Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
diversity

Landström

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Är ny på forumet, och hoppas kunna få lite hjälp. Har en australiensisk motorbåt med 110 volt landströmssystem. Har nu köpt en 220 - 110 volts omvandlare på 3000 w för att kunna få landström. Nu till saken:

Jag är nästan helt novis på det elektriska. Har kopplat in enheten och när jag gjort detta så lyser det en lampa på panelen i båten där det står reversed polarity? Lampan ovanför där det står Shore är släkt, varför blir det så här? Visst borde det vara tvärtom?

Inga funktioner fungerar i båten frånsett ACn i detta läget. Vrider jag sedan huvudströmbrytaren i båten från off till 1, ja då funkar alla aparater.

Vad är fel eller skall det vara så här? Skall man ha brytaren på 1 och sedan laddas batteriet kontinuerligt av landströmmen eller hur funkar det? Fick med en landströmskabel när jag köpte båten, (grön, vit, svarta trådar) grön tråd är väl jord även på 110 volt?

Tacksam för lite hjälp.

Michael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Australiensisk båt med 110V? De kör med 220V i Australien så då måste det ju vara en som är byggd för USA. eller Japan. Är du säker på att den är byggd i Oz?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet var min båt är byggd och att den sedan är konverterad och exporterad till US, men nu var det ju det här med landströmsfrågorna som jag ville ha svar på...?

Någon som kan bringa lite klarhet kring det här?

Ha dé

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Du skriver :Har nu köpt en 220 - 110 volts omvandlare på 3000 w för att kunna få landström.

Du har alltså en 3000w, 220/110 volt transformator.

Du har den på bryggann eller på landbacken, oK.

På sekundärsidan av denna transformator, på 110 volt sidan har du kopplat landtrömsledningen (den 3 poliga)

Denna transformator eller omvandlare 220-volt sida har förmodligen en jordad (skall ha)sladd.(omvandlares hölje är då jordad) Då på utgående ledningen, till båten skall du kolla att den gröna ledningen är JORD. Det kan man mäta sig till, innan du kopplar på strömmen, men det har du ju redan gjort ! Du borde kolla i båtens kopplingspaler att du har 110 volt in, och mäta ochså mellan JORDSKENAN i panelen.

Detta är nu förmodligen OK, hade skyddsjorden varit felkopplad , hade du säkert fått elstötar. Att kolla med en elmätare kunde vara bra. Du kanske säkert har en kompis som kan litet om El. Annars Växelström har ingen polaritet för den växlar ju med 50ggr/sec.

(kanske någon säger, ang. polariteten, den har ju Nolla och Fas. På lösa ledningar har det ingen betydelse, och går inte att hålla reda på !)

Det enda viktiga är att skyddsjorden till båten är rätt kopplad.

Vad övrigt beträffar grejorna i din båt, är det svårt att säga någonting om, om man inte är på plats !

 

 



Senast ändrad av Anemos_ | 04 september 2008 | 16:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....ja du Anemos ! 

Vi börjar med att förklara att NOLL och JORD är samm sak från landbacken/uttaget på bryggan . Att FASEN växlar ''mellan plus och minus 230volt'' har INGET med nollan att göra !50 hz:en ligger bara på fasen ...( du skulle kunna stoppa nollan i mun om du så ville ..MEN GÖR INTE DET !!!!!!!!!!!!!!!!!)..  

Du trådskapare ... inte jorda i båten med jord från landbacken !Jord kan du direktkoppla på dom uttag du vill använd inne i båten .

Jag stoppar där ..för sedan blir det för mycket ellära av det hela .

-Anemos ..åter igen , el är tydligen inte din hemmaplan !

//JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

                                                    

 

 

                                                   Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

,,,lyser det en lampa på panelen i båten där det står reversed polarity

 

Du ska byta plats på NOLLAN och FASEN ....  MEN !!! om du ska göra det på 230v in sidan eller efter din ''omvandlare'' ... kan inte avgöras här !

 

.....Vrider jag sedan huvudströmbrytaren i båten från off till 1, ja då funkar alla apparater

- Är det huvudströmbrytaren på panelen , där alla dina övriga strömbrytare till laddaren spisen AC laddaren ..osv ?  ( hoppas inte du menade brytaren till batterierna ...)

