Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jonas478

D6 eller KAD 44 --- för- och nackdelar ?

Rekommendera Poster

Några funderingar till, mer seriöst, varför prisskillnaden mellan diesel och bensin är så liten:

--- Av de 13 olika 26 HT som säljs begagnade i Stockholm på Blocket, så är det 8 som har KAD 44 och 3 som har VP 5,7 320 hk (plus en med D6, en med D4). När det finns mycket fler av en viss typ, så kanske det sänker priset?

--- De som köper nya båtar har (väldigt) gott om pengar och bryr sig inte så mycket om en skillnad på 150.000 kr. Men vi som köper 4-5 år gamla båtar räknar mycket snålare och kan inte räkna hem så stor prisskillnad. Alltså måste de som säljer båtar med dieselmotorer gå ned mer i pris (vilket i så fall betyder att det är en dålig affär att köpa en ny båt med diesel och sälja den efter 4-5 år).

--- De som säljer båtar med bensinmotor hoppas att få nästan lika mycket betalt som de som säljer med diesel. MEN ingen kommer att köpa bensinarna när skillnaden i pris är så liten... Alla som räknar efter och ser hur liten prisskillnaden, samt tänker på livslängden --- Vi kommer att köpa en med diesel. Eller vänta och pruta i många månader, tills vi får en med bensinmotor mycket billigare än begärt pris på Blocket.

Vet inte alls vilken fundering som är mest rätt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mycket läsvärd tråd här på Maringuiden om valet mellan diesel- och bensinmotor är

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=149792

Fast detta är egenligen flera olika diskussioner, beroende på situation:

1. Val mellan diesel och bensin när man köper begagnad båt (mitt val)

2. Valet om man köper en ny båt

3. Valet om man har en begagnad båt med fungerade bensinmotor, lönar det sig att byta ut motorn till en ny diesel (dyrt, nog ofta mer ekonomiskt att byta båt till en med diesel)

4. Valet om man har en gammal båt med trasig motor och måste köpa ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till skillnaden mellan D6 och KAD 44:

Ett par inlägg ovan tar upp de databoxar som finns till D6 och risken att de inte tål fukt.

Jag tog upp frågan med ett par av Flipper Marins säljare (de säljer nya Aquador i Stockholm) på flytande båtmässan i Wasahamnen i fredags. En svarade spontant något som jag så väl känner igen:

--- Det är som min pappa, som vägrade köpa en bil med elektriska fönsterhissar.

Precis. Exakt så sa min pappa också. Men på alla bilar med elektriska fönsterhissar som jag haft de senaste 20 åren, så har de ALDRIG gått sönder.

Håller med om argumentet att motorrummet på en båt är mer skyddat än på en bil. De tre Aquador jag har tittat på har haft extremt rena och torra motorrum jämfört med bilar.

Dessutom: En databox har inga rörliga delar. Den innehåller samma teknik som sitter i lastbilar som körs i alla möjliga extrema situationer världen runt. OM det skulle vara sant att många databoxar i D6 skulle sluta fungera efter 5-10 år, så tror jag att Volvo-Penta skulle fixa dessa gratis trots att garantin har gått ut --- Att inte ställa upp vore katastrof för varumärket VP och deras försäljning av D6 för nästan en halv miljon styck. Tänk vad båttidningarna skulle skriva, om VP skulle försöka påstå att det är rimligt att databoxarna rostar sönder vid normal användning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med elhissar i bilar. Jag har en bil som köptes fabriksny 00 och två fönsterhissar har slutat fungera. I passagerardörren sitter en träregel och håller upp rutan nu. :-) Tillbaks till motorerna. KAD44 borde ju vara en beprövad teknik och fungera bra men även den har väl en del elektronik som inte är så billig. som skiljer den från kad43 an. !!??? D6 ligger lite i att elektroniken borde vara väl skyddad och hålla många år men det blir ju dyrt om något går sönder. Annars ska det ju vara en härlig motor. Hjärtat säger D6 men huvut KAD44. Hur som helst så är ju Aquador båtarna fina. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elhissar har funnits på bilar i över 50 år, och borde vara färdigutvecklade vid d här laget. Således kan dessa knappast ses som någon jämförelse i Ny teknik... Datorer i bilar har funnits i minst 15 år nu och ändå så krånglar dom.. Och dessa sitter i en skyddad miljö obs inte brevid startmotorn utan oftast inne i kupen..

