Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
wallberg

AD41P-A turbo som kommer först vid 2600 varv

Rekommendera Poster

Hej,

 

så du har fortfarande samma problem alltså?

Eller har du bytt propellrarna så att den går bättre?

 

MVH Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har samma situation. Om turbon är nyare och snurrar lätt så hjäper det inte mycket. Bytte även ner mig till A5 från A6 men märkte inte mycket skillnad. Bränslet gjorde störst skillnad. Prova att köra grönt en gång för att se om det ger skillnad. Hoppas nu lite på laddluftkylaren. Det behöver ändå göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vad har du förstorlek på båt? för jag har fått rådet att byta ifrån A5or till A4or.

 

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag premiärkörde min uppgraderingsturbo i söndags och för min båt blev det en märkbar skillnad med den nya turbon. Jag mins inte exakt vid vilket varvtal turbon sparkar igång nu, men tiden från gaspådrag till önskad marchhastighet är betydligt kortare nu.
I tisdagsvar jag ute med tre gubbar från klubben och alla tre reagerade på hur snabbt båten gick upp i planing jämfört med innan.

Jag kör med A6:or och båten väger ungefär 2800kg och motorn är en AQAD41A från 1989.

Uppgraderingen skall ju enligt utsago inte ge något extra på toppen men faktum är att jag fick 2 extra knop som bonusyes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat slangen till rökbegränsaren. Det kan också vara fel på själva begränsaren.  Om det inte är fel på slangen, kan du prova att lossa den och provköra. Blir det ännu sämre, är det nog inget fel på rökbegränsaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska sent svar på denna tråd men försöker ändå.

Danzo, fick du någonsin ordning på laddtryck mha byte av proppar, turbo eller annan åtgärd?

Undrar nämligen för jag är relativt säker på att jag i somras köpte just denna båt och efter att ha: Renoverat insprutningspump och spridade på Bosch verkstad, inget fel hittat men dom gjorde rent och bytte spridarspetsar för att vara säkra.

Ny turbo

Ny matarpump

Nya filter, bränsleslangar, tankavluftningens slang och ventil är bytt.

Laddluftkylaren är rengjord (knappt smutsig).

Installerade Volvo Pentas laddtrycksmätare och upp till 3000 varv knappt 0.2 bar, vid 3100-3200 varv bygger den ca 1.4 bars tryck och då är båten redan uppe och planar.

Har A4 på nu vilket jag tycker är mindre än det bör kunna vara. Enligt VP/Nimbus såldes dom med A5 eller A6 från början. Finns även testprotokoll från VP/Nimbus med A8 med samma båtmodell och maskin.

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev confuced:

Ganska sent svar på denna tråd men försöker ändå.

Danzo, fick du någonsin ordning på laddtryck mha byte av proppar, turbo eller annan åtgärd?

Undrar nämligen för jag är relativt säker på att jag i somras köpte just denna båt och efter att ha: Renoverat insprutningspump och spridade på Bosch verkstad, inget fel hittat men dom gjorde rent och bytte spridarspetsar för att vara säkra.

Ny turbo

Ny matarpump

Nya filter, bränsleslangar, tankavluftningens slang och ventil är bytt.

Laddluftkylaren är rengjord (knappt smutsig).

Installerade Volvo Pentas laddtrycksmätare och upp till 3000 varv knappt 0.2 bar, vid 3100-3200 varv bygger den ca 1.4 bars tryck och då är båten redan uppe och planar.

Har A4 på nu vilket jag tycker är mindre än det bör kunna vara. Enligt VP/Nimbus såldes dom med A5 eller A6 från början. Finns även testprotokoll från VP/Nimbus med A8 med samma båtmodell och maskin.

Mvh Jonas

Du ska ladda 1.7 kg, gör du inte det måste du ställa på pumpen för att turbon ska göra sitt jobb. Turbon får för lite avgaser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input kossor! Jag har följt din renovering av epocan, mycket imponerad och inspirerad 👍

 

Hösten kom snabbare än jag planerade men detta var troligen mitt nästa steg då allt annat nu är bytt och kontrollerat.

Många säger att man inte skall pilla på en pump som är intställd från VP från början och motorn verkar ju gått på detta sätt länge om det nu är så att jag äger Danzos båt. Många talar som energifattigare diesel osv som kanske gör att man behöver ställa på pumpen lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev confuced:

Tack för input kossor! Jag har följt din renovering av epocan, mycket imponerad och inspirerad 👍

 

Hösten kom snabbare än jag planerade men detta var troligen mitt nästa steg då allt annat nu är bytt och kontrollerat.

Många säger att man inte skall pilla på en pump som är intställd från VP från början och motorn verkar ju gått på detta sätt länge om det nu är så att jag äger Danzos båt. Många talar som energifattigare diesel osv som kanske gör att man behöver ställa på pumpen lite.