 

Dina batterier ska laddas UTAN att du ställer brytare på läge 1-2 eller båda   ..OFF är ett bra läge när man kör landström !( om laddaren är igång så ska ett  brummande komma från den om det är av den ''gammla sorten'')  

Lycka till

JCC

 

 



Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 04 september 2008 | 20:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kära vän ! Du skriver följande:att NOLL och JORD är samm sak från landbacken/uttaget på bryggan. Så är inte fallet. Jord och O-la är samma sak endast i HuvudCentralen i husens eller istallationers anläggningar. Har du jurdade eluttag, och ansluter en jordad sladd, alltså en 3-poligt stickontakt,kan du inte koppla ihop O-la och skyddsjord. Skulle du göra det, villket man inte får göra, skulle du trots detta göra det, och du då vänder på stickontakten, vad händer då !!!! Gör det får du se !!! Du skriver ochså: Att FASEN växlar ''mellan plus och minus 230volt'' har INGET med nollan att göra Spänningen mäts mellan O-lan och fasen, där växlar polariteten, mellan O-lan och fasen, med 50Hz i våra elnät. Hur skulle den bara ligga på fasen ??? Dom där riktiga 220/110 volt transformatorer är byggda så att primär och sekundär lindningen är isolerad från varandra. (det finns sk. autotransformatorer, där sekundär och primärlindningen är samma lindning, men med ett mittuttag för 110 volt !) Jag tycker ochå att båten eldragning skall inte jordas till landströmssidanns jord, skydsjorden, Utan låta båtens elintsallation, liksom flyta bokstavligen talat, för att förhindra galvaniska strömmar, detta speciellt för stålbåtar. Monteras en trafo i båten, skall passa upp för höljet, att den inte kommer i kontackt med båten jord, eller minussidan av båtens batterisystem. Där är det många saker att diskutera och att kivas om !

 

God natt !!



Senast ändrad av Anemos_ | 04 september 2008 | 21:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-skillnaden är att jorden går ''fri'' hela vägen från centralen och ut till uttagen mm.

Jord och noll är samma sak ...går bara två olika vägar fram !!!!!!

 

50hz:en finns bara på fasen,att du ska kunna MÄTA det så måsta du he en referens , som blir NOLLAN i detta ex .

På en TREFAS motor används INTE NOLLAN .....alltså har NOLLAN betydels i olika förhållanden .

 

-  Nu diskuterar vi inte detta mer !  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hehe! Fast Anemos kanske har sitt ursprung i Norge för där ligger spänningen på två faser i ett vanligt uttag i fasta nätet! Ca 120 volt per fas eller det som i  Sverige kallas fas och nolla! 120x2=240V 50Hz så slutresultatet är ju samma! Farligt dock om man använder enpoliga brytare och inte tänker sig för (Det där med att INTE stoppa nollan i munnen.....)Flört

Men det var lite Of Topic och hjälper ju inte trådstartaren! Jag försöker förstå vad Du menar med Ditt problem men lite mer fakta speciellt runt den där huvudbrytaren kunde var till hjälp för oss andra om vi skall hjälpa Dig!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe ja !

Anemos har varit mycket i Norge, men inte gjort elinstallationer där.

Det är så satans svårt att beskriva detta för dom som inte förstår sig på elsystem !

Jodå, Anemos har detta som en handske i handen, var inte oroliga.

 



Senast ändrad av Anemos_ | 05 september 2008 | 10:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad strömmen, alltså inte spänningen, är fas och O-la likvärdiga. Strömmen går ju fram och tillbaka både på fas och O-la med samma strömenhet. Detta gör att på O-ledningen blir det litet spänningsfall (samma på fasledninge). Mäter män spänningen, vid en förbrukare, mellan O-lan och skyddsjorden, kan det uppstå några volts spänning där. Detta på grund ledningsresistansen i fas och O-ledningen.

På skyddsjorden ledningen, går det normant inte någon ström, skydsjorden får inte användas som en returledning som O-lan är. I jordade, 1- fas systen är skyddsjorden som namnet säger ett skydd. Förbruknings apparaters hölje/skal är ansluten till skyddsjorden. Skulle det bli överslag i apparaten från den strömförande fasen blir det kortslutning i apparaten och säkringen brinner, utan apparatens hölje blir spänningsförande.

Det är ochså bra med dessa, nya, sk. JORDFELSBRYTARNA.

I moderna elcentraler, bygger man in såda i centralen, då behövs inga ytterligare sådana vid varje förbrukare.

I 3-fas uttag, finns alltid, förutom dom 3-faserna, O-la och skyddsjord. Alltså 5 ledningar !

T.e.x. Spisarna behöver alla dessa 5 ledningarna. För själva plattorna går på 220 volt, då behövs O-lan ochå.

