Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
asyvan

Optimax 75/90 -> 115: Chipa, Byte Box, andra mods?

Rekommendera Poster

Har fått för mig att Optimax 75/90/115 bygger på samma block och mekanik, med undantag för utväxling på Optimax 115 (enligt broshyren från Mercury).

Har också sett info om både chipning/omprogrammering samt byte till Optimax 115 styrbox.

Men det verkar vara lite skralt med info om vad som mer krävs för att få en Optimax 115 av en Optimax 75/90? Andra insug, annat avgas, etc...

Någon som kan tipsa kanske?

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgift från VKmarin i Gbg är 90 och 120 samma hårdvara men dock större cylindervolym i 115 hästarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, enligt Mercurys broshyr och hemsida är cylindervolymen 1526 i alla tre (75/90/115 Optimax). Optimax är tre klasser 1.5L, 2.5L och 3.0L... syftande på cylindervolymen. 2.5L-serien är Optimax 135-175hk t.ex

Så det borde vara mindre skillnader som går att fixa till, för att i princip få en 115 Optimax av både 75 och 90.

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in Lundinsmarin http://www.lundinsmarin.se/

Jag uppgraderade min 50hk,det enda som jag behövde göra efter uppgraderingen var att plocka bort en restriktor(ev stavfel;)från insuget,fixat på 5-10min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken, vad blev det för effekt efter uppgraderingen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en j.vla skillnad,fick byta prop...då motorn varvade ur direkt stiftbyte fick jag göra med.

Har en varningston(6st)som kommer med 30min intervall,om detta har med uppgraderingen att göra vet jag ff inte,men motorn går klockrent

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppgraderade min 75 hk optimax till 115 hk styrboxen för några veckor sedan.

Det enda jag behövde göra förutom det, var att ta bort en strypning i luftinsuget. Detta krävde dock att jag drog upp båten på land så jag kunde komma åt att lossa alla de kåpor som måste bort för att komma åt. Luftinsuget går genom oljetanken, och själva strypningen sitter bakom oljetanken. Totalt tog det väl ca 1 timme inkl. båtupptagning samt sjösättning, och då är inte jag någon motormeckare precis Skrattande

70,90 samt 115 motorerna har ju samma 1,5 liters block. Trots detta får man inte riktigt ut 115 hk efter en uppgradering, då det tydligen ska skilja något i bränslekanalernas storlek om jag förstod rätt. Enl. firman som programerade om boxen, så får man ut ca 107-108 hk. efter en sådan här uppgradering.

När jag stoppar in mina egna värden i ett beräkningsprogram (där man kan leka med propellerstorlek, båtvikt, längd, olika stigningar mm.) så verkar det som att jag i alla fall får ut lite drygt 100 hk ur motorn efter denna uppgradering.

Då jag hade en original 19 alu-propeller monterad på min 75 hk. så orkade den inte varva mera än 5000 varv innan uppgraderingen, medan den nu varvar 5800, så det blev ju perfekt. Jag slapp lägga ut pengar på en ny propeller. Max rekomenderat varvtal på motorn är 5750 rpm.

Motorn sitter på min RYDS 568 GTI. Den gjorde innan uppgraderingen 32 knop (gps) på topp, men var rätt seg upp i planing. Efter uppgraderingen gör den nu drygt 37 knop (gps) och är enormt pigg upp i planingsfart.

Vill man ha ut ytterligare bättre prestanda så blir nästa steg att byta till en stålpropeller, men det känns inte aktuellt i dagsläget. Med den accelerationen samt toppfarten som jag har på båten nu, så är jag mer än nöjd. Då ligger en hydraulstyrning högre upp på önskelistan, men då båtfirman tar över 10,000:- för att byta till det, så känns det inte aktuellt tyvärr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant!

Blir man egentligen inte lite lurad om man går och betalar för en 115-hästare? Vet inte hur mycket i pris det skiljer mellan en 75-hästare och en 115 hästare, men kan tänka mig att det är en hel del. (En grundregel brukar ju vara att man betalar 1 tkr/hästkraft när det gäller utombordare) Mercury måste ju tjäna betydligt mer på 115-hästarna. Styrboxen kan väl knappast vara billigare att tillverka på en 75 hästare jämfört med en 115-hästare? Strypringen som sitter i 75-hästaren kostar väl några kronor, så i princip borde kanske den svagare motorn vara dyrare? Skrattande

Om det nu kostar lika mycket för dem att tillverka en 115-hästare som en 75:a, borde det ju vara en enorm konkurrensfördel att erbjuda 115 kusar till samma pris som för 75. Så väljer man dock inte att göra från Mercury´ s sida. Kanske för att man vill ha kvar sina höga marginaler för de större motorerna, men å andra sidan skulle man nog stjäla en hel del marknadsandelar från konkurrenterna om man sänkte priset på motorer med högre effektklass.

