Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
iw31

HYDRAULSTYRNING, TUNGT TILL HÖGER

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har hydraulstyrning på min båt (styrpulpetare med 100 hk) och styrningen fungerar perfekt, då ratten släpps så går båten rakt fram i önskad riktning. Jag upplever att all styrning i marschfart 8ca 23-26 knop) är tyngre åt det höra hållet än vad fallet är åt vänster. Normalt, eller är det något som kan åtgärdas..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade precis samma på min styrpulpetare i våras efter jag monterat hydraulstyrning.

Vred skäddan - den lilla fenan ovanför/bakom propellern åt det hållet som båten gick lättare att styra och det blev betydligt bättre.

Du skall alltså vrida den åt vänster/babord om jag inte är alldeles ute och cyklar.

Gör små förändringar och ut och provkör.

Lycka till!

/df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

df90,

Du menar att jag skall vrida skäddan så att den motsvarar en högersväg..? Jag tar det i klocktermer; skall jag vrida skäddan mot kl 1300 eller mot kl 1100, då båten är tungstyrd mot 13-hållet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I klocktermer så skall du skall vrida mot kl 11.00 .

df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All styrning på tyngre båtar som går med farter som du nämner, är olika på tröghet till väster eller höger, beroende på propeller rotation.

Kan ochså bero på hur din båt är belastad jag menar i tyngden , styrbod/barbord, det gör ochså att båtens styrning åt båda sidorna kan variera i tröghet !

Är du kanske ny med din båt, eller ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riggvinkel/Trimvinkel kan nog i hög grad påverka styrningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...