Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
2858

båtimport

Rekommendera Poster

Känner någon till reglerna vid import!? Om man ska importera en äldre båt (87) måste den då vara CE-märkt? Tacksam för svar.../Lite osäker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG, kul med nya medlemmar, ett litet tips, använd sökfunktionen..sök på CE så får du träffar så att du har hela kvällen räddad.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp ! .. med du kan göra det på hemmaplan om du vill , eller i ett annat land innan den kommer till SWE . Finns regler för det också .....

Eller så struntar du i att CE märka .... inte helt ovanligt !

 

( ska du ta hem en 2858, gammal som gatan ( 87a ??) .. då är frågan om du kommer att spara pengar på att importera .. du vet frakt, tullavgifter, moms, försäkring ..osv ..finns flera i SWE för säkert samma pengar och då har du förmånen att kunna se båten innan !!!!!!!!.

.........jag var säkert för hastig i min koppling till ditt namn  ''2858'' och importen ..hahahah  sorry )



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 04 september 2008 | 20:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet, men en 2858 spritt ny volvo 25h å helt nytt drev. De begär 13500 dollar så även om skicket e för gräsligt så tror jag nog att det går att sälja igen hemma. Jag får hem den för ca 180000 skulle jag tippa, en 87 i hyggligt skick här e ju runt 350000 och då med omc...

Men ni som ev kan import ni tror inte båten kan bli fast i Gbg eller i något land??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

350 000 tycker jag låter mycket, även men en nästan ny motor. Det finns fynd att göra för den som vill köpa båt nu, när räntorna stiger och osäker konjunktur. Priserna på hösten är också lägre, så har du pengar kan du säkert fynda en liknande båt i sverige och den kommer säkert att stiga i värde när dollarn går upp igen.

Joche

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nu missförstod du...Jag får hem en med ny motor å drev för 180000kr men samma båt med en gammal omc står för ca 300-350 vilket jag tycker e galet fel...Eller är det nån som har en 2858 till rätt pris? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..snarare 250   .är min bedömning . för 500 får du en från slutet  - 90 början -00 hemma i Svedala.

//JCC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja de har gått med på 11500 USD vilket e 75000kr så 250 hoppas jag verkligen inte det blir till slut. Jag har ju en maxgräns på 250 å det får man inte mycket 2858 för här hemma dessvärre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte på blocket och hittade en 2858 -87 för 220 000. Går kanske att pruta till dina 180 000. Visserligen inte med ny motor, men du vet ändå vad du får.

Jag har en importerad båt själv, men skulle inte vilja köpa en i första hand. Det är många som gjort bra affärer, men även många som blivit lurade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va å kollade på den i söndags, heeelt slut. Motor gick inte på alla båten i skult dåligt skick, det ar en gammal ford och ett omc drev....Skulle inte vilja ha den ens för 50000 :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tur i fjol. Jag gjorde nog ett riktigt kap när jag köpte min 2855 i kanonskick! Men man är alltid lite osäker innan man använt den en säsong. Det kommer säkert att dyka upp fynd framöver och för 250 kan man få en riktigt bra båt om man har lite is i magen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mer än 180 lär den inte kosta klar i Sverige. Glöm CE-märkning. Stort skämt det där.

Tänk på att en äldre sliten båt i Usa är mer eller mindre en båt som behöver totalrenovering. Ej att jämföra med en sliten båt som gått i Sverige.

Du kan alltid skicka en besiktningsman på den. Kostar 15-20 dollar/fot.

Var ligger båten? Fördel om den ligger relativt nära någon av utskeppningshamnarna på östkusten. California = nästan dubbelt så dyr frakt.

Jag har mycket bra priser på frakt om du vill ha seriös hjälp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Captain!

CE-Märkning ett skämt!

Vad menar du med ett skämt. Ett skämt är att det finns så många som vill hjälpa till med import av helt undermåliga båtar och som försäkringsbolagen sedan totalvägrar att försäkra!

2858!

Ge dig inte in i leken med att importera en  USA-båt om du inte kan spelreglerna. En CE-märkning är mycket svår att göra i efterhand. Har du importerat båten har du inget konsumentskydd. Mänder av bärgade vrak finns i Sverige. Med eller utan ny motor kvittar. Likt förbenat ett vrak.

