Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Ankelstam

TAMPD41 utan ork

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som kan ge ett tips: jag har en TAMD41A som tappat 8 knop och ryker vit rök vid belastning av turbon. Spridare bytta för ca 3 år sedan. Det slutna kylarvattnet minskar inte i mängd. Utesluter det att turbon pajat? Om vit rök är vattenånga (sjövatten) var kan problemet finnas? Tacksam för förslag.



Senast ändrad av Ankelstam | 20 augusti 2008 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

har du kollat bränsle filer / vattenavskiljare så de inte är fyllda med vatten? Man kan ju alltid hoppas på de enkla och billiga grejerna förstGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma motor och fick exakt samma fel. Laddluftkylaren var läck så turbon drog in saltvatten i motorn. Kostade mig 95.000 kr för byte av cylindrar, foder, laddluftkylare etc. etc. Hoppas innerligt att det inte är det som drabbat dig. Enda sättet att märka det var - kör på tomgång och dra på - stäng därefter av motorn och lyssna/kolla under laddluftkylaren vid turbon. Om den läcker kommer det att rinna ut vatten under den när motorn är avstängd.(det vattnet som annars dras in i motorn när den är igång).

Är det detta fel - byt laddluftkylare omedelbart (kostar 16.000) och se till att få igång motorn bums så du blir av med vattnet i motorn. För varje dag som går fräter saltvattnet på motorn. Obegripligt att laddluftkylaren går på saltvatten, men så är det.

Hör av dig och berätta hur det gått.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen. Jag hoppas verkligen du har fel, Carl-Axel. Jag kan väldigt lite om motorer över huvudtaget men om det är vatten i motorn borde det synas i motoroljan? Den är vad jag kan se okej.



Senast ändrad av Ankelstam | 20 augusti 2008 | 14:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tyvärr - det kommer inget vatten ner till oljan så länge kannringarna är OK. Det är därför det är så förtvivlat svårt att upptäcka. I mitt fall sitter motorn så att turbon sitter under den bakre delen av sittbrunnen, och där öppnade jag aldrig utan kollade bara i främre delen.

Kolla det bums! Och hoppas du inte drabbats för det är dyrt och jobbigt

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev kör den på tomgång och dra på. Menade naturligtvis, lägg den i friläge och dra på ett tag så den varvar upp.  Det jäkliga är att den varvar upp fullt i friläge men inte vid påfrestning - kolla därefter efter vattenläckage under turbon.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant kommentar! Min varvar nämligen upp ordentligt även under belastning - dock utan märkbart resultat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lÅTER JU HOPPFULLT. fÖRLÅT EN DUM FRÅGA MEN HAR DU KOLLAT SÅ PROPELLERN ÄR FRI FRÅN SKIT

cARL_aXEL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den är felfri. Jag får ta del-för-del-taktiken. Tack för dina tips, Carl-Axel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Va?? Varvar den upp till samma vartal som innan du tappade 8knop med växeln i? Låter otroligt.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke håller jag med Magnus. Vid samma varvtal under gång har den rimligtvis samma kraft.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad har du för temperatur på utgående sjökylvatten? (Känn med handen på avgasröret/slangen efter turbon.) Kan du kanppt lägga handen emot är det ca 60 grader, bränner det direkt är det varmare. Det kan vara så att kylvattnet når sådan temperatur p.ga. otlillräckligt flöde att det närmar dig kokpunkten innan det går ut överbord = vit rök utan effektförlust.

Dock skall detta tas på allvar då det indikerar kylproblem (sjövattensidan)

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Utan att bli för långsökt? Har du gått på grund? Det kan vara så att medbringarskivan som driver utgåendeaxeln från motorn givit upp och börjar slira, men då borde du har röken i motorrummet och inte bakom båten...

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter! Jag har inte gått på grund. Och jag kanske var lite slarvig när jag skrev att den varvar upp ordentligt. Med det menar jag att det inte är en radikal skillnad mot tidigare men kan ha varit några hundra varv lägre. Temp.mätaren har inte visat på kylproblem iaf... Alltid något Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 - 400 varv mer eller mindre vid de höga varvtalen på min innebär  6 - 8 knop, så det är i och för sig inte så märkligt att du tappar 8 knop vid några hundra varv lägre

Carl_axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...