Men nu jämför vi maskiner.. Om jag inte minns helt fel så har kad 43an 230 hk och är en mindre uppskruvad variant av 44an.. Men när Yanmar mfl kom med 300hk dieslar var volvo tvungna att Trimma upp sina maskiner Och då tillkom kad44.. Detta var ju ett bra tag sen nu och volvo försöker nu göra comeback med d6an.. Vad dom inte riktigt har hajat är att dessa maskiner har blivigt dyra utan att leverear tillräckligt.. Ingen bryr sig egentligen om att få 5knop extra på topp i en redan snabb båt eller 3cl lägre förbrukning perdist, när mellanskilnaden blir 150 000kr eller mer ja då är d inte värt dom få knopen eller några centiliter lägre förbrukning..  Således måste maskinerna ner i pris för att konkurera, skulle inte förvåna mig om d kommer uppstickare från kina snart som säljer dieslar för halva priset osv..

!!!MVH REXCO!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Rexco,

Nu är du lite orättvis mot VP, tycker jag. Den nya diesel som är mest rättvis att jämföra med KAD 44 är nya D4 (samma cylindervolym, också 260 hk, samma prisnivå).

Båtnytt nummer 11-2007 jämför D4 med konkurrenterna Cummins/Mercruiser (C/M) och Yanmar. D4 vinner alla områden utom pris: klart tystast, klart bäst acceleration, lägst bensinförbrukning och samma toppfart som C/M (trots att den har 270 hk).

Priserna skiljer ganska lite: 313 tusen för C/M, 341 tusen för D4, 323 tusen för Yanmar. D4 är alltså bara 9 procent dyrare än Cummins/Mercruiser. Dessa 28.000 kan jämföras med att D4 drar nästan 0,2 liter/sjömil mindre vid marchfart = 2800 kronor per år om man kör 1000 sjömil per år. Efter tio år har man alltså tjänat in det högre priset, men haft klart bättre ax och tystare motor (skillnad 3-4 dB vid alla hastigheter).

Det verkar finnas goda argument för att så många båttillverkare sätter VP diesel i båtarna.

Att jag jämför KAD 44 med D6 beror helt enkelt på att detta är de motorer som finns i begagnade 26 HT till rimligt pris. Det finns en 2007 års modell som har D4, men begärt pris ligger 135 tusen högre än båten som har D6. Och 290 tusen högre än min favorit bland båtarna med KAD 44.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man må vara orättvis men har man en gång själv skruvat kad och vet vad prylarna kostar kontra andra märken så ska d mycket till innan man själv överväger en D6a.. Ett kort test på en timma säger ju inget om hållbarheten på maskinerna inte heller vad slitdelar kostar att byta och hur svårt d är att byta dom själv.. Argumenten krymper allt fortare.. Bränslekontot spelar föga roll om man inte kan erbjuda en enkel och billig service.

Dessa tas sällan upp i några tester men dom jag frågat (marinor) så är Vp dyrast i allt, att köpa, dyrast att laga, dyrast att serva, dyraste delarna, osv detta räcker egentligen för att jag ska välja ett annat märke iaf. Vps ad41 var en bra motor den skulle dom byggt vidare på. Men om möjligt så skulle iaf jag tagit en beprövad konstruktion före en oprövad.. Ju mindre elektronik d e dessto mindre som kan jävlas.. Det är kanske väl magstarkt men d är ju inte för inte Volvo med fler har elfel som kommer o går på sina nya bilar och som i vissa fall inte går att få bort.. Hur mycket av den krånglande elektroniken har tagit plats i D6an måntro??? Hur ger man tekniken nödvändig service så den håller och inte klappar ihop??

