Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Stefan_T

Dieselbakterier i bränsletank

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som vet om dessa dieselbakterier kan leva i alla sorters bränsletankar: plast, koppar, rostfritt eller aluminium. Har en Saga 27 med aluminiumtankar och har inte sett röken av någon bakterie på 10år.

Vi är ju många som kör på diesel men alla har ju inte bakterier i tanken.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Materialet bör inte ha någon betydelse, vad jag kan förstå. Bakterierna behöver väl vatten och i viss mån syre för att växa.

Har nån testat preparat mot bakterier?

(Jag ser i senaste Pr båtägande en annons f sånt medel.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yep! Grotamar. Förvarade ca 100 l grotamarpreparerad diesel i en 220 l rostfri tank under vintern. Det var till större delen landdiesel, alltså med 5% RME. I våras var innehållet kristallklart och det fanns ingen som helst svart gegga på botten. Iofs har jag ingen jämförelsetank. Dvs vet inte hur det skulle se ut utan Grotamar.

Sea Maniac

 



Senast ändrad av SeaManiac | 19 augusti 2008 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Dieselbakterier kan leva i alla sorters tankar. De finns naturligt i all diesel men behöver vatten för att vakna till liv. De lever i gränsskiktet mellan oljan och vattnet och livnär sig på dieselns energi innehåll och lämnar en slemmig sörja efter sig.

I riktig dieselolja,sk fuldiesel, är problemet mindre men bakterierna finns där

Problemet idag är den 5% inblandningen av organik olja eftersom allt organiskt innehåller vatten. Ha hög omsättning på dieseln och se till att inte få kondens.

Att slå en massa kemikalier i tanken är enlig mitt förmenande ren dumhet då motor och bränslesystemets packningar är gjorda utifrån giva specifikationer och i dessa finns garanterat inte dessa extra tillsattser.

Dieselbakerier är om jag förstått det hela rätt svavel bakterier och det bästa sättet att ta död på dem är att utsätta dem för ett elektriskt fält eftersom då går deras cellmembran sönder och detta leder till omedelbar död.

Jag har haft problemet tidigare när jag hade segelbåt och hade lite omsättning på diesel. Jag köpte då ett QL-filter och mina problem försvann. Efter detta har jag aldrig haft problem vare sig jag vinetrförvarade båten med full eller tom tank. Filtert är en magnet som genererar ett magnetfält och genom detta passerar dieseln.

När jag häromåret köpte motorbåt var en av de första investeringarna ett QL filter för att försäkra mig om en ren dieseltank.

Mvh

Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Yodan/Thomas!

Tydligen ny här?

Välkommen!

Kan du beskriva det där QL filtret lite närmare?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla är vi saliga i vår troFoten. Någon tror på jultomten och andra på att ett magnetfält tar bort dieselbakterierna. Det är ok för min del. Petroliuminstituet har skrivit rätt mycket om vad Fame eller Rme är för något. Så jag tror på en dieseltank utan citydieselns tillsatser. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där med att tanka rätt diesel känns lite som moment 22.  Tankar man på bilmacken så får man 5% rme på köpet, finns ingen annan diesel att få på landbacken, jag har frågat.  (någon som vet om det trots allt finns någonstans?)  Och tankar man på båtmacken så får man riktig diesel, men å andra sidan så har sjötapparna med all säkerhet kondens i sina tankar, så då får man lite vatten med på köpet, suck.  För mig blir det grotamar till hösten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att slanga ur bottensatsen poå våren och en gång under sommaren. Alltför stor övertro på magnetfilter kan snarare ge en falsk trygghet. De stopp jag haft har varit i röret från tanken och där sitter inte ens en enklare sil som skulle kunna ta det värsta slemmet. Slemmet tar sig inte igeom ett vanligt pappersfilter med eller utan magnetfält.

 

I början av seklet botade man en hel del av våra krämpor med magnetfält. Magnetfält är inte samma sak som elektriskt fält. Ett elektriskt fält funkar nog lika dåligt. Speciellt som stoppet inte sitter där utan i röret från tanken oftast. Blir det stopp i filtret är det inte bytt i tid. Med mycket dieselgegga kan det vara bra att byta eller inspektera filtret samtidigt med slamsugningen av tanken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalman

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta åt alla dess klentrogna förstå sig på personer men det lutar åt att skratta ty saliga äro de klentrogna.

Filtert finns hos alla välsorterade Penta handlare. Du kan titta in på t.ex. Drevia under Produkter. Där finner du bl.a. QL sortimentet.

Du måste ha en ren tank när du börjar. Har det gått så långt att det finns en geleartat substans måste mekanisk rengöring utföras. När sen tanken är ren och ett QL filter sitter på plats kommer inte bakterierna att kunna arbeta. Det är detta slem som sätter igen filter och orsakar driftstopp. Har du bara lite svarta prickar i dieseln har processen inte gått så långt.

Mvh/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du skrattar åt oss. Det ger ett gott humör och förlänger livet. Vi båtägare kanske är ett lättlurat släkte och en bra