Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Boat4Fun

Nimbus 29 DC / Coupe - omdömen?

Rekommendera Poster

Finns det några här på forumet som kan lämna lite omdömen om Nimbus 29 Coupe eller DC av tidiga 90-talsmodeller? Är det en bra båt? Brister? Typfel? Sjöegenskaper? Fartegenskaper? Bra saker? Dåliga saker? Vad kan vara lämpligt att kolla på just dessa båtar vid ett begagnatköp? Tacksam för synpunkter och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har sedan snart 2 år en Nimbus 29 Coupé från 1989. Några synpunkter:

 

Ganska lättdrivet skrov därmed relativt billigt i drift för sin storlek. Gott om plats runt motor och batterifack etc. Kraftigt skrov.

-

Lite stötigt skrov som inte är gjort för farter över 30 knop om det inte är platt vatten. Ganska dåligt utnyttjade utrymmen, mycket dött utrymme. Ofta haft ett flertal ägare, och inte alla sköter om båten på optimalt sätt. Lätt flexande skrov vilket ger sprickor i inredningen.

Som du ser har alla sidor ofta både en fördel och en nackdel. Så det är inte självklart om det är en bra båt eller inte. Det beror på vad man själv tycker är viktigt. Själv är jag dock väldigt nöjd med min båt. Bäst går den i farter runt antingen 6 eller runt 21 knop.

Köper man en båt som är runt 20 år gammal måste man vara beredd på att det är mycket som behöver bytas om det inte är gjort. Dessa båtar har ofta en AD41a med DP290 drev. Är de bra skötta kan de gå väldigt många timmar men kan också rasa ganska snart om de blivit vanskötta. En 20 år gammal motor bör ha fått spridarna kontrollerade/bytta någon gång de senaste åren. Turbon bör vara uppgraderad, intercoolern bör vara bytt (16.000:- plus arbete) mm. Kolla att det inte finns för mycket glapp i styrningen och att drevet inte glappar. Elsystemet är från början ganska bra men det finns bättre kablar nuförtiden och ofta finns det inga huvudsäkringar på så gamla båtar. En självklarhet på nybyggda båtar. Dessa båtar har ofta en grå matta på väggarna i ruffen. Ofta sitter den lite veckigt och släpper här och där och den blir ganska lätt smutsig. Takluckorna är ibland bytta till en nyare modell, varför vet jag inte riktigt, jag har den gamla modellen kvar.

Som alltid är det bra att kolla det allmänna skicket på båten. Är det bra har båten oftast skötts bra. Ta en erfaren båtmeck med dig som får titta på motor och drev. Men det är ju en allmän synpunkt och har inte just med dessa båtar att göra.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för intressanta synpunkter. Var någonstans brukar inredningen lossna? Vet du om det är några stora skillnader mellan årsmodellerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Vad jag vet skiljer det sig inte mycket mellan årsmodellerna. Det är nog heller inget unikt för Nimbus utan alla med mattor på väggarna råkar ut för detta förr eller senare. Tar man inte hand om det så blir det värre.

Bifogar en bild på hur min båt såg ut innan jag köpte den. Iofs ser den likadan ut fortfarande eftersom jag inte brytt mig så mycket om det. Oskyldig

Maila mig direkt så kan du få svar på flera frågor!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag köpte en Nimbus 29 Coupé -90 i somras och är helnöjd så här långt. Min hade genomgått ett motorbyte så det sitter en 260 hk KAD44 från 2002 i den. För min del var detta den viktigaste anledningen till att jag köpte just detta ex. AD41-orna är bra motorer, särskilt B-varianten som sitter i de flesta båtarna. Dessa motorer kan gå nästan hur länge som helst om de är välskötta. Men det är detta man inte vet när man köper en 18 år gammal båt som kanske haft en 4-5 ägare. Har alla ägare skött om sina motorer?

Det är inte fel med lite fler hk heller, även om 29 Coupé inte är en racerbåt. Den trivs bäst i farter strax över 20 knop. Men med 260 hk och en kompressor som arbetar under accelerationsmomentet är det inga som helst problem att få upp båten i planing med full semesterpackning.

Vad som är plus och minus med båten beror ju en del på vad man har för förväntningar och vad man haft för båt tidigare. Jag gillar den öppna planlösningen i ruffen. Vi sover två vuxna i stickkojen och så har vår dotter hela V-soffan som lekhörna. Jag gillar också att det är en Coupé. När det blir lite dåligt väder är det bara att stänga takluckorna samt dörren till akterutrymmet. Detta är gjort på max 5 sekunder. I min förra båt tog det åtminstone 5 minuter innan alla kapell var på plats.