Detta är inte unikt på nått sätt för marinmotorer, detta fenomen återfinns i grävmaskiner, grävlastare, etc. Har en kolega som kör huddig och han har datorstyrt hydraliksystem som krånglar mest hela tiden. Och ja d kostar att ligga på topp, för samme person har även en volvo minigrävare vars funktioner styrs av en dator (puma) Pajade för nått år sedan och gjorde delar av maskine helt död för att sluterligen dö ut helt. kosta 11 000 att pilla i en ny dator.. Så nog är man skeptisk.. Datorn i volvogrävaren är ett känt problem och grävarn är från 04. alltså bara 3 år på nacken och redan databyte.. Nu går d väl 3 år igen så e d dags för nästa 11 000kr faktura.

Nu är detta arbetsredskap som är nödvändiga för att man ska få arbetet gjort så snabbt som möjligt och då får d kosta och grejerna går i den sämsta miljö som kan uppbringas med enorma påfrestningar. Och vad jag kan se så håller tekniken inte måttet, man ska inte behöva bli stående i nått gytjehöl för att någon dator strejkar, lika lite som man vill få stopp på båtmotorn i första bästa storm när datorn lägger av. Jävlas skiten dagligen på jobbet ja då vill man inte att d jävlas dom få timmarna på året man e ledig..

Nu har man varit stenhårt och nästan givit datorn foten helt och d e dags att bli lite snällare..

Datorer i maskiner är bra på sitt sätt, dom gör maskinen mer effektiv, maskinen drar mindre bränsle, bidrar således till en bättre miljö. mindre avikelser i instrumenten som övervakar maskinen kan dokumenteras så d blir lättare för verkstan att identifiera ett pågående haveri.. Övervakningen blir mer precis och nogran än trad mätare.

!!!MVH REXCO!!! Är ju ingen data expert, kanske därför man e så skeptisk????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skeptisk till datorer --- Jo, även jag är trött på att de strular så mycket och håller så kort tid. Men då menar jag främst de som barnen spelar spel på...

Elektronisk bränsleinsprutning --- Alla moderna motorer har väl styrboxar? Köper jag en motorbåt som är mindre än 10 år gammal så verkar det alltid finnas elektronik, har den en V8a så heter det MPI eller något liknande... Och jag vill köpa en båt som är max 10 år gammal, har inte tid eller kunskap för ännu mer strul, som en 20-30 år gammal båt rimligen ger...

Dyrt med service --- Samtidigt är en fördel med VP väl att det finns gott om varv att välja på? De största kostnaderna i min kalkyl för en HT 26 är ränta på lånet, värdeminskning, diesel och försäkring. Service kommer på femte plats, följt av vinterförvaring och båtplats. Visst är det trist om jag var 5:e år måste köpa en ny styrbox för 15.000 kr eller så, men omräknat per år blir det bara 3.000 kronor. Mindre än en tiondel av räntekostnaden... Enligt de deprimerande kalkylerna Motormännen gör för totalkostande för en bil hamnar man på nästan 100.000 kronor per år för en ny bil för 300.000 --- även totalen för en Aquador 26 HT ligger i närheten av 100.000 kronor per år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att motorn kommer att krångla något nämnvärt, men som med allt nytt så finns d barnsjukdomar kaden är botad och är ett rellativt riskfritt köp.. D6an är otestad, full av elektronik som ingen vet hur länge d håller ihop eller vad dess svagheter är.. Själva motorkonstruktionen är bra men resten??? Hade nog väntad en bra stund tills riktiga rapporter finns tillgängliga.. D jag främst har emot D6an är dom höga servicekostnaderna, och dom helt absurt höga reservdelskostnaderna.. Tror att Vp har en bra bit kvar att jobba på detta..

Vet ej om jag tycker Vp är så jätte vanliga tycker mig se många båtar, med både Yanmar och mercrusier dieslar.. Nu har ju även folkadieslarna hittat ner i båtar. Nej jag lovordar nog ingen tillverkare som tar ut så höga servicekostnader och reservdelspriser.. Är man dyrast så ska man leverera bäst oxå och d gör inte Vp enligt min mening...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillverkare av båtar som väljer Volvo Penta...

Ett samband som är fascinerande, tycker jag, är att den amerikanska bjässen Brunswick äger ett stort antal av de mest kända båtmärkena som säljs i Sverige: Askeladden, Bayliner (din båt Rexco), Flipper, Sea Ray, Uttern, Örnvik...

