Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Maza

Rak axel?

Rekommendera Poster

Letar båt och har sett några intressanta båtar med rak axel.Vad är fördel/nakdel med rak axel kontra drev?En kompis till mej sa att man slapp undan den sligriga gången som uppstår när man kör sakta med en drev driven båt.Stämmer det?Vet inte om min båt var överdrivet slingrig men sådär jätte roligt var det inte att köra sakta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Den stora fördelen med rak axel är bättre kursstabilitet eftersom du har ett roder bakom propellern. Du får också i många fall en bättre dragkraft eftersom det är möjligt att sätta på en större propeller jämfört med drev. enkel, inga vinkelväxlar som kan krångla

Nackdelar. Förlorar lite manöverförmpga jämfört med drev, En nedåtvinklad propeller ger minskad verkningsgrad i vattnet.. dvs all effekt kommer inte farten till gangn. vid enpropeller installation kan båten bli jobbigt hal att backa. (kasa i sidled)

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte jätte mycket rutin vad gäller manövrering, klarar mej men får ofta göra om både en och två gånger.De värsta jag vet är att bonka i.Kanske ska fundera om jag verkligen är mogen att köpa en båt med rak axel om dom är ännu svårare att manövrera.Fanns ju som du skrev en hel del fördelar bla kursstabiliteten osv.Men nu blev de svårt.Tack för ditt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av båt och ungefär vilken storlek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som fick mig att välja (båt med) rak axel var främst dess mycket modesta servicebehov. Det finns inte så mycket som behöver skötas och om man väl måste byta någon del är det förhållandevis enkla och billiga grejor. Drev måste skötas mycket noga och eventuella reparationer kan bli kostsamma.

Nackdel är som tidigare nämnts sämre manöverförmåga, i alla fall på enkelmontage. Min båt var bedrövlig i det avseendet, men det är ganska extrem med väldigt mycket köl för att vara en motorbåt. Det var ibland en fars när man skulle lägga till i trånga hamnar. Men det avhjälpte jag med en bogpropeller och nu vänder jag på en femöring.

 



Senast ändrad av Ivansen | 01 september 2008 | 19:40



Senast ändrad av Ivansen | 01 september 2008 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar vi tittar på är i storleksklass 31-34fot var sugen på en 28fotare med drev men efter att vi varit och titta live så ansåg vi att de skilde för lite mot vår förra.Nu är 31-34fot vi tittar mest på.Så det börjar bli rätt stor skillnad mot vad jag är van att framföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...