 

Om din pump varit på service och isärplockad får du den tillbaka grundinställd. Bränslet idag har tappat rätt mycket effekt. Motorn levererar då för lite avgaser till turbon och ger inte rätt tryck. Pumpen får då ingen signal om att vräka in bränsle via rökbegränsaren, turbon talar om för pumpen dags att sova osv. Ju mer bränsle när du gasar desto effektivare turbo och desto mer avgaser. Tittar du i service böckerna på turbotryck ser du ganska snart att 0,2 kg är ingenting och då matar inte pumpen på mer bränsle. Sätt på turbotrycksmätare på insuget, kör båten öka pumpens bränsle mängd med ett kvarts varv i taget fortsätt så tills du har 1,7 kg tryck vid 3600 varv. Jag skruvade till 1,67 kg, tycker det räcker så. När du gjort detta kommer din motor funka klockrent. Om du har en epoca så väger den en del, storlek på propp som vi testat från J5 -J7 så är det sexorna som går bäst. Har inte använt kompressorn på två säsonger, lyfter båten med full packning och folk utan problem med enbart turbo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförlig beskrivning.

Om du inte kört med kompressorn så borde din KAD42 lämna liknande effekt som min AD41.

Jag har mycket riktigt en 26 Epoca så vi borde ligga på likande vikt + - lite extrautrustning. Just nu med fulltankad båt och 3 vuxna så kommer den inte upp i plan alls om man inte  trimmar in drevet fullt och ner med trimplanen, då tar det ca 120 sekunder från 7 knop till planing.

Vad har du för utväxling i drevet och vilken propeller tyckte du fungerade bäst?

När upplever du att turbon börjar ladda ordentligt på din maskin?

Införskaffade Pentas turbotryckssats, tycker dock den var lite klen skala i lägre registret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev confuced:

Tack för utförlig beskrivning.

Om du inte kört med kompressorn så borde din KAD42 lämna liknande effekt som min AD41.

Jag har mycket riktigt en 26 Epoca så vi borde ligga på likande vikt + - lite extrautrustning. Just nu med fulltankad båt och 3 vuxna så kommer den inte upp i plan alls om man inte  trimmar in drevet fullt och ner med trimplanen, då tar det ca 120 sekunder från 7 knop till planing.

Vad har du för utväxling i drevet och vilken propeller tyckte du fungerade bäst?

När upplever du att turbon börjar ladda ordentligt på din maskin?

Införskaffade Pentas turbotryckssats, tycker dock den var lite klen skala i lägre registret.

 

Provat ett antal proppar J7 är för stora J5 är för små, perfekt med J6. J serien är den nya generationen proppar från penta, jämförbara med RF proppar. Hade A6 tidigare.

Turbon börjar suga vid 2200 varv och hugger rejält vid 2400, då dansar den upp. Men man måste smyga upp den utan kompressor till 2200 då är det bara trycka på fullt.

Ja utan kompressor är det lika som en 41a.

Trimmar och rör nästan aldrig drevet bäst går min vid -2 grader på mätaren.

Utväxling 1,78:1

Jag har en lös klocka jag mäter tryck med fäster den i samma ingång som tryckslangen till klockan på pumpen, använder dubbelbanjo.

Det låter som din motor får för lite bränsle, du får inget tryck i bränslesystemet.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev confuced:

Många säger att man inte skall pilla på en pump som är intställd från VP från början

Jag har en AD41P av 2005 års modell som har gått strax under 200 h, och den har varit helt orörd tills i sommar när turbon av någon anledning ville gå i pension. Turbon byttes till en ny med samma specifikation som den gamla och bränslepumpen fick en kontroll av en välrenommerad reparatör.

 

När jag monterade en ny turbo så gav den nya turbon 90kPa mot föreskrivna 150kPa. Jag kontaktade leverantören av turbon som vidimerade att den nya hade exakt samma specifikationer som den som jag lämnat i byte. På pumpreparatörens justerade vi pumpen för att uppnå 150kPa. Det behövdes drygt två varv på justerskruven för detta.

 

Jag kontaktade också en gammal bekant på VP som sa att det finns ingen bränslepump till staketmotorn som numera ger rätt turbotryck med den inställning som gällde då när dessa motorer nyproducerades. Motorerna producerar helt enkelt för lite avgaser. När 41 kördes i testbänk kördes den på dåvarande europadiesel för att nå så hög effekt som möjligt, och det blev strax under 200 hk. När den kördes på svensk diesel reducerades effekten upp till 10 %. Och detta med den diesel som gällde slutet på 90-talet. Dagens diesel har nog ännu lägre energiinnehåll.

 

Ta Du och justera pumpen så att turbon laddar vad den ska ladda. 😉

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...