... och Brunswick äger även tillverkningen av Mercury och Mercruiser motorer, se

http://www.brunswick.com/brands/

 Så det är förstås inte så konstigt att många av dessa båttillverkare i sina fabriker främst fabriksmonterar Mercury och Mercruiser motorer.

MEN här ingår även det båtmärke som jag har snöat in mig på, Aquador, som ägs av Bella --- som i sin tur ägs av Brunswick. ÄNDÅ så säljs numera nya Aquador i Sverige enbart med fiendens motorer: Volvo Penta. Någon måste ju tycka att VP är så mycket bättre att det är värt det att Aquador enbart säljs med VP --- Vem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..bara en tidsfråga, när det blir ändring på't ! Tror inte man vill lägga egna pengar i en annans ficka !  

Sen kan du sitta med egna övertygelser och argument som vinklar till ett eget bra beslut .......för det är så man vill ha det , eller hur !?!?!?!  Flört

VP vs MC

post-11345-1394235613,5202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm Jocke du e på rätt spår.. Jag har egna mindre bra erfarenheter av Vp och kan således inte rekomendera (lovorda dessa maskiner). Detta pga många anledningar men främst d som nämns ovan.. Och jag finner Mercrusier och yanmar som bättre maskiner överlag. Dom levererar d dom ska utan att vara dyrast. Vp är dyrast och lever inte upp till måtten som bäst i gänget så att säga.. Sedan att dom har fina leksaker som Ips joystick bryr jag mig inte så mycket om eftersom d rör sig om miljoner bara för att få en fjantig liten styrspak som snurrar drevet.. Billigare o bättre med bogpropp...

Men nu står valet mellan 2st Vp dieslar, den ena beprövad och mycket billigare i allt utan soppa förbrukningen som jag kan tänka mig är 2cl per dist till d6ans fördel.. Och om man kör under 40 timmar per år. Är d inte värt dom extra salntarna (rätt många) som en D6a kostar.. Därav kan man lägga undan pengar i 5 års tid till annat. Ska man dessutom låna upp större delen av båten på banken i dessa tider med lågkonjuktur borde man nog vara aningen försiktig.. Båten du köper 04 är väl helt utan garnatier??  och då är d extremt viktigt att man kan lita på konstruktionen.. Min maskinkonstruktion har hängt med sen kriget, har inga kända svagheter som är dyrköpta läxor för ovetande.. Och är att betrakta som säkert köp efter besiktning då förståss. En kad som i 10 års tid snurrat på med få kända svagheter är oxå ett rellativt säkert köp efter besikning.. I dagnes läge finns många som kan skruva kad, mycket billigare än marinans priser. 

D6an är ett år gammal nu och mycket komplex, ingen vet i dagens läge om denna motor håller måttet, säkerligen gör den d men skulle inte själv vilja sitta på en sån motor när om d börjar krångla. Således kan man inte heller räkna med några extrapriser på service och rep, motorn blir ju tvungen att lämnas på marina med senaste nytt i felkodsläsare och andra dylika instrument som behövs för att rå på en sån motor.. Givetvis till d ytters fina extrapriset 1000kr timmen vid högsesång och 800kr vid lågsesång. Därav dom höga service kostnaderna för D6, Ny teknik kostar pengar och d e konsumenterna som ska betala bara o pynta med andra ord. Svårt att rekomendera nått som inte smakat tidens tand så att säga, kan ju bara själv hänvisa till egna dyrköpta läxor med datorstyrda bränsle/hydraulsystem.. Principen är samma vilken maskin dessa system än tar plats i. Att d krånglar vet vi, varför köper vi????