Står du själv för importen bär du ansvaret att båten provats enligt gällande regler. Ditt ansvar hänger kvar även om båten säljs vidare.

Ett bra bollplank är försäkringsbolag, jag kan tänka mig att Atlantica kan svara på frågor. Sjöfartsverkets juridiska avdelning  handhar ärenden med felaktig eller ingen CE-märkning. De sitter idag med mängder av fall att de i princip inte hinner med sitt arbete.

Det hindrar inte att de två personer som idag sitter som båtinspektörer blir fler och att Sjöfartsverkets jurister ökar i antal.

Och gå för tusan inte på snacket att någon skall hjälpa dig att hitta en båt i USA. Då blir du med stor sannorlikhet grundlurad. Vanligt är att de påstår sig ha hittat drömbåten i kanonfint skick och ordnar allt med besiktning, tull, papper och transport. Även CE-skylten ordnas etc, etc. ALLT visar sig så småningom vara lögn!

Det kryllar av US-import till redan vrakpriser. Köp en sådan och låt en godkänd besiktningsman kolla upp CE-skylt m.m.

I vissa EU-länder är man stenhård med CE-skylten där har inte importen ökat oavsett dollarkurs. Det är bara en tidsfråga innan det drabbar Sverige fullt ut.



Senast ändrad av Peaky | 04 september 2008 | 23:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Peaky... Du va mig en bitter en. Kolla lite fakta innan du spyr galla över andra medlemmar och deras frågor/önskemål.

CE-märkning är ett skämt då det är en självcertifiering. Tex så uppfyller inte ens de svensksålda amerikanska båtarna kraven just för att det inte finns någon kontroll. Detta testades i båttidning när CE-hysterin var som störst.

Listan på nya svensksåldabåtar som inte uppfyller kraven kan säkert göras lång.

Vad gör CE-skylten för gott när systemet inte fungerar?

Nä fram med ett system som fungerar och som höjer säkerhet/kvaliten på båtar.

I dagsläget tar de flesta försäkringsbolag icke CE-märkta båtar. Även Atlantica.

Du 2858 ta och maila mig i stället med dina frågor så slipper vi Peaky. Har nio års erfarenhet av båtimport från USA så jag vet vad jag pratar om. Fraktbolag med mycket goda referenser m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, exakt!

Det är bara att importera, men det känns som det börjar brinna lite i knutarna. Dollarn har på bara två veckor klättrat från 5,9 till 6,60!

Håller med om att CE-märkningen är ett skämt. Den tycks mest vara till för att skydda europeiska båttillverkare och har inte ett dyft med sjösäkerhet att göra.

De amerikanska båtarna håller mycket hög säkerhet. Fattas bara annat då de kommer från ett land som givit varningstexterna och skydd av medborgarna ett ansikte...

Jag tycker vårat båtbestånd är närmast pinsamt gammalt, med massor av 70-talsbåtar. Bra med föryngring från USA av bättre begagnat. CE-märkt eller inte spelar ingen som helst roll i sammanhanget. USA-importerade båtar är garanterat säkrare än genomsnittsbåten i det svenska beståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..att CE märka en båt från -87 ?..är det för att man är orolig att den inte ska hålla 20år till ......... :-)

USA som är världens ''stämningsfulla'' land !

 Skulle dom vilja/kunna/våga göra båtar mindre säkra ? - njaaaa.......hur tänkte dom nu ?

 

 

Och gamla ångbåten ...... inta lönt att importera ....



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 05 september 2008 | 21:12

post-11345-1394235610,1683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Capitan!

Jag har väl inte spytt galla över någon förutom oseriösa förmedlare. Jag har varit inne och tittat i din sjöbod tidigare och sett att du har importerat en hel del väldigt fina båtar. Som du säger, du kan importbiten vilket var precis det jag skrev. Kan man inte den och är blåögd och litar blint på en förmedlare så ligger man pyrt till.

Tolkar du det som om kritik gentemot dig har du fel. Du erbjöd dig enbart att hjälpa till med transporten vilket var allt.

På tal om certifieringen: -Så är det just det som juristerna på Sjöfartsverket jobbar med för fullt, d.v.s. båtar som är certifierade men inte uppfyller kraven.

