Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
forgus31

Vem har gått på grund sommaren 2008

Rekommendera Poster

Vem orkar kolla en tråd med över 300 inlägg.

 

Som dessutom är från 2005!

 

Vi klarade oss i år.

 

Rena turen. Nej ska sanningen fram så var det en alert navigatör, min fru. Hon räddade oss ett par gånger. Som vanligt på ställen där vi seglat många år.

 

Men också på ett lurigt ställe i Limfjorden där den smala farleden plötsligt hade en uppgrundning, som stack in i rännan, markerad  med en västprick i.st.f röda/gröna pinnar som leden annars var markerad med. Där hade vi satt oss fast ordentligt då det blåste en fin bidevind.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte kört på grund... men däremot har jag stått på grund.
Kom ner till båten så hade vattennivån i sjön sjunkit med en halvmeter sen jag var där sist.. Var bara att själv släpa ut båten på botten knappt 10cm djupt. Inga problem med en båt som väger ca: 350 kg.. Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du är en hedersman, Forgus 31, det står ju tom i samband med din signatur.

Att du sen ger mig möjligheten att vara först, gör ju inte saken sämre. Att ha arbetat 20 år som komunalanställd och dessutom seglat långkölade båtar hela mitt seglarliv har ju inte befrämjat att jag kommer först särdeles många gånger.

Jag har vid många tillfällen sagt att det var längesen jag gick på grund, (närmare bestämt 15 år sen sist), men att den dagen , statistiskt sett, kommer allt närmre.

Nu har jag gått på grund - igen. Att få bottenkänning när man försöker lägga till i en naturhamn räknar jag inte som grundstötning. Det skall va under färd från punkt A till punkt B och inte va förväntat.

Vi seglade några år i slutet av 1980-talet med katt ombord. Försökte lägga till vid små öar, så att katten kunde gå iland på egen hand. Konstaterade dock ganska snart att de öar jag tyckte va små, var egentligen jättestora - när man skulle försöka leta reda på katten.

Men vi hittade ett perfekt ställe, Södra Fotstillen, strax norr om Hamburgsund. Man kan lägga till i sydänden på det lilla skäret strax öster om själva ön. Där kunde katten gå iland och ombord som den ville.

På själva ön fanns det en sandstrand strax väster om båten. Jag är alldeles säker på att det fanns en sandstrand. Vi rodde de 15 metrarna med dingen.

För styvt en vecka sen seglade jag och min fru förbi ön. Vi pratade på hur fint det var när vi låg där med katt och barn. Men det fanns ingen sandstrand. Jag är helt säker på att det fanns en sandstrand förr, men nu fanns det ingen. Jag kollade ytterst noga och seglade rätt upp på grynnan strax öster om ön.

Nu var det inte så farligt. Vi gled över och kunde fortsätta vår färd norrut.

Denna grundstötning bekymmrar mig inte så mycket, men däremot, var katten har sandstranden tagit vägen - eller kan man minnas så fel?

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 05 september 2008 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst, vem kunde trott det?

 

On Topic:  Nä klarat mig i år med, men säsongen har iofs bara börjat så än finns det ju chans/risk

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gud vilket jävla tjat.Skrikandes Ta det någon annanstans inte på den här tråden.

Åter till vad tråden gällde kanske?

Jag har haft turen att inte åka på grund i år. Men var väldigt, väldigt nära förra året. Annars har jag haft turen med mig under mina verksamma år på sjön.

 

Mvh Magdeburg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TeamHurt: Gud vilket jävla tjat.Skrikandes Ta det någon annanstans inte på den här tråden.

Kan bara hålla med.. lite dagisnivå, lite slapfight och lite ensamma gubbar varning över det hela.. Brukar gå in här då och då, för att få tips och råd.. men med era fantastiskt mogna inlägg förtar det roliga och förstör den här siten!
Om ni vill fortsätta erat käbbel gör det i Dösnack! Lämna de övriga trådarna ifred! Skrikandes

För att återgå till denna tråd...
Har klarat mig denna sommar även om det varit nära ett par gånger.. försiktighet på okända vatten lönar sig. Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan vi stänga den här tråden för här skriver man endast om att man inte gått på grund.

Oftast då man haft tur. Tur gäller för lotterier men inte då man åker båt. Utan då är det kunskap och handlar om att läsa sjökort, skaffat sig information från andra (dåligt dokumenterade vatten) och att man har koll på ev stenar och grund då man går på ställen där det finns mycket grund.

För att bygga på tråden kan jag endast också tillägga att jag heller inte gått på grund men att jag mötte en större segelbåt på ett lurigt ställe och 10 meter efter vi möttes gick han på grund och båten fick slagsida. Grund som såg ut som en kulle och han klarade sig genom att gå in i sidan på kullen varvid båten tippade över åt ena sida. Båten kunde åka vidare och klarade sig troligen utan mer än skrapat i lite.

Givetvis fick segelbåten gå där han ville och jag väjde då jag bara har 70-80cm djupgående.

Och då undrar man varför ska man gå in på ställen man inte känner och strunta i att ha koll på bottenförhållanden?