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag minns så hade även Aquador volvo bensinare förr i tiden. Men dessa fick tyderligen krypa ur boet när mercrusier kom med insprutning på sina maskiner.. Sedan så säljs ju bella Aquador på den konservativa nordiska marknaden i första hand.. Och där vet ju alla vad vi tycker om jänkareFlört.. Just d den konservativa marknaden som ser en skylt där d står volvo, jag har alltid kört volvo jag ska ha en volvo, detta känns igen vaFlört.. Således blir båtarna osäljbara här i Norden om dom skulle bestyckas tex med Mercrusiers 4,2l diesel. Förmodligen så har d även räknats på Yanmar allternativ, men märket är lite av en outsider, dom fö har funntis på Bellas båtar och finns så även idag.. Bella 8100 sunmar/kombi hade (har) Yanmar maskiner.. Norskarna efterfrågar mer o mer Yanmar i sina båtar, Viknes tex har yanmar maskiner i alla sina båtar, Askeladden har man mercrusier dieslar, och bensinare.. Dessa kniper i större o större omfattnig marknadsandelar från Vp.. Förr fanns d mycket mer volvo i båtarna tillomed Jänkarna som hade en bra konstruktion slängde ner volvo 8er i sina båtar. Även då låg volvo högt i pris men var på nått sätt berättigad till d, dom byggde bra maskiner och d ska dom ha creds för.. Men när den sista ad41an gick i graven då tycker jag att dom skulle sålt tillverkningen till jänkarna eller nått. För d som produceras nu är bara sånt som eliten har råd o köpa, och sånt som vi får köpa i 3dje hand när d börjar bli slitet och krånglar.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...vem hoppar på att köpa första upplagan av ett Windowsprogram ?????Tungan

-Dyrt och massa buggar !

 

Spelar inger roll egentligen vilken båt och motorn man köper , huvudsaken är att man räknar in massa merkostnader som kommer ... och har råd med dom!!!

Har man tur så passeras det över till nästa ägare ... men frågan är , har man sån tur  ????

 

Jag själv kalkylerar in att en ''smäll'' kommer ... då ska minst 50'  finnas till hands för att inte torrlägga båten allt för länge .  Så resonerar jag ......

 

(Bara för att salta lite i tråden ,så hade jag med min erfarenhet valt en bensinare ....  :-)

 

Hoppas allt blir bra !

/JCC

post-11345-1394235613,6538_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag minns så hade även Aquador volvo bensinare förr i tiden. Men dessa fick tyderligen krypa ur boet när mercrusier kom med insprutning på sina maskiner...

Kanske borde jag förtydliga: Det jag skrev om enbart Volvo Penta gäller den All Inclusive prislista som Flipper Marin har på sin hemsida --- där allt ingår som någon som har råd att köpa en ny Aquador rimligen vill ha, t ex bogpropeller, ankarspel och värmare. I denna prislista har modellerna med inombordare enbart motorerna D3, D4 och D6 från VP och All Inclusive är de priser som visas på affischer på mässor och liknande.

Men Flipper Marin har även en vanlig prislista där man kan välja mellan 4-5 motorer till varje modell. Till den båt jag är intresserad av, 26 HT, är det enbart diesel: Cummins QSD 4.2 320 hk för 1350 tkr, VP D4-300 för 1420 tkr, VP D6-330 för 1490 tkr och VP D6-370 för 1560 tkr. Men de flesta väljer rimligen All Inclusive för 1599 tkr och då får man D6-310.

Till de mindre modellerna finns även bensinmotor --- för 23 HT väljer man mellan Mercruiser 5.0 MPI 260 hk för 830 tkr, Volvo Penta 5.0 GXI 270 hk för 860 tkr, Cummins QSD 2.8 230 hk för 960 tkr, VP D3-190 för 940 tkr och VP D4-260 för 1040 tkr. Fast för denna modell kostar All Inclusive med D3 bara 9.000 kr extra och då får man extra utrustning som enligt prislistan kostar 140.000 kr. Bensinmotor plus utrustning separat blir dyrare --- så vem väljer då en bensinmotor?

Min poäng är att Aquador i Stockholm rimligen i praktiken enbart säljs med Volvo Penta diesel.

En orsak verkar vara omfattande test av motorerna. Jag har prenumererat på både Båtnytt och Vi Båtägare i flera år och ofta när de skriver om test av inombordare så sitter motorerna i ett gäng Aquador av samma modell. Självklart är det Brunswick/Bella/Aquador som tar kostnaden för att låta tidningarna testa, för att få textreklam, men testresultaten påverkar rimligen även fabrikens motorval och försäljningen.

