Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
L00950

Erfarenhet av stor båt på trailer

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Bella Falcon 26 (nästan 3ton) och undrar om man kan ta upp den på en båtupptagningsvagn med en vanlig volvo? Är det någon som har erfarenhet av att ta upp en ganska stor båt på trailer. Krävs stark bil etc?

 

mvh

Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det är värt chansningen ??

 

/RC

 

 

(finns fler liknande bilder på tråden 'grymma bilder' )



Senast ändrad av RCarlsson | 19 augusti 2008 | 16:57

post-23208-1394235587,5047_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeä, med en standard Volvo är det nog dömt att misslyckas, lägga i funkar men inte ta upp.

Däremot om du har en 4wd pickup el liknande med lågväxel så funkar det.

Jag lägger i o tar upp våran båt ca 2300-2500 kg men det går åt en rejäl bil och är jävl.. tungt att vincha på båten.

 

post-4082-1394235587,5831_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter inte som någon bra ide' tycker jag.

Hade tidigare en dc med trailer som totalt vägde kring 1700kg och den drog jag samt sjösatte med vanlig större personbil, men fick hjälp att ta upp på hösten då rampen är ganska brant. Dessutom var jag skeptisk till att försöka dra upp ekipaget med den bilen då det sliter rejält på koppling osv om det ens går (väldigt flack ramp med bra underlag kanske).

En variant är iofs att seriekoppla 2 personbilar med hjälp av lina eller stång emellan, men på den storleken av båt du talar om är det nog ingenting att hålla på med.

Du behöver en tung bil med 4wd samt lågdrift alt en traktor för att ta upp båten.

Jag transporterar min båt på trailer (båt 2700kg ca 500kg kärra = ungefär 3 ton ;) ) med hjälp av lånad suv som tar kring 3 ton på draget och har både 4wd och lågväxel, men har ej tagit upp ekipaget själv med den utan tar hjälp av traktor (är rädd om den lånade bilen) även om det säkerligen går utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller försäkringen om det händer något? eller garantin om bilen är ny om det blir skador.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det kan funka. Beror ju på vad din bil orkar dra, bra rampså du får fäste mm. Kan ju kosta lite koppling och däck om det inte vill sig som det var tänkt.

Har du tillgång till bättre dragfordon så hade jag ju inte tvekat att ta det Cool

// S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, så en 4WD med lågväxel verkar vara att föredra för att få upp ekipaget. Ner kanske jag klarar med mindre bil om man ser till att backa rätt från börjanGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en Yamarin 7440, vikt knappt 2,5 ton, drar upp den med en Nissan Navara med både fyrhjulsdrift och lågväxel, skulle inte vilja ha något mindre att dra upp den med.

Wille

 

post-10004547-1394235587,7512_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era erfarenheter, då vet jag att trailer inte är omöjligt. Alternativet är att hitta en lastbil eller motsvarande som kan lyfta upp båten. Någon som känner till någon lastbilslyft runt stockholm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metade upp några båtar med mitsu L200an för något, några år sedan. Bilen hade både lågväxel och spärr i bakaxel men likt förbannat gick d tungt som satan med dom större båtarna bortåt 3 ton på den tyngsta. Rampen var inte heller speciellt brant eller dålig utan får ses som rätt bra.. Detta hade aldrig varit möjligt på en dålig eller brant ramp utan att bränna koppling och övrigt slitage på bilen hade blivigt förödande.. Bakaxlar, kopplingar etc till hyfsat nya bilar är skit dyrt och inte värt risken egentligen. Finns på dom flesta ställen fin fina kranar som tar typ 200-300kr för ett lyft ibland 500 kr. Men d e d värt för att inte paja bilen. D e den vägen jag går idag, ibland blir d hamn kran och ibland kranbil. Billigt med tanke på vad ett eventuellt missöde vid rampen kan kosta..

Och ser man vad folket härikring försöker fiska upp sina båtar med så blir man mörkrädd.. Alltså tänker inte folk med annat än plånboken för stunden eller?? Glömm volvon den kommer bara att kasa med ner i sjön och om du så har sandpapper på rampen så kommer d slira sönder innan den båten är räddad.. Skulle inte ens våga sjösätta med den bilen, börjar d glida går d fort. Har sett större bilar dras ner i plurret med mindre båtar på trailer.. D är trots allt en fördel att ha en bil som är tyngre en d man drar.. Detta gäller generellt i alla lägen men är ytterst viktig i dessa sammanhang..

Spelar ingen roll om du så har raketdrift på alla 4 hjulen om båten är mycket tyngre en dragbilen så blir d kämpigt.. D ända undantaget är larvfötter en mindre grävare eller bandvagn drar ohyggligt mycket mer än sin egen vikt undantag givetvis. inte många som larvar ner h12an till rampen för att putta i familjen styrpulpetareFlört

!!!MVH REXCO!!! Stöddig Landcrusier eller jänkepickis står på önskelistan. Typp fords F250 eller liknande dodge hade nog varit en rätt bra dragare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart hittar man en lyft runt sstockholm som tar som du skriver 200-300 kr för ett lyft? De jag pratat med tar ca 1250kr.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... eller ngn fritidsbonde med en traktor bara något större än en 'grålle'... ngn gammal Volvo BM 350 eller David Brown 880 el. likn. från 60-talet är perfekt..

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju inte där ifrån så vet inte säkert, Västkusten vettö.. Här hemma tar hamn kranarna mellan 200 och 500kr för sjösättning eller upptagning.. För 1000kr får jag båten hämtad på tomten med kranbil och sjösatt o klar. Har ju inte mer en 1 km till kajen.. Har lite erfarenhet av stockholms kranarna men min uppfattning av div besök där är att d mesta är dyrt i den stan om man inte har kontakter då förståss.. Finns ju ett antal lastbilscentraler i stockholm som sysslar med just sjösättning av båtar, kan kasnke vara läge att ringa runt lite o höra på pris.. Beror ju lite som sagt hur långt du är villig o dra båten för att hitta en eventuell billigare kran.. Finns ju endel att välja mellan bara amn hör sig för lite så brukar d ordna upp sejFlört

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...