Det känns på något vis som att marknaden inte fungerar till 100% när man hör sånt här. I vart fall tycks det inte råda någon riktigt bra konkurrens, för i sådant fall hade nog 115-hästaren kostat i princip lika mycket som 75:an.

 



Senast ändrad av Sparre | 27 augusti 2008 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte resonera så. Likadant hos bilar, SAAB 1.8t å 2.0t är samma motor, endast mjukvara som skiljer (1.8t är egentligen en 2.0 liters motor). Det skiljer typ 13.000 kr mellan dem. Hur skulle det se ut om 2.0t var lika dyr som 1.8t då skulle ju alla välja 2.0t.....

Man måste ju dela utvecklingskostnaderna på ett vettigt sätt. Det kanske i själv verket är så att Mercury gör förlust på 75:orna som de sen tar igen på 115Hk? antagligen inte men iaf.

Sen att chipa motorn så tappar man ju garantier etc så det är väl inte att rekomendera på en ny motor men en lite äldre kan man väl göra det på.



Senast ändrad av Bella440R | 27 augusti 2008 | 11:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också funderat på det där du säger med bilmotorerna. Speciellt på turbomotorer blir det ju extra tydligt. Det kanske egentligen inte behövs någon 1,8t? med 2-litersblock. Kanske vore det bättre att bara tillverka 2,0t och lägga priset mitt i mellan de nuvarande modellerna? Det skulle ju inte bli någon fördyring för SAAB rent tillverkningsmässigt, samtidigt som nog många kunder skulle uppleva att de fick mer för pengarna. Hur det slår rent intäktsmässigt, beror ju naturligtvis på försäljningsvolymerna av de bägge modellerna. Man ska heller inte glömma bort att konsumenterna både kan försvinna till annat märke samt tillkomma till SAAB om de upplever att de får value for money...

Helt klart är i alla fall att SAAB med nuvarande policy lämnar fältet fritt för trimfirmorna och säljare av olika uppgraderingssatser. Tänker på bsr, nordic m.fl. Vore det inte smartare av både SAAB och Mercury att själva lägga beslag på de intäkterna? Jag förstår inte riktigt logiken faktiskt. Det känns lite som att företagen underskatter konsumenterna om de tror att dessa är villiga att betala massor av extra pengar, i princip enbart för ett emblem...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.blocket.se/vi/16887860.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/16887867.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/16887873.htm?ca=11_s

 

90 hästaren kostar 10 tkr mer än 75 hästaren. 115 hästaren kostar 10 tkr mer än 90 hästaren.

Motorn tycks ju egentligen vara samma i alla tre som sagt. 1526 cc. Sjukt egentligen att betala 20 tkr mer bara för att få annan styrelektronik och slippa strypringar i insuget.

Noterar ändå att 75hk och 90 hk väger 163 kg. På 115hk maskinen anges vikten till 170 kg. Vad beror det på? Kan ju knappast enbart bero på större propeller?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

75:an och 90:an har samma växellåda/utväxling emedan 115:an har en annan. Samma som på 115 EFI skulle jag tro. Det är kanske förklaringen till att man inte kan klämma ut alla 115hk ur 75/90:orna.

Beträffande prissättningen så är det marknadsprissättning det finns helt enkelt tillräckligt många av oss som är beredda att betala 10.000 extra för att åka ett par knop fortare.

Att chippa upp en 90:a verkar inte ge lika mycket bang for the bucks så jag väntar nog med det tills garantin går ut.

/magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ämne! :-) Jag har också hört talas om detta, men inte vågat chippa min Optimax 90 Hk från 2006. Garantin går ut i april-09 så då kanske :-) Någon här som vågar skatta riskerna? Givetvis måste det finnas en hel del att kräma ut ur en strypt 75/90 Hk. Men ökar man för mycket torde livslängden och annat påverkas negativt? På chipningsföretaget så talas om att öka tillåtna maxvarvet, vilket minskar livslängden!? Vet någon om fallet är så även för Optimaxen? /Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Magne.

Om jag förstått rätt, så har du också en RYDS 568 GTI?

Vad har du för prestanda på den med din 90 hk optimax idag? (Toppfart, motorvarvmm.)

Har du originalpropellern aluminium på 19 monterad?



Senast ändrad av nafen | 27 augusti 2008 | 19:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jäpp en 568 GTI.

Med min 90hk optimax har jag kommit upp i som mest i 35kn ensam i båten och då knappt inkörd . Alllt eftersom säsongen gått har det blivit sämre, vilket jag inbillar mig är orsakat av allt som växer under och mindre optimala förhållanden.

Motorn sitter på nedersta läget vilket jag skall ändra på till nästa säsong [ 1-2 kn?] en ny proppeller finns också med på önskelistan [yterligare 1-2 kn ? ]. Jag har fått lite tipps nyligen av pelleryds på den långa tråden om 568GT, om vilken propeller det borde vara. Men jag är fortfarande förvirrad om vad som är rätt, då det uppenbarligen inte är någon exakt vetenskap. Att chippa upp den är en tanke som jag ev förverkligar den dagen garantin går ut.

