Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Sparre

Beg båtar ned i pris?

Rekommendera Poster

Någon fler som tycker sig ha märkt att begagnade båtar har börjat gå ned i pris rätt ordentligt? Jag tror inte enbart att det har att göra med att det börjar bli höst...

Kan ju visserligen bero på tillfälligheter, men det är bara en allmän känsla jag får när jag studerar de begärda priserna på blocket rent allmänt. Har ingen direkt statistik att luta mig tillbaks mot.

Kan tänka mig att det beror på det sura börsklimatet där börsen gått ned nästan 40% de senaste 12 månaderna, kanske i kombination med hög import av bättre begagnade USA-båtar. Den låga dollarkursen har ju gjort import ganska lönsamt och det är väl då naturligt att marknadsvärdena sjunker på resten av beståndet? Egentligen är det väl en rätt sund utveckling då det svenska fritidsbåtsbeståndet är väldigt åldersdigert med en hög andel 70-talsbåtar vid bryggorna. Eller vad säger ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är mer än förr överstrukna dvs sänkta priser på beg båtar på blocket. Även nya båtar är det sänkt pris på oftare än vad jag kan minnas förr om åren.
Det verkar i alla fall vara köparens marknad.
Båten är väl en av de första prylarna som säljs om ekonomin blir allmänt sett lite sämre. Bostad, mat, ev bil mm är ju sånt som är viktigare än en fritidbåt. Försäljningen av nya båtar var väl på topp 2007 om jag inte minns fel vad jag läst och årets försäljning sades vara nere på mer normala nivåer men än kan man ju inte summera 2008 så vi får väl se var det hela slutar för detta året.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan några vetenskapliga undersökningar så tror jag det är ungefär såhär.

Nya bilar och husbilar är det som sjunker snabbast i värde de första åren. Även om begagnatpriserna på fram för allt bilar sjunkit kraftigt sista året/åren.

Båtar och husvagnar står sig bättre i värde efter första året. :-)

Eller?? Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får ju till oss dagligen via media att vi är på väg in i en lågkonjunktur, då tror jag att man tänker efter både en och två gånger innan man skaffar ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ett sätt borde det gynna begagnatmarknaden då de redan har tagit den värsta värdeminskningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bara början, tror att båtarna kommer att sjunka än mer fram i september när det är dags för upptagning. Stora rabatter på flera populära modeller. Såg exvis att Utterns d55:or, både med inom samt utombordare, är nedsatta under de priser som bjuds ut för begagnade på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Utterns D55:or är väl kanske ett litet case för sig, angående alla problemen med felgjutningar. Tror de har blivit rätt kalla, för vem vill ta risken när det finns så många andra fabrikat att välja på?

Även om priserna gått ned, så finns det nog rätt mycket luft i många blocketannonser. Har också reagerat lite på det du säger. Hur somliga köpare tror att de ska få ut mer för sina begagnade, jämfört med vad nya kostar...

Visst för att båtar historiskt sätt har haft bra andrahandsvärde, men någon måtta får det väl ändå vara? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också märkt detta. Tror att det är en kombination av att begagnat-priserna legat klart högre i Sverige än i andra länder och en begynnande svacka i konjunkturen. Till någon del kanske också en låg dollar och import från USA.

Svenskarna har åkt till Finland för att köpa båt. Finnarna har åkt till Tyskland för att köpa båt. Tyskarna har åkt till ...? Ja, inte vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sannolikt tre saker som samverkar.

- låg konjunktur. folk blir försiktigare är man rädd att mista jobbet skaffar man inte nya utgifter.

- höjda räntor,  månadskostnadenär i mångafall viktigare än själva priset.

- marknaden, De senaste årens rekord i nybåtsförsälning innebär att många har bytt in (eller säljer privat) sina gamla båtar, det vill säga att utbudet på begagnatmarknade är stort

 

Vad som däremot är kul är att i sommar har jag sett många nyrenoverade äldre båtar,   Sannolikt är det en bra affär att köpa en äldre båt och fixa till den även om man kostar på den både ny motor och lack i jämförelse med att köpa en ny båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att folk vill hålla liv i gamla rariteter (åtminstone somliga).Glad

Huruvida det är en bra affär eller inte beror nog på hur man resonerar. Visst, man lägger ut mindre pengar jämfört med nyköp. Den dagen du ska sälja däremot, kommer båten ändå att prissättas/värderas som en gammal båt. Då kan det vara svårt att ens få igen merparten av pengarna för motorn om den sitter i en gammal båt...