Att du sedan rycker på axlarna och bara avfärdar det såsom struntprat anser jag lättvindligt. Jag vet att i år har man definitivt stramat åt från försäkringsbolagens sida. Att du tidigare år inte behövt bry dig om certifieringen må vara en sak. Vad jag uttryckte är att man kommer definitivt att strama åt villkoren.

Innan jag jag skrev detta inlägg var jag inne på Atlanticas hemsida och kikade. I flera fall av försäkringens villkorande anges att: Om olycka el. dyl. kan härledas till att man överskridit båtens CE-certifiering gäller inte försäkringen.

Underförstått: Inget snack om eller inte CE-certifiering!!

Sen kan du och 2858 maila hur mycket ni vill för att slippa mig. Vad jag bl.a. uttryckte var och är risken med att göra/beställa en certifiering eller att överhuvudtaget inte göra någon, är att det är den som från början importerat båten som bär det yttersta ansvaret.  Det är inte att spy galla över någon.

Däremot beskrev jag vad tycker om oseriösa förmedlare.

Ett exempel. Vi Båtägare nr. 6 2008

Rubrik: USA-importerad katastrof

Underrubrik: Se upp! Din importerade drömbåt kan leda till klippkort hos fogden.

Nedan i texten: Bl.a. saknas den blå CE-skylten som är betald och besiktigad sedan fyra år tillbaka!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu pratar alla om varann...Det enda jag undrade var om det fanns en risk att båten kunde bli stoppad i någon tull om den inte var CE märkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej båten blir ej stoppad av tullen eller liknande om den icke är CE-märkt.

Det är ej olagligt att importera en icke CE-märkt vara.

Det går även utmärkt at CE-märka båten efteråt om man skulle vilja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att CE-märka båten i efterhand. Kostnad 30.000-60.000:-. I praktiken blir det ändå svårt att göra det i efterhand. Därför att man behöver byta en mängd komponenter i båten till CE-märkta dito.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.........så om man CE märker båten innan den kommer till SWE  ... så är det lättare ?

Alla ''komponenter''   borde även finnas hemma i Svedala! ..eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke!

Det är där fejket kommer in. Det är inte CE-märkta komponenter på vissa US-importbåtar alltså blir det billigare att göra en CE-märkning i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, $11500 är inte SEK 75000. Lägg på tull, frakt, försäkringar och framförallt momsen - vilken också skall läggas på frakten - så blir det mera rätt i jämförelsen. Lätt att göra glädjekalkyler.

Tänk också på att om priset nästan känns för bra för att vara sant, så är det oftast inte sant heller. Du har väl inte varit över och sett den nya motorn, sett båten i verkligheten och framförallt - vet något om historiken. Varför har de bytt motor ?  Har den legat på botten/varit vattenfylld t.ex. ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste Peakys inlägg längre upp i denna tråd och kan inte låta blir att skriva lite om detta eftersom det nästan luktar lite Sweboat lobbying här...Cool

Visst kan ni importera båtar utan problem även om de inte är CE-märkta. Att försäkra dem går bra, även att tulla in dem. Tullverkets jurister håller för närvarande på att undersöka om reglerna kanske bör ändras så att importören får skälig tid på sig för att i efterhand utföra de modifieringar som krävs och CE-märka båten. Idag finns inga sådana regler alls, Tullverket har enbart upplysningsplikt.

Det är riktigt att den som importerar en båt själv bär importansvaret. Detta importansvar faller dock efter 10 år, vilket innebär att om man importerar och sedan äger båten i 10 år så kan man göra vad man vill med den sedan. T.ex. sälja den med rent mjöl i påsen, eller fortsätta använda den med samma fina mjöl i samma påse.
Detta brukar det dock inte upplysas om sådär självmant..