En annan orsak är miljöhänsyn -- det påstår Flipper Marin på sin hemsida:

http://www.flippermarin.se/Content.aspx?PageID=14822&PageTypeID=3

En tredje orsak är nog att Aquador försöker konkurrera med Nimbus. Och jag hittar bara Volvo Penta, främst D6 och D4, när jag nu kollar på

http://www.nimbus.se/startpage2006.aspx?pageid=8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D6an är ett år gammal nu och mycket komplex...

Nej, den D6 som finns i den Aquador 26 HT jag tittat på är från 2004 och modellen D6-310A-A tillverkades 2003-2004 enligt VPs hemsida:

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/out_of_production_engines.htm

Så det är andra årgången och den har gått i 5 somrar. Ungefär som att använda Windows XP i en dator från 2004 med andra ord... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa satt o tänkte på D6 330. 310ans efterträdare, 330 har nog ungefär 1 eller 2 år på nacken nu.. Hmm en D6a med 4 år på nacken, var noga med den besiktingen. Och ja Jocke har onekligen en poeng lägg undan en bra repbuffert så är du garderad mot eventuella haveri.. Så har du bärjat halva båtägandet. För vi vet alla, att bitarna går sönder i mellanåt. Och kan man inte fixa själv, ja då blir d dyrare ju nyare maskin man har.. Mercrusiers Mpi maskiner har ju varit lite småkrångel på dom med, och detta framför allt i insprutningssytemet så ingen tillverkare är fläckfri. Men vissa drar uppmärksamhet till sej med höga reparationsnotor och d är inte Yanmar, eller mercrusier ägare iaf..

Sedan så är d konstigt att delar till en Vp v8 är mycket dyrare än till motsvarnade Mercrusier, och konstruktionen tillomed större delen av motorn är likadan. Man blir ju lite misstänksam om somliga är ute efter bra avance på sina grejer.. Sådant inger inget förtroende, och en servicefaktura på 6-8 000kr hade då iaf jag börjat ifrågasätta, Vad är d som kan kosta så mycket på en sån motor?? Dom ska byta olja inte renovera eller?? Kan jag klara service på en kad på 2 timmar och 1000kr i material så börjar man ju undra vad som kostar.. Och räknar man då att en Expert klararar detta på halva tiden. Hmmm ja mer rättvis faktura hade väl hamnat någon stans runt 2000-2500kr.. Ska man gå efter checklista så tar d betyderligt längre tid att serva en bil = fler rörliga delar som ska kollas.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D6-310A-C började tillverkas 2008, ersätter 310A-B (som tillverkades 2004-2008), se

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/

Men visst verkar det som att VP hellre säljer D6-330 som kom 2007, och fick en uppgradering till A-C den också 2008. Fast jag kan inte hitta några skillnader mellan 310 och 330 i deras produktbulletiner, är nog bara programmeringen i styrboxen som skiljer...

Fördelar med KAD 44: Jag köper självklart att den båten är billigare, att service blir billigare och att konstruktionen har funnits lite längre. Men är det inte överdrivet att den skulle vara så mycket mer beprövad? Tillverkningen av KAD 44 startade 1997 och höll på till 2004 --- det är bara åtta år. D6-310 började tillverkas 2003 och i år 2008 har den alltså tillverkas i sex år.

OK, de äldsta KAD 44 som finns där ute har snurrat i tolv somrar, jämfört med sex somrar för de äldsta D6... Men de verkliga problemen lär väl komma när dessa motorer är äldre än 12 år -- typ 20-25 år gamla?

Så argumentet att D6 är oprövad gäller delvis även KAD 44...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar nog inte riktigt vissa argument från Rexco, först är D6 bara ett år gammal och går inte att lite på för den är för ny sen när det visar sig att D6:an som är intressant är från 2004 då är den för gammal??? Undrar vid vilken ålder D6 börjar bli bra, eller gillar vi inte Volvo helt enkelt?

Som svar på trådens fråga så hade jag, om skicket på båtarna är likvärdigt, lätt valt den med D6. Detta pga testresultat (tystare, snabbare, bränslesnålare) plus att den är modernare.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ja har redan klargjort vissa missuppfattningar och ser att d är på sin plats igen.. Den D6a jag tänker på är D330, Det är föv den som utrustas med Ips och mer avancerat dp drev med bla automatisk trim.. Som svar till dej så ska jag klargöra ett o annat. D6an kostar nästan 200 000kr mer i inköpspris än kaden. Kaden kan pressa båten upp i tillräckliga fartresurser och är inte nämnvärt törstigare på soppan.. Soppan kan man dessutom skippa om man kör så lite som 40 timmar per år så är sopparäkningen d minsta bekymmret..

