Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
M_i_c_k_e

Då har man "lite" att göra....

Rekommendera Poster

En bild säger mer än 1000 ord.

Jag kommer att lägga upp bilder under tiden som renoveringen fortskrider.... Kommentera gärna !!!

Är det någon som vet vad det är för båt ?

post-10005337-1394235609,1598_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en Selco eller kan det vara en Monark..........

/jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Vet tyvärr ej vad det är för båt, hittar du ingen skylt nånstans på den? Ska bli kul att följa din renovering.

Det är skoj med gamla sportbåtar som börjar få veteranstatus nu, och det finns rätt många liggande som bör tas om hand och bevaras. Jag och 2 kompisar har en varsin Selco som vi pular med, en Selboy och 2 Rivaler i klubben.

post-24352-1394235609,3077_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får hem båten i helgen. Då ska jag leta efter lite skyltar.

Säljaren sa att den hette Concord. Finns inget som liknar min båt. Det finns visserligen många båtar typ Selco men ingen som ser ut som denna. Den har en upphöjning i mitten på däcket. Vidare så är den ingen relingslist. Hmm undrar hur båten är ihopsatt då.. En skarv måste det väl finnas..

Verkar finnas en del att gotta ner sig i.

Har följt många renoveringar här på MG . Ska bli kul att ta tag i detta själv. Får väl se hur länge det förblir kul.  



Senast ändrad av M_i_c_k_e | 05 september 2008 | 10:47

post-10005337-1394235609,367_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det är alltid väldigt intressant att följa renoveringar i ord och bild! Och som redan blivit sagt att folk tar sig tid till alla dessa små billiga sportbåtar som man finner lite varstans. Kul att Du delar med Dig! Jag antar att det hela startar med en tvätt....??FlörtGlad

Mvh Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan det vara en tidig Marieholm Cit Cat? Eller en Ockelbo? Svårt att säga, det finns många modeller i segmentet. Man brukar kunna se små kännetecken, men jag är mycket osäker när det gäller din båt. Men det är himla kul att forska! Har du nån motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har ännu ingen motor. Det fanns 2 st renoveringsobjekt till båten men jag var inte intresserad. Det var 2*Yamaha 55hk. Är inte speciellt duktig på motorer så det jag är på jakt efter måste vara i hyfsat skick. Tror dock att motorstorleken kan vara ganska lagom. Vill kunna dra lite ring och vattenskidor när det är klart. Vad tror Ni? Kan det vara lagom ?

Idag var jag och kollade på ny playwood (marin). Det var inte billigt.... Misstänker att jag behöver byta durken. Har kollat en del på MG och det verkar vara mer regel än undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den liknar Polar... men även Ockelbo... Fast jag lutar mer åt Polar-hållet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oki...  Slog mig bara att eftersom föreg ägare kallade den för Concord och den var lite lik andra Marieholmsmodeller så kaaaaanske det kunde va en sån ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är allt lite lurig! Man brukar ju ofta kunna se på däckets utformning och klura ut det. Men denna pärlas däckkontur har jag aldrig sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det absolut inte är en Concorde. Dessa var mycket kantigare i linjerna och dessutom snäppet större än den här ser ut att vara.

Lycka till! Jag renoverade en Marieholms Canberra förut som från början såg bättre ut än din, så du har nog en hel del jobb framför dig!

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha vad ska man säga. Idag har jag äntligen hämtat hem mitt lilla objekt. Övriga familjen verkar inte fatta det här med gamla båtar... Mumlade lite om att vi skulle ta en annan väg hem....Själv åkte jag hem med ett stort leende hela vägen.Skrattande

Jag har fortfarande inte listat ut vad det kan vara för båt. Håller med tidigare inlägg som var inne på Polar. Skrovet är verkligen likt. Dock har jag inte hittat någon passande överdel. Båtens mått är 4.30 x 1.70. Det finns inte heller någon skylt. Snyft.

Idag har jag börjat med en välbehövlig tvätt. Det var knappt lönt. Fick tvätta mha sandpapper istället.... Det visade sig att det fanns 2 st motivlack på fördäcket under all mossa !! . Det var figurerna från Tuborg. Hver gang....

Hittils har jag inte hittat något som avskräcker mig. Skrovet utvämdigt är i helt OK skick. Det finns en gammal (tidigare lagad) skada på barbords sida. Den får jag göra om. Invändigt är det dock lite värre... Har rivit ut all inredning och alla beslag. I morgon tänkte jag fortsätta att riva ut resten.