Frågan är vad som händer med andrahandsvärdet om man micklar med motorn...

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste man ju inte tala om att man har gjort. Men varför skulle det vara negativt? Omd et är gjort på rätt sätt vill säga, särskillt Optimaxarna som har samma block upp till 115 Hk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det förklarar ju den något högre vikten på 115-hästarn jämfört med 75/90. Men åstadkommer man egentligen inte samma sak, enbart genom att byta propeller till en med större stigning?

Har ju även jag svårt att se att motorn skulle må dåligt av det hela. Det är ju samma block som sagt, så håller en original 115-hästare för effekten borde även en chippad 75:a klara samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så att det är andra kolvringar, lager etc. Så helt säker kan man inte vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hello.

Jag köpte mitt ekipage förra sensommaren från en kille som hade den på västkusten. Den var då bottenmålad med Mille Light, en kopparfärg. Jag bor och har båten på ostkusten, och där är ju färgen förbjuden, men man ställer sig ju inte och tvättar bort en färg på båten som redan ser ok ut Skrattande Därför har jag ingen beväxtning alls undertill, den ser ut som ny. Jag vet faktiskt inte vad lagen säger om det där med kopparfärger när man kör över en båt från väst- till ostkusten. Därför har jag ingen beväxtning undertill alls, och det gör ju att båten går lite fortare än normalt så här i slutet av säsongen, då det annars brukar sitta en hel del skit undertill. Jag kommer hur som helst låta färgen sitta kvar så länge som möjligt.

Om man är orolig för det där med att trimningen ska dra ner andrahandsvärdet så kan man ju i värsta fall lämna in boxen igen och göra en omvänd trimning. Men jag tror inte att det är någon större fara med andrahandsvärdet. Firman som utför detta, lämnar full fabriksgaranti på de nya motorer som de trimmar och säljer.

Min motor sitter förresten monterad i andra hålet, vilket de flesta verka ha. Det är ju även vad RYDS själva rekomenderar.

I ditt fall är kanske inte trimningen värd sitt pris med tanke på att du redan har 90 hk, och skillnaden inte blir så stor med 15 hk. extra. I mitt fall blev det ju en riktigt stor skillnad eftersom jag bara hade 75 hk. innan.  fem knop på topp, motorn varvar precis det den ska på topp, samt att accelerationen blev enormt mycket bättre.

När det gäller propellerbyte till stål, så är det lockande, men då de är så dyra, samt att jag ofta fiskar utmed grynnor o.s.v så är risken relativt hög att jag skrapar den i någon sten. Då räcker det att lägga ut ca 2000:- på en ny alu.propeller än kanske 6000:- på en ny i stål.

Jag tycker visserligen att alu.propellern tappar greppet allt för lätt, så vem vet. Det kanske blir en i stål till nästa säsong. Grejen är ju som du säger att hitta rätt modell och storlek. Särskilt när man som i mitt fall har en lite mera diffus effekt och inte kan säga exakt hur många hk. man har.

Som det är nu, så släpper den t.om lite när jag har motorn fullt intrimmad och går från stillaliggande till full gas. Man får vara lite försiktigare med gasen än förr Skrattande Men accelerationen är underbar.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad får du ifrån att vikten är högre på 115hk? Enligt Mercurys hemsida och broshyr väger 115/90/75 alla 170kg torrvikt.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från länkarna som jag angav ovan. Skillnader i växelhuset låter ju som en trolig förklaring, även om det är mer än vad jag känner till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag är mer benägen att lita på Mercurys egen information än en blocket-annons, och Mercury anger 170kg.

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

75/90/115 alla väger 170kg ,skillnaden är växelhusens utväxling 75-90 utv 2,33:1 115 utv 2,07:1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det förklarar ju ett och annat beträffande vikten, men borde man som sagt inte kunna åstadkomma samma sak med annan propeller?

Vad finns det egentligen för anledning att köra med annan utväxling i växelhuset på 115-hästarn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effekten.

Ju högre effekt desto högre utväxling kan du ju ha. Optimax 135 har 2.0:1, Optimax 150-175 har 1.87:1, Optimax 200-250 har 1.75:1. En motorsvag bil växlar du ner när du behöver extra kraft (omkörning t.ex), men har du mycket motor kan du göra en skaplig omkörning även på hög växel.

Chippar du en Optimax 75-90 upp till 115 så får du hålla nere varvtalet på motorn med annan propeller. Hos Optimax 115 så har du den högre utväxlingen som fixar det.

/Rookie

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blåser jag liv i den här tråden igen :)

Har en Optimax 75hk, som jag vill uppgradera till "115"

Måste jag ta bort strypningen som nafen skrev i inlägget (http://www.maringuiden.se/forum/topic/35715-optimax-7590-115-chipa-byte-box-andra-mods/?p=219461

Jag kan inte dra mig till minnes vart styrboxen sitter på 75 motorn, är det någon av er som vet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...