Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
LadyAnnila

Snacka om åskoväder

Rekommendera Poster

Antalet blixtnedslag mellan kl 00 och 14 idag den 1 september 2008.

Tur att man inte var där........

post-10000954-1394235606,8149_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle varit häftigt att varit på den lilla ön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur farligt är det att vara ute på sjön när det blixtrar? Slår blixten ner i en liten båt tro?

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, well, det är väl en ide om det är möjligt :)

Men blixten kan alltså slå ner i båten om man har otur? Skulle säkert kunna förstöra en hel dag om det skulle inträffa :(

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle nog till och med kunna förstöra resten av båtsäsongen, och kanske tom båtens återstående liv.

Det värsta med åskväder är nog i alla fall de mycket kraftiga vindarna som kan uppstå.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du har kanske rätt.

Hellre hundratals hål  genom laminatet på någon enstaka båt. Att samtliga båtar som drabbas av de mycket kraftiga vindarna som kan uppstå vid åskväder, spelar väl ingen roll.

Att en del som ligger i naturhamnar draggar och kanske kastas upp på land gör ju inget heller.

 Jag hade precis sjösatt min första större seglbåt omkring 1973, när det kom ett mycket kraftigt åskväder. Jag låg ju vid kaj utan mast, så mig gjorde det inte så mycket. De som tog sig in i hamn från naturhamnarna runt omkring var inte lika glada.

har upplevt ett antal åskväde på sjön under åren, men det 1973 var nog i särklass värst.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laminatet o andras båtar! so what; Ber om ursäkt kanske lika bra att bli uppbränd som urblåst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här bilden ifrån 29/5 -07 ser allt lite roligare ut. Här snackar vi åska.

Tänk på att DMI endast reggar CG blixtar. 

Totalt antal CG och IC blixtar var 27851 st under det dygnet.

post-27233-1394235607,3272_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt båda era bilder slår blixten ner i havet ibland. Misstänker att det inte är som att sitta i en bil när man är där ute och slåss mot vädrets makter... Kan man sätta en åskledare eller nåt i båten? Eller gäller det bara att ha lite tur?

/thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar låta grova laddkablar hänga från förstag och vant ner i sjön när åskoväder är närmare än ett par kilometer.

//Ilkka

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åskoväder är det vi fruktar mest när vi är ute på havet. Vi söker oss antingen till en hamn eller försöker gå runt ovädret. Men det fungerar ju inte alltid. Så då blir det till att montera åskskydden på varje vant.

Det finns åskskydd att köpa, de ser ut som startkablar till en bil fast det är bara klämma i ena ändan (Man kan även använda startkablar, klämman i slutändan blir då bara en extra tyngd som gör att kabeln håller sig kvar i vattnet, även vid fart genom vattnet) Man fäster en kabel i varje vant och släpper ner i vattnet. Detta för att öka jordplanet och göra båten till mindre attraktiv för blixten.

Risken med ett blixtnedslag i båten är att den slår ut ALL elektronik. Om du inte har lyckats att få till någon typ av stållåda, som håller det elektromagnetiska fältet borta, där du kan lägga dina elektroniska prylar. Endel påstår att ugnen räcker.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i en båt när blixten slog ned i den, så risken är högst påtaglig. All elektronik blev koldamm och båten sprang läck, turligt nog inte mer än att det gick att täta med tre kilar täljda ur en trägalge.

När blixten slår ned i ens omedelbara närhet låter det inte som mullrande åska, det blir snarare en skapp knall som av dynamit. Det luktar ozon och jag såg konturerna av land *genom* skrovet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LadyAnnila skrev: Risken med ett blixtnedslag i båten är att den slår ut ALL elektronik. Om du inte har lyckats att få till någon typ av stållåda, som håller det elektromagnetiska fältet borta, där du kan lägga dina elektroniska prylar. Endel påstår att ugnen räcker.

Tja, man kan ju alltid göra om båten till en Faradays bur och klä in den med hönsnät.Skrattande Under klädseln förstås set kanske inte är en så snygg inredningsdetalj.Skrattande

//Ilkka

 



Senast ändrad av Icesteppe | 02 september 2008 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...