Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ChristerN

Bästa tillbehöret?

Rekommendera Poster

Hej alla båtåkare!

Jag får ibland frågan om vilket som är mitt bästa tillbehör till båten. Jag har svårt att riktigt bestämma mig mellan plottern och ankarspelet. Bägge två är klart vanebildande.

Vad tycker ni? Vilket är bästa båt-tillbehöret? OBS Inga utsvävningar om att det är nubben eller frugan eller liknande. Visst är de bra att ha också men nu gäller frågan lite andra saker. Kanske har någon ett jättebra tillbehör som andra inte tänkt på?'

Snart bär det ut på sjön igen!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt nya segel monterat på en inre förstagsrulle. En kryssfock från North med sneda lattor i och sytt i myllar. Förstår inte att jag inte gjort detta tidigare. Underbart att kunna växla segel snabbt och behändigt från sittbrunnen.

En annan sak som är mycket bättre än jag trodde är mitt räkneverk till ankarspelet i fören. Ser exakt hur många meter kätting jag lagt ut ifrån sittbrunnen och behöver inte gå fram och kolla.



Senast ändrad av oceanis | 22 augusti 2008 | 18:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker plottern är riktigt bra att ha.Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har både ankarspel och kartplotter men skulle klara mig utan.  Men båtens värmare skulle jag inte vilja vara utan.  Med den blir ju säsongen så mycket längre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rullfocken och roderlåset oumbärliga hjälpmedel när man seglar utan tillgång till gast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nr 1: En riktig badstege (om båten saknar bra sådan)

Har en kasettsteg sedan 3 år tilbaka med platta fotsteg och som går bra stycke ned i vattnet.

Nr 2: är plottern

Nr 3: en bra väska att ha sådant som man plockar med till och från båten mellan turerna i form av kikare, plotter, nycklar mm

 

mvh Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringhede skrev:

Nr 1: En riktig badstege (om båten saknar bra sådan)

Har en kasettsteg sedan 3 år tilbaka med platta fotsteg och som går bra stycke ned i vattnet.

Min badstege är totalt värdelös. Vad har du för stege? Märke/Firma? Glad för tips.

mvh  //Ilkka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EN BKT73 från www.batsystem.se

Fastsatt under badbryggan på min båt. Perfekt, enkel att få fram och stör inte utseendet.

De har flera olika snygga badstegar. Såg att min modell nu fanns med teak. mmmm.

mvh Roland

post-4060-1394235596,4673_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar. En toppenlänk. Kan visserligen inte använda just din modell eftersom jag har segelbåt och saknar badbrygga, men de hade ju en hel drös med justa stegar, så jag är säker på att jag hittar den perfekta stegen för mig. Ut till båten direkt imorgon och mäta.

Tack än en gång  //Ilkka

 

 

 



Senast ändrad av Icesteppe | 24 augusti 2008 | 10:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. det roligaste tillbehöret är min GFS10 flödesmätare kopplad till Garmin 520 .

Man sitter helt maniskt och tittar på förbrukningen ...Tungan

ojoj..nu gick den upp 0.1 L  ..ojojoj  nu gick den ner igen, osv ... faktisk helt underbart tillbehör .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker som er ! men har en toppengrill som knapt tar någon plats går även att koka på samt steka bacon på såväl badplattform som i land den heter Partygrill och är köpt på Gas&gasolmästarna ca:600kr inkl gasol för 6tim grillning !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtshaken , oumbärlig när jag drar tinorna .

Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är jätteintresserad av den flödesmätaren , vad visar den på GPS:en ?

Mackan  Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma här.Dåser man hur mycket man blåser staten på skatt soppa mm.  jag asgarvar! men bonnfaan som jag nämde iett annat forum ska få betala,det är jag som kalibrerar hans timmätare på maskinerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankan!!!!
 dvs boj fångaren Hanu duck som man fäster i änden på båtshaken, helt suverän när man ska ligga på boj eller för att nå ned till y-bommarna.

Ankarspelet vill jag inte heller vara utan. Klarar visserligen av att dra upp ankaret uten problem, men nu har jag 40m kätting i stället och dom skulle jag inte vilja hanka hem för hand!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..LITER I TIMMEN OCH LITER / NM

 

Bara för att ge lite ''förbrukarfakta'' ...  27L i timmen i 25knop och 1.1L /nm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det bästa tillbehöret det man suktar efter mest, ankarspelet! annars är det väl kylen..vad går upp mot kalla öl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Mycket svårt. Vid det just specifika tillfället! Det kan vara kniven, nål och tråd eller något annat måste ha. En tång kanske? Nejdå, men utan grill skulle jag inte vilja vara. Biltemas grill, den som var/är så billig fungerar kanon att röka fisken i. Folie uppe på glöden och sedan lite spån ovanpå det tillsammans med en enkvist. Fisken på gallret och strax efterpå en god rökt middag. Gärna aborre Flört



Senast ändrad av Donna-Lee | 04 september 2008 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökortet. Vad skulle man gör utan det när gps:n lägger av.

Kikaren är inte fel heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...