En annan grej som kan vara bra att veta är att man CE-märker i 4 olika klasser, A, B, C o D.
Klass A är Oceanklass och alltså den värsta (både sjö- och märkningsmässigt). Antagligen är det inte så många av oss som kajkar omkring i dessa vatten. Skulle kanske vara Anemos här på Forumet då... Han har säkert varit där.Skrattande

Man bestämmer själv för vilken klass man behöver märka sin båt. T.ex. C innebär Kustfarvatten och Inomskärs. Om man far runt i våra insjöar och skärgårdarna längs våra kuster räcker klass C. Man ska nog inte åka över till Gotland och kanske heller inte till Väderöarna.
Dock finns det ingen lag som förhindrar att man använder sin båt för ett vatten den inte är klassad för..Oskyldig

För att märka i klass A o B krävs en Notified Body. Det är ett anmält organ som som kollar båten, sammanställer dokumentation etc, och givetvis också tjänar bra med pengar på detta. Något sådant organ finns inte i Sverige, men i flera andra länder runt omkring.
Jag tror det är så... men inte riktigt säker, att man själv får utföra märkning i klasserna C och D. Den insats som krävs för märkning i t.ex. C är avsevärt mindre än för t.ex. A.
Kanske någon annan här vet säkert om Notified Body enbart krävs i A och B?

Skall man CE-märka sin båt får man räkna med att vissa väsentliga saker behöver bytas. Det kan beröra t.ex. styrning, rutor, elsystem etc. Om motorn är av äldre modell kan även den behöva bytas. Sedan är det en hel del dokumentation som ska tas fram och sammanställas, och i vissa fall behöver även belastningstester göras. Omfattningen beror på vilken klass man vill märka i. Ingenting av detta är dock ogörligt! Om man har en motor som klarar emissionskraven och nöjer sig med att märka enl. klass C behöver det inte bli speciellt dyrt heller om man själv är beredd på att lägga ner lite tid på pappersarbete och byta ut bågra grejor nån vinter. Skulle gissa att det blir lite som ett exjobb..Foten

Sedan är ju frågan, ska man märka eller inte? (själv har jag inte bestämt mig än, men blir det märkning så blir det i klass C) CE-bestämmelserna har ju tillkommit för att stärka den inhemska (läs inom EU) utvecklingen och produktionen och försvåra (fördyra) för länder utanför EU att exportera varor till oss. Hade det varit enbart p.g.a. omtanke om oss båtägares säkerhet kunde man hellre ha homologerat kraven med t.ex. USA. Det hade blivit mycket billigare och minst lika säkert. CE-affären är en mycket stor och dyrbar apparat totalt sett.
Jag tror inte det är någon som på fullt allvar tror att en begagnad skandinavisk båt från 60-70-80-90-talen på något sätt skulle vara säkrare än en motsvarande amerikansk.
US Coastguard är ett strängt organ!

Peaky skriver något om konsumentskydd också. Vadå konsumentskydd?!?!?!
Menar någon att om jag köper en några år gammal skandinavisk båt av en privatperson så åtnjuter jag konsumentskydd?? Naturligtvis inte. Jag har inte mer konsumentskydd i praktiken om jag köper en präktig 3 år gammal Nimbus av Kalle Karlsson i Nacka för 1 mille än om jag köper en Sea Ray på eBay.com för halva priset.
Själv skulle jag aldrig drömma om att köpa en skandinavisk på båt för t.ex. 600k när man kan få en motsvarande, i många fall bättre, amerikansk båt för halva priset. Låt vara att vissa saker som t.ex. väggbeklädnad o vissa beslag kan vara lite sunkiga, men skroven och andra väsentliga delar håller som regel mycket hög kvalitè. Man kan byta ut mycket junk för 300 papp...

/Zwen

 

 

 



Senast ändrad av Zwen | 07 september 2008 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-bestämmelserna har ju tillkommit för att stärka den inhemska (läs inom EU) utvecklingen och produktionen och försvåra (fördyra) för länder utanför EU att exportera varor till oss. Hade det varit enbart p.g.a. omtanke om oss båtägares säkerhet kunde man hellre ha homologerat kraven med t.ex. USA. Det hade blivit mycket billigare och minst lika säkert. CE-affären är en mycket stor och dyrbar apparat totalt sett.

Nej, inte enbart för att stärka handeln inom EU. Givetvis finns säkert en sådan baktanke också, men sanningen ligger nog någonstans mittemellan ytterligheterna som nämns.