Glömde att jag måste röja lite i garaget innan jag kan få in båten.... Får nog börja med det.

Efter helgen ska jag lägga upp lite mer bilder. Är det någon som vet hur man ska göra för att lägga upp många bilder i samma inlägg.?

 



Senast ändrad av M_i_c_k_e | 06 september 2008 | 21:46



Senast ändrad av M_i_c_k_e | 08 september 2008 | 09:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet är det max en bild per inlägg. Men många inlägg gör väl inget --- du kan enkelt skriva en bildtext till varje bild...

post-15068-1394235610,8104_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara tvätta räckte ej. Lite hjälp med sandpapper. Ganska stor skillnad...

post-10005337-1394235612,364_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motivlackning fanns på fördäcket.

Nu är båten inne i garaget. Alla beslag och inredning är bortplockade. Ikväll tänkte jag torka ur den riktigt ordentligt samt kanske skära upp durken. Tidigare ägare har gjort en del mindre snygga förbättringar (dåliga) under fördäck samt under instrumentpanelen (heter det det på en båt ?). Tänkte kapa väck det och göra det riktigt.

Akterspegeln kommer jag också att få göra i ordning. Det var massor av hål som inte var tätade.... Ska passa på att förstärka ordentligt när jag ändå håller på. 

 

post-10005337-1394235612,6165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

Oxalsyra i stället för sandpapper (Med risk för repor) är kanske värt att pröva ,  om du inte provat så sök på Oxalsyra här på forumet  så får du massor med tips. Ser faktiskt JÄKLIGT

KUL ut med ett sådant projekt, nu har du sysselsättning på mörka höst/vinterkvällar :-))

 

M.H.V

Kenny

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår var det dags att skära upp durken. Kunde snabbt konstatera att det var vatten i kölsvinet. Plyfaskivan och balkarna var rejält blöta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en stund var det mesta borta. Efter att den här bilden är tagen så har jag tagit bort allt. Nu ska det tvättas och slipas i botten innan det är dags för lite nytt material.

I min båt så går inte durken hela vägen till aktern. Sista biten är det bara enkelbotten. Men där durken slutar har det funnits ett hål in under durken. Troligen för att ev vatten ska kunna rinna ut. Måste man ha det ? Risken är uppenbar att det även kan rinna in vatten under durken. Ska jag ha hål eller inte ?   

post-10005337-1394235613,7542_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipning av fördäck. Verkar som den redan har renoverats någon gång. Under det gula spacklet/(gelcoaten ?) kommer det som verkar vara originalfärgen fram.

post-10005337-1394235622,9155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arbetet fortsätter. Här kommer en bild på akterspegeln. Som synes var det murket... Det fanns inte något trä kvar i akterspegeln. Allt var förmultnat och rejält blött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspegeln borta. Rent och snyggt.... Nästa steg är att sätta dit en ny akterspegel. Arbetet går sakta men säkert framåt. Snart är första slipningen klar. Ska bli kul att börja med lite nytt material snart.



Senast ändrad av M_i_c_k_e | 28 september 2008 | 18:43

post-10005337-1394235626,9281_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den senaste veckan har det varit mycket slipning. Hela aktern är färdigslipad. Ska slipa lite mer i botten för att sedan kunna bygga upp för den nya durken.

Jag har börjat söka lite efter en ny ruta. Vet inte om jag ska använda Plexi eller Polykarbonat. Enligt uppgift som jag fick från glasmästare så är det ovanligt att rutorna är värmda till böjd form. Ofta är de bara klämda i ramen. Någon som har någon erfarenhet av detta ? Om man bara ska klämma fast rutan i ramen kan den inte vara speciellt tjock. Är det riskt att det spricker ? Hur är det att borra i Polykarbonat?

Mitt nästa problem är ramen. Den är i hyfsat skick i den övre ramen men den undre är i sämre skick. Någon som har erfarenhet av att tillverka nya ramar.?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till dit härliga projekt, ska följa det med spänning och kanske leta efter något eget Glad

// Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plexi spricker mycket lätt när man borrar i det. Polycarbonat spricker inte.

Vi använder Polycarbonat på våra maskiner på jobbet. Plexi är j... skit och spricker bara man säger ordet borra 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får det bli Polykarbonat. Merkostnaden var inte speciellt stor. Ska kolla vilken tjocklek jag har på min befintliga ruta innan jag beställer ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...