Jag gillar också att det är gott om stuvutrymme i båten. Det finns en del exemplar med dubbelmontage (som jag skulle akta mig för). Men när det bara finns en motor där bak så finns det också gott om plats för förvaring på båda sidor om motorn. I kabinen finns det en lucka i durken som rymmer ett gigantiskt stuvutrymme. Jag kan krypa ner där och ligga raklång. Detta utrymme rymmer också hur mycket som helst, funderar på att låta svärmor sova där om hon åker med någon gång Skrattande

Förutom det Christer säger om den invändiga klädseln som lossnar lite här och var skulle jag vilja lägga septiktanken på minuslistan. Som original sitter det en septiktank i plast. Min har definitivt gjort sitt efter 18 år. Plasten släpper igenom en del lukt så man får tömma ofta. Jag kommer nog installera en ny tank i rostfritt i vinter. Nya slangar och en elpump för tömningen står också på listan.

Annars har ju båten i stort sett allt. Varmvattenberedare, dusch, värmare, bogpropeller, trimplan, ankarspel, m.m. Många skyltar med att just deras ex. har GPS och radar, m.m., men i många fall är det så gammal elektronik att det knappt går att använda den.

Peronligen gillar jag båten skarpt, men om den passar just dig beror till stor del på hur du kommer att använda den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för all bra information. Uppskattar seriösa och ärliga beskrivningar. Det jag traktar efter nu, efter att ha åkt olika daycruisers med en massa kapell, är just en båt där man kan stänga in sig när vädret är för trist. Kapell i all ära, men det blir aldrig samma klimat under ett kapell som under ett riktigt tak och dessutom är det alltför ofta det sipprar in vatten någonstans. Till det skall läggas arbetet att ta ner kapellet inför varje åktur och sedan ta upp det igen. Plus måsskit, mögel och trasiga sömmar m.m. Rynkar Även om jag gillar DC-konceptet så skulle jag vilja prova på coupé-modellen.

Dock funderar jag lite på hur det är att åka instängd? Har alltid gillat att kunna stå upp och känna vinden i ansiktet, att ha den goda uppsikten som man har i en DC och att snabbt kunna ta sig upp på skarndäck för att t.ex. kunna bära av i hamnar m.m. Finns det stunder då det kan kännas instängt och alldeles på tok för varmt därinne?

Vill även att båten skall röra på sig litet. Har under många år åkt DC med bra fartresurser och vill inte nöja mig med 13-14 knop, utan åtminstone en marchfart på 22-24 knop.

Det här med lossnade innerklädslar, hur lätt är det att ordna detta? Klä om, eller injecera lim och försöka få det att häfta vid igen?

Än en gång ett stort tack till er som engagerat er och skrivit läsvärda kommentarer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag inte det känns instängt. De två takluckorna är tillräckligt stora för att man ska bränna hjässan när solen ligger på. De två fönsterrutorna på sidan är också öppningsbara så att man får in luft där med. Och när det är riktigt varmt tar man bort kapellet över akterdäcket och kör med akterdörren öppen. 

Nackdelen är att det inte riktigt funkar att stå upp och köra. Ratten hamnar i låren och förarsätet slår i baksidan av låren. Huvudet räcker precis upp ovanför luckans öppning. Men jag brukar stå på förarsätet och styra med foten när man puttrar i 6-7 knop. Inget att rekommendera i planingsfart dock...

Alla båtar är en kompromiss och det som funkar bra på den här båten är precis det du säger. Vi var ute i helgen som gick. Det regnade non-stop hela lördagen. Bara att stänga takluckor och dörrar, samt köra värmaren några minuter så att den råa fuktiga luften torkar. Sen var det inga problem att klara en hel dags regnande.

På hemvägen låg jag och marschade 24 knop. Inga problem, men så har jag en lite större motor än normalt för denna båt.

Det här med den invändiga klädseln som lossnar. Jag har inte gjort något åt det ännu, tycker inte det är hela världen. Men på sikt kommer jag nog byta hela klädseln då det finns lite fläckar här och var, samt lite mögel inne på toaletten.

/Stefan 



Senast ändrad av Palmqvist | 07 september 2008 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...