Kaden är beprövad, en bra konstruktion, billigare bättre service, D finns många fler som kan skruva kad än D6or och man har således lättare att få tag i folk som gör jobbet till ett rimligt pris.. Sedan så är D6an dyrare iallt annat än soppaförbrukningen, Ok om det rör sig om ett arbetsredskap som kanske går  1000 timmar på en sesång eller så. Men en liten fritidsbåt som kommer gå mestandels i lungn o fin framfart. Ja inte hade jag betalat extra för en motor jag igentligen inte behöver eller?? På 5 år eller mindre har man sparat in kaden och kan således göra en bedömning om man vill byta eller inte.. Den D6a 310 är redan gammal, och tillhör dom första D6orna.. Oftast så är tidiga modeller fulla med allahanda barnsjukdomar, frågan är då har dom kurerats?? eller kommer dom senare.. Sådant får man räkna med om man vill ligga steget före i utvecklingen.. Om 5år så är nuvarnade D6a 330 stenålder och 310 fornminne, Då kan man lika gärna åka kad i några år och byta om man tycker d är nödvändigt.. Om 5år är den 04a d6an 9år och behöver troligtvis repareras på en eller flera ställen.. Frågan är då om man inte vill byta motor istället för att kosta på dyra reparationer.. Man får rättså mycket för en beg diesel i dag.. Beg pris på kad maskiner e högt och kommer stå sig bra, således får man rätt mycket slantar för en kanske 8 år gammal kad 44a.. Behöver kanske lägga till några 100ingar o få en toppmotor som med lätthet spöar den 9 år gammla d6an..

Sedan om du själv skruvat D6a eller har andra uppfattningar d får stå för dig Marty. D jag upplyser om är bara mina egan åsikter och värderingar sen får man tolka d som man vill..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marty,

Båtarnas skick är förstås viktigt (väntar på svar från besiktningsmannen), men även deras pris. Jag tror väl att även Rexco håller med om att ifall även priset var lika, så skulle D6 vinna. MEN priset är inte lika, det skiljer 155.000 kr i begärt pris... Som sagt, kanske det skiljer i hur mycket det går att pruta, men det är ändå en rejäl slant extra för D6...

Håller med Rexco om att KAD 44 verkar räcka alldeles utmärkt för en Aquador 26 HT. 33 knop på topp räcker bra för mig.

Däremot har jag INTE tänkt köpa en ny motor om 5 år. Snarare sätta undan t ex 10.000 per år för att ha råd med framtida reparationer. Alternativt sälja båten och köpa en annan.



Senast ändrad av Jonas478 | 10 september 2008 | 09:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ok, jag missade att det var så stor skillnad i pris. Men då jag avskyr gammal teknik och hör till de (få tydligen) som tror på nyheter och framsteg så hade jag haft väldigt svårt att inte ta den med D6, båtarna du tittar på är ju ändå riktigt dyra och förmodligen en långsiktig investering.

Köpa en båt för runt miljonen och räkna med motorbyte om 5 år känns helt främmande för mig.

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått rapporterna från besiktningsmannen på de två båtarna. Det är förstås en massa andra detaljer som skiljer, men gemensamt är att motorerna går bra, trots att det saknas papper på service hos Volvo Penta verkstäder.

Ännu så länge har jag mest pratat med och kollat pappren för båten som har D6-motor och häpnat över följande: Ägaren köpte båten för drygt två år sedan, motorn har gått 180 timmar sedan dess, och nuvarande ägare har tre fakuror där olika båtfirmor gjort diverse jobb (vinterförvaring, vaxning av skrov, bottenmålning, mm) och då tagit betalt för bland mycket annat 10 liter motorolja, 8 liter motorolja, 8 liter motorolja...

Men ingen gång finns 24 liter olja med, som är total mängd olja i en D6-motor, eller 5 liter till drevet. Alltså har inget oljebyte gjorts, trots att instruktionsboken säger att dessa ska göras minst en gång per år...