Plats strax utanför Fisketången, Kungshamn. Där finns gott om grund men även gott om ställen med djup som inte ställer till med problem. Tilläggas att det var mycket lågt vattenenstånd just då och han kasnke gått där tidigare. Men sådant är inte heller otur utan klantigt.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än så länge har man klarat sig, men det dröjer ju innan isen lägger, så det blir nog en eller fler känningar innan upptagning. Rejält på grund går jag ytterst sällan, men då ja ser det som en sport att försöka ta mig igenom så trånga å grunda* sund (vid lätta vindar/sjö) som möjligt får ja flera grundkänningar per sessong att ja får vända/backa emellanåt!

*huvudskutan sticker max 0,50m med last.

Bild: Grundkänning?

post-1968-1394235612,6788_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick på grund ordentligt med min lilla snipa. ville också smyga omkring på grunda okända vatten. Satt naturligtvis och drömde.Skäms

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Skrattande Jag har klarat mig jag med. Inte har jag fått motorstopp heller p.g.a soppatorsk. Men det är kanske en annan tråd Skrattande Den där, vilka har fått soppatorsk i år? Iaf har jag fått torsksoppa.

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gick på en sandbank i inloppet till en dansk hamn i början på maj. När vi gick in gick det som smort då vi smög längst styrbordsprickarna. På vägen ut gick vi mitt i hamninloppet men tydligen hade man inte muddrat riktigt färdigt inför säsongen och det blev tvärstopp, från ca 3-4 knop till noll...

Ingen slog sig och inget hände med båten men snopen blev jag!



Senast ändrad av arnold_s | 08 september 2008 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte gått på grund, Inte fått soppatorsk -heller inte torsksoppa, tyvärr- och Inte fått batterislut eller annat strul... bara haft en perfekt båtsäsong, till skillnad från förra året -för den som orkar, finns det att läsa här http://www.maringuiden.se/forum/;thread=182089

 Redigerat p g a stavfel...



Senast ändrad av Keddy | 09 september 2008 | 18:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: Vem har gått på grund sommaren 2008?

Svar: inte jag.

Följdfråga: Varför ska man gå på grund när det finns så mycket fritt vatten runt grunden?

//Passada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst plyshnalle

Gick på grund utanför stegeborg i somras. Var på väg hem efter en lång dagsetapp med dåligt väder. Naturligtvis skulle vi ha stannat mycket tidigare och sovit. Men vi ville komma in  lite längre. Så jag slarvade med navigeringen och rände in i en sten pga att jag genade när vi skulle lägga till vid en ö. Vi satt stenhårt med båten. Ungarna var livrädda och frugan rädd. Som tur var kom det någon från en stuga som måste ha hört smällen och drog lös oss. En eloge till hjälpsamma människor i skärgården!!! Vi åkte in till stegeborg i stället som är hemmahamnen. Får se hur botten ser ut när jag tar upp den. Vi märkte inga skador vid den besiktning vi har gjort i sjön vid dyk. Och vi var ute många fler turer vid samma sten, men jag lärde mig att inte slarva och drömma om en skön säng när jag kör....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farsan gick på grund med H-båten i somras. Det som gör det hela lite roligare är att grundet ligger hundra meter från bojen OCH att vi alltid sitter uppe i huset och tittar på alla andra som går på grund där...

-Den där, han kommer att gå på grundet.

-Någon borde ju märka ut det där.

-Varför då, det finns ju sjökort...

 

Farsan själv hävdar att det inte var grundstötning, snarare grundkänning. Dock fick min farbror med det på film och efter tittat några gånger så visst f*n är det grundstötning... Glad



Senast ändrad av Jonbeee | 07 oktober 2008 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första helgen jag var ute med min båt körde jag på grund 2 gånger. Nu har jag en fin ny propeller, och jag har lärt mig vad de där gröna pinnarna betyder :)

/thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Väderöarna på västkusten har man på bryggan en bräda där hamnkapten? markerar varje grundstötning. Det finns en grundklack mitt i den trånga hamnen som var femte båt går på. Trevligt inslag för de som redan klarat sig in i hamnen och haft tur att klara sig förbi.

Genrellt försöker fju ritidshamnarna ge bättre service till båtfolket för att ge mer valuta för hamnavgiften. Jag har ett tips till förbättring:

Brädan placeras på grundet som en markering istället för att markera antal grundstötningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknas det som grundstötning om man ligger i en naturhamn och vinden vänder under natten så att kölen slår mot berget? Annar så nej ja har inte gått på grund i år, ännu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det small i år också.

Seglade i ca: 4 knop med bidevind när jag tar fram sjökortet för att kontrollera positionen. På sjökortet finns ett område stort som en fotbollsplan markerat med 1,3 (båten sticker 1,5) och självklart befinner vi oss MITT i det.

-Du, enligt den här borde vi gått på för länge sen..

-Det ser lite grönt ut här säger han som ligger på fördäck och solar.

Tog ungefär 10 sekunder sen borrade sig stäven ner och båten stannade, men det var bara att slå och segla därifrån turligt nog. Var antagligen bara sand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, det är ingen grundstötning.

Endast dålig tilläggning. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en sandbank men i väldigt låg fart då jag var osäker på om det skulle gå. Inte värre än att jag kunde starta motorn och backa tillbaka en bit. Jag är lite mer fundersam på det gammla paret som rodde bredvid mig. Säg till eller vinka bort en istället för att heja glatt. Så skulle jag göra iallafall. Dom må ju förstått att min segelbåt stack en bit djupare än deras eka :(. (det vart grunt fort och det var stäven som slog i inte kölen så det var nog nöd och näppe med ekan också)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...