggare propellrar på Veradon då teste genomfördes med en 25 propeller på Yamahan och en 21 propeller på Veradon. 4 i stigningsskillnad tycker jag känns lite skumt.

Dra egna slutsatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara det beträffande Verado.

Man har för Verado 135 och 150 till år 2008 förbättrat bränsleförbrukningen enormt framförallt vid toppfart. Det räcker med att läsa Vi Båtägares test av 135:or. För övrigt en av de bästa tester som gjorts. Den testen har inte en gnutta av partiskhet. Där var det i princip hugget som stucket vilken motor man valde (bränslemässigt).

Testet du refererar till är från 2005 så en programvaru-uppdatering är med stor sannorlikhet gjord.

Ang. partiskhet och ordvrängning skriver man i Venes 150 hk test bl.a. Trots sin propeller var Honda långsammast med 40,5 knop.

Ja just det Vene: -Det var p.g.a. att det satt fel propeller på motorn!!! Hade man vetat att testet inte brydde sig det minsta om acc. så hade en annan prop suttit på motorn.

Och återigen: I Yamahas körfakta använder man sig av en 19 tummare stål och når bara upp till 39,8 knop med två personer. I ingressen förklaringen till Körfakta anger att Yamaha själva valt propeller. Alltså den prop som rekommenderas till köparna.



Senast ändrad av Peaky | 08 september 2008 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par år senare var 150 hästare testad ochså i Kippari, den andra Finska båttidningen. Jag tror att testet var gjort i samarbete med andra Nordiska båttidningar. Där var ochså Suzuki F150,  Evinrude 150 Etec och Verado 150 med. På vissa låga varv var Honda snålast, men som väntad sämst i acc. Den hade ju lägsta cylindervolym av normala 4-taktare i testet. Veradon var klart bäst i acc, yam, etec och suzuki ganska nära tillsammans i sin egen grupp. Veradon kom ganska nära till Honda med hastighet, de andra var snabbare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Veradon har nog den klart lägsta cylindervolymen. Den får å andra sidan sin kraft och acc. via kompressormatning.

Hondan har tidigare gjort sig kända för att ha lite sämre acc. från start och i dom lägre varvtalsregistren. Nya 90:an och 150:an, båda med Vtec har däremot mottagits väl. Honda 130:an var ingen höjdare beträffande acc. däremot en extremt hållbar arbetsmaskin för yrkesfiskare m.m.

Jag har inte kunnat hitta Kippari-testet. Såg bara att den såldes via en auktion och att det var nr 7, 2006. Du har säkert rätt.

Det jag referade till var ett Engelskt forum liknande Maringuiden var man i sin tur referade till ett Franskt test mellan Hondan och Yamman. I samma forum skrev man även att det nästan kvittar vilket test man än läser om det är publicerat av en fabrikant så är det alltid resp. fabrikants märke som är bäst.

Det var därför som när Vene lägger ner så otroligt mycket arbete på sitt test men samtidigt  skippar väsentliga delar i testet. Då blir man konfunderad. För att belysa, ett ytterligare citat: deras utmäkta 21 tummare (läs: Yammas stålproppar). De andra hade 19-tumspropellrar. De andra höjdes bara ett hål (läs:antagligen aluproppar). Att höja motorn ökar vanligtvis hastigheten en aning, men kan ge andra effekter som t.ex. båtens uppförande vid girar och handhavande i allmänhet. Slut citat.

Efter det kommer det mest beklämmande som vilken snounge som helst märker. Detta då i beaktande att rutinerade båttestare testat motorerna. Citat: I DETTA TEST UNDERSÖKTE VI INTE OM PROPELLRARNA KAVITERADE VID KRAFTIGA GIRAR

VOJ, VOJ, VOJNE, VOJNE! -Den båttestare som inte märker eller undersöker(ord använt av Vene) om en motor kaviterar bör få sparken. Det tar två sekunder att upptäcka en kavitering!!!!!!!!!!!!

Vad jag menade med tråden var jämförelse mellan Hondan och Yamaha. Kipparis test kom två år senare.

 



Senast ändrad av Peaky | 09 september 2008 | 23:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utdrag ur länken:

spitfire 08 June 2004, 11:28 I´ ve seen a test in a french magazine that has clearly shown a big gap between Suzuki 140 and the rest of the motors. In fact tey tested that the suzuki has 128 HP. Ask the disapointed boaters who changed from Suzuki 115 to 140 and noticed no difference.

By the way the Honda 150 won the test. Best engine in acceleration, fuel consumption and just not even 1 knot away in Top Speed from the fastest the evinrude 150 Dir Inj 2 Stroke. Yamaha and Honda where measured with
aproximately 159 HP.

The VTEC gives you a real boost. I personally have driven the BF 130 and the BF 150 and there is a big difference between those engines. In fact it was mounted on a aluminum Boat Buster Magnum but this makes no difference.

Get rid of the 130 and get the Honda BF 150 you won´ t regret it.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...