Jag ringde ett Volvo Penta serviceställe och frågade hur mycket olja en D6-motor drar och killen sa att en tumregel är att man behöver fylla på 0,5% av förbrukat bränsle. Om vi räknar lågt att snittförbrukningen är 25 liter diesel/timme, så betyder 180 timmar att nuvarande ägare tankat 4500 liter diesel på två år = borde ha gjort slut på 22,5 liter motorolja.

Det stämmer ju ganska bra med köp av 10 8 8 = 26 liter olja. Avståndet mellan min och max på oljestickan på en D6-310 är 3,5 liter olja enligt instruktionsboken (sidan 115), men det verkar ändå drastiskt att fylla på 8-10 liter på en gång... Det är 33% och 40% av total oljemängd. Ni som har D6-motor: tänds inte varningslampan innan man gjort slut på 8 liter olja?

Och alla övriga med vana av stora dieselmotorer -- Brukar folk strunta i serviceinstruktionen från Volvo Penta (byta olja minst en gång per år), Är det normalt bland varv och båtägare att fylla på så mycket som 40% av motoroljan utan att samtidigt byta ut den gamla oljan?

Eller har jag missuppfattat -- Är det samma typ av olja (samma literpris) även i drevet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(har lagt gårdagens fråga om 8 liter motorolja i en egen tråd -- kanske lättare få svar då...)

Många brukar ju vara intresserade av toppfart, så här är en sammanfattning av hårda fakta om motorerna i de två Aquador 26 HT jag främst är intresserad av, enligt besiktningsprotokollen:

Volvo Penta D6-310, 310 hk --- 3650 varv, 38 knop (en person, 3/4 tank)

Volvo Penta KAD 44, 260 hk --- 3700 varv, 30,6 knop (en person, 1/4 tank)

Funderar lite på om det är värt att bry sig om att max varv för D6 enligt Volvo Pentas hemsida bara är 3500, medan max för KAD 44 är 3700-3900 varv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag skrivit kontrakt -- det blev en Aquador 26 HT med KAD 44.

Igår var skillnaden mellan D6 och KAD 44 ungefär 125.000 kronor (inräknat reparationer av hittade fel på båda båtarna).

Fast dessutom har båten med D6 gått drygt 800 timmar och varit ägd av en uthyrningsfirma i Finland de första tre somrarna. Troligen har den även varit uthyrd här i Sverige, för säljarna sa att de säljer för att de inte haft tid att åka med den, ändå har motorn gått 200 timmar sedan de köpte, för två år sedan (plus att det stod hyrespriser i deras första Blocket-annons). Den jag valde har bara gått 300 timmar trots att den är ett år äldre. Lägg till 50.000 för att D6-båten varit uthyrd och gått 500 timmar mer.

Lägg därtill att båten med KAD 44 säljs av en båtfirma med gott rykte, medan D6-båten säljs privat -- den skillnaden i trygghet (konsumentköplagen) tycker jag också är värd 50.000 kr.

 Summa 225.000 kr skillnad när jag räknar så -- och det är inte värt så mycket att ibland kunna åka 8 knop fortare. 30 knop toppfart får räcka.



Senast ändrad av Jonas478 | 22 september 2008 | 09:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var ute hela familjen första gången den här helgen, låg i en vik vid Huvudskär -- mysigt när fyren blinkade under natten. Bara positiva överraskningar första helgen, t ex att värmen fungerar så bra och att båten går så stadigt i större vågor (kulingvarning lördag kväll).

Årgång 2003 känns väldigt fräsch och gedigen. Jag tror att det var ett bra beslut att välja en av de båtar som Bella/Aquador tillverkat med 5 års erfarenhet. De från 1998 som är till salu har nog haft en del barnsjukdomar som är mer eller mindre amatörmässigt fixade.

KAD 44 med 260 hästar känns absolut som tillräckligt mycket motor. 5 personer ombord och fulla tankar, men det är ändå lätt att komma upp i planing och 25 knop går den redan vid 3100 varv (om jag trimmar upp drevet rejält). Då är ljudnivån fortfarande rimligt, det går lätt att prata så länge man sitter bredvid varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...