Vad motorer beträffar, så finns det sk.  D eller DELTA-kopplade (behöver inte O-la) och Y ellerTJÄRN-kopplade,då behövs O-lan ochså i almänhet, men fungerar i princip utan o-la(för att jämna ut obalansen i Faserna!)(förutom skyddsjorden som alltid)

(Små 1-fas motorer finns i flera varianter av, seriemotorer med kol (borrmaskiner, mm. elhandverktyg), assynkron (fläktar mm.), och motorer med en kondensator som ger litet fasförskytning till en extra lindning (kallas ibland för startkondensator). Men detta är en annan sak.)

Ibland (eller förr) skriver mann 220v/380v, men numera är det 230/400V, system vi har !

Bränn inte näsan för FASEN, då är det bättre att vara en 0-la !

God fortsättning på dagen ! MVH. Anemos

 



post-10000101-1394235609,2774_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kunde inte vara tyst ... som jag lovat tidigare !!!!!!

Saxat ..

T.e.x. Spisarna behöver alla dessa 5 ledningarna. För själva plattorna går på 220 volt, då behövs O-lan ochå.

Mitt svar ....

Om det är Elementspänning 230 volt så måste spisen ha nolla oavset om spisen går på 1 2 eller 3 faser.
Om elementspänningen är 400 så skall spisen ALDRIG ha nolla men skall då ha 2 eller 3 faser.

-NU lovar jag igen att inte diskutera detta mer ...   ! Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så som jag har skrivit ochså fast, med undantag av detta du skriver : Om elementspänningen är 400 så skall spisen ALDRIG ha nolla men skall då ha 2 eller 3 faser.

Ja först detta om 220 eller 230vlt, är det samma här.

Dom flesta hemspisarna går att koppla om till 3-fas men ochså på 1, eller 2-fas. Då måste givetvis alla dom enskillda elementen vara för 220-230 volt och inte på 380-400 volt !! Ovavsedd om spisen behöver 1, 2  eller 3 fas ! Nollan (neutralen) och Skyddsjord måste givetvis alltid vara med ! Det var väl det jag ochså skrev och menade. (som här framkommer, så behövs det inte alltid en 3-fas ledning fram, till spis som spis )

Men däremot håller jag inte med dig om ditt 3-fas motor påstående, att nolla inte behövs. Det beror på om motorn är Y- eller D- kopplad !!

(Du skulle bara veta hur många spisar och motorer jag har kopplat in i elnät, voro det dummt att käfta ! Man skall inte käfta om några skivfel, det är inte lätt att beskriva ellära för dom som är nybörjare, JAG MENAR KANSKE INTE DIG !)



Senast ändrad av Anemos_ | 05 september 2008 | 11:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

När man kopplar in en 3 fasmotor kopplar man ju inte in nollan oberoende om man har den i Y eller D koppling. Man kan ju koppla den i mittpunkten på Y kopplingen men det är ju ingen vits med det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen alla hjälpsamma båtvänner och tack för ert engagemang. Peter du undrade lite om min s k huvudbrytare, och ja, det är brytaren till batterierna som jag menar i min frågeställning. Sedan har jag även provat att vända på stick-kontakten som jag kör in i väggutaget, (har en adapter, ce-kontakt/vanlig jordad stickkonakt), vilket någon föreslog att jag skulle göra men reversed polarity lampan lyser ändå.

Har kopplat grön tråd från den medföljande USA- kabeln till jord i omvandlaren.

Vad gör jag för fel, varför får jag ingen el?

Om någon elsmart själ har sin hemmahamn i närheten av Lomma så står kaffet alltid på....

Ha det bra!

Michael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du själv gjort för att hitta felet, mer än att vända stickproppen?

Anledningen till att lampan lyser är att du har spänning mellan nollan och jord, vilket du inte skall ha.

Sen blir det din hemläxa att ta reda på var felet sitter.

Erforderliga verktyg:

  • Ögon
  • Multimeter

 

 

post-19622-1394235613,424_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.boatdesign.net/boat-design-wiki/uploads/0/0b/ABYC-ElectricalGuide.pdf

Har du en riktig fulltransformator och kopplat enligt DIAGRAM 6, 7 eller 8, (med den skillnaden att transformatorn är en 2:1 220V-110V så kan du ta bort Polarity Fault-indikatorn, den fyller ingen funktion längre (ny Nolla/jord isolerad frän landjord skapas på sekundärsidan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...