Det är i alla fall min erfarenhet. Vill man renovera och kosta på så ska man vara inställd på att behålla båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

USA kanske? Momsen i Tyskland är väl också bara 19% mot 25% i Sverige. Dvs, bättre att momsa in båten i Tyskland. Sedan är ju båten EU-momsad och får flyta fritt inom unionen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag just har köpt en båt (Monterey 262C) till ett väldigt bra pris kan jag ge ett alldeles färskt exempel.

Jag ringde under ca 10 dagar till ca 30 säljare av motorbåtar, både privatannonser och förmedlare/marinor, huvudsakligen utannonserade på Blocket. Samtliga var osålda. En del annonser var så mycket som 2 månader gamla.

Jag var och tittade på ca 10 båtar. Ingen av de säljarna kunde skryta med något större antal spekulanter. Flera av de förmedlare jag talade med antydde att dete här var det bästa förhandlingsläget (för köpare) de hade sett på minst 10 år. Prutläge alltså.

Jag hade också en mindre styrpupletbåt som var 3 år gammal och i mycket bra skick som jag satte ut en sälj/bytesannons på. Jag blev fullständigt nerringd, och väldigt många ville byta sin större båt mot en mindre. Det tog mig en halv dag att sälja båten.

Slutsats - det är ett kanonläge att köpa en begagnad motorbåt just nu. Den som väntar en månad till kan trolligen göra ännu bättre affärer.

/politby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart.. Ska man renovera en båt är det för att behålla den. Att köpa för att fixa till en för att tjäna en hacka, är nog knappast lönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sannolikt tre saker som samverkar.

- låg konjunktur. folk blir försiktigare är man rädd att mista jobbet skaffar man inte nya utgifter.

- höjda räntor,  månadskostnadenär i mångafall viktigare än själva priset.

- marknaden, De senaste årens rekord i nybåtsförsälning innebär att många har bytt in (eller säljer privat) sina gamla båtar, det vill säga att utbudet på begagnatmarknade är stort

Tror du är helt rätt ute. Höjda räntor, kostnader för el och mat etc. saker som folk måste ha ger en reallönesänkning. Alltså att folk har mindre pengar att konsumera fritids/hobby-prylar för. Om räntan går upp mer så blir det än värre, folk med höga lån och dålig marginal får dumpa sina ägodelar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt och med tanke på att många har sitt sparkapital i aktiefonder, vars värde kraftigt har urholkats senaste 12 månaderna lägger nog många locket på för större investeringar.

Det är verkligen stor skillnad jämfört med för bara ett år sedan. Jag tycker även man märker av prisnedgången på båtar under 100 tkr. Själv har jag visserligen inga planer vare sig på att köpa eller sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att båtarna börjar falla i pris är de då större fara ekonomiskt sett att köpa ett mindre känt märke?Har börjat kolla lite på Sealine båtar och tycker dom sena 80-talarna och tidiga 90-talarna är fina.Kan nästan inte hitta någon info om märket här på forumet.Kommer större båtar bli svårare att bli av med framöver?Vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sealine är en av de 4 stora från sydvästra England (Princess, Sunseeker, Fairline, Sealine) och har i likhet med Sunseeker klättrat avsevärt i kvalitet och.image de senaste 20 åren. Sealine gör dock fortfarande lite mindre båtar (26' och uppåt). Sealine har bara haft.generalagent i Sverige sedan1997 (Saltsjön Yachts) så 80- och 90-talare är ovanliga. Jag tittade på en S210 från 1997 nyligen och gillade den skarpt men den var för liten.Säkert är Sealine ett märke som står sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det höga bränslepriset är en rätt stor del av anledningen till att större båtar blir svåra att bli av med i framtiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...