Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
badozzy

Råd om sjösättning/tätning för nybörjare!

Rekommendera Poster

Jag har köpt en träsnipa (på bilden)som är helt färdig att skicka i sjön. Men jag har fått så många olika bud på vad som gäller när det gäller att täta båten! Det sitter bara en länspump i båten och vill då veta om man ska lägga båten i marvatten och låta den täta ihop och i så fall räcker en pump? Eller ska man fylla båten med vatten och täta ihop den på det sättet? Är väldigt tacksam för hjälp :-D

post-3655-1394234274,9094_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

De som bäst kan besvara dina frågor håller till här: http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Ja vill minnas att jag läst någonstans att man aldrig skall vattenfylla en träbåt för att få den tät. Minns ej var och varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har jag också hört, vill minnas att det till och med var någon i detta eminenta forum som varnade för att vattenfylla träbåtar. Vilken vacker snipa förresten!! Hur ser den ut inombords... (nyfiken) :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar som frågar! Jag ska ta lite bilder på båten inuti och lägga upp om det är möjligt! Båten är väldigt välskött inuti både i sittbrunnen och i nere i ruffen! Köpte båten i sundsvall igår och killen som ägde den har varit ganska pedantisk med båten! :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Farsgubben la alltid i blöta trasmattor i båten 1 vecka före sjösättning, för min egen del går jag och avundas träbåtarnas vågkluck men själv köpt en snabbgående plastbåt. Det kanske blir en träbåt när barnen växt upp. Om jag kommer ihåg rätt så kunde man använda sågspån i sprickorna om de var för stora, sedan fanns det något som kallades myrning (eller något sånt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall aldrig vattenfylla en träbåt för man riskerar att trycka ut borden och göra båten otätare. Trasmattor lär vara en väl beprövad metod, men kolla Tips & Trix på Träbåtsakuten, som tidigare föreslogs, där finns ett avsnitt som handlar om inför sjösättning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaplig förstabåt må jag säga.. Men det är heölt rätt.. ska de va så ska de va ordentligt.. Vad fick du ge för snipan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...