Mycket i CE-kraven är faktiskt bra om man läser dem med öppna ögon. Dessutom är väl kanske inte USA det land som är känt för att ligga i framkanten vad gäller säkerhet (tänk på t ex bilbältesanvändning/lagkrav och i många stater fortfarande fullständiga frånvaron av kontrollbesiktning för personbilar o.s.v.).

Det är nog ingen heller som påstår att gamla blåskyltade svenska båtar nödvändigtvis är bättre än amerikanska av dito årsmodeller. Så egentligen är det väl knappast CE-kraven som det är fel på, utan möjligen principen att det är båtens importdatum (inte tillverkningsdatum) är det som styr om den omfattas eller ej.



Senast ändrad av IngemarE | 07 september 2008 | 13:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zwen!

Du har bra koll på regelverket. Det jag menade med konsumentskyddet är att betala till en förmedlare en osedd båt i förväg.

Pelles som säljer sin Nimbus kan du själv eller via en utomstående åtminstånde besiktiga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som ofta är felaktigt hanterat när en båt eftercertifieras i något land inom EU är motorn. Den SKALL vara godkänd med avseende på utsläpp bl.a.

En motor som inte från början är byggd för, testad mot och godkänd mot dessa krav kan i praktiken aldrig på ett korrekt sätt bli det heller. Observera att de regler som gäller nu är mycket strängare än då båten byggdes, men  likafullt skall den gamla motorn uppfylla de nya kraven.

Tveksamheterna med just motorerna gör att man i stort sett kan utesluta att en eftercertifiering kan göras på en båtmotor på ett sätt som håller för att en opartisk granskning. Den som alltså importerar eller köper en sådan importerad båt där inte motorn är bytt får jätteproblem när detta avslöjas. OBS: att någon mer eller mindre ljusskygg firma har myglat fram handlingar som påstår att motorn är CE-godkänd hjälper inte den som försöker sälja en båt med sådan motor - avslöjas fusket senare så blir den som då äger båten sittande med svarte petter. Att få rättelse från dem som myglade till det före honom kan han ju försöka roa sig med.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med vad gäller motorerna. Man kan rekvirera information om vad som krävs för motorns emissionsnivåer och kan jämföra om man lyckas hitta motsvarande data för den motor man ev. får på halsen vid importen. I praktiken tror jag nog man aldrig slipper undan ett motorbyte om inte motorn i importbåten är yngre än ca 10 år. Detta med motorbytet kan nog vara den enskilt största kostnaden inför CE-märkningen.

Om man skall importera en äldre båt som inte har en motor som uppfyller kraven för CE-märkning kan man t.ex. hitta en båt som är ok, men där motorn är skrot och betala därefter. Sedan stoppar man in en CE-godkänd snurra här hemma. En äldre båt med erkänt kass motor är mkt billig i USA, enl. slit&släng-mentaliteten..

/Zwen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Zwen!

Sweboat-lobbare kan du glömma av den enkla anledningen att jag själv tittat på utländska fynd . Det jag märkte att det fanns en hel del hjälpsamma personer som kunde ordna fram fram dessa fynd.

När man väl själv började grotta i regelverket upptäckte jag att det inte var så lätt med import som vissa föreskrivit.

För att ytterligare späda på Sweboat konspirationen så har Sverige generellt väldigt bra motor- och segelbåtar.

För att spräcka Sweboat konspirationen... -Västkusten har mycket skräpbåtar! Vilket stämmer. De åldras snabbt och är ofta hårt ansatta av väder och vind. Varken båtar eller motorer mår bra av saltvatten.

Oavsett så har jag sett mycket importskräp. De flesta jag har sett har varit större segelbåtar från kanalöarna som personer jag känner, importerat. I slutändan har det ofta blivit en dyr historia.

Att dessutom USA-importera en båt med det knöliga regelverk som gäller och inte veta hur man ska bära sig åt, skulle då jag inte utsätta mig själv för.

Har man kunskapen om det, OK, då är det väl inget att orda om. Då vet man kostnaden och då vet man hur man ska göra vid importen.

 

 



Senast ändrad av Peaky | 23 september 2008 | 05:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att CE skräcken är överdriven. Är det någon som vet om ett fall där båten enligt regelverket skulle vara CE märkt men inte var det, och försäkringsbolaget inte betalade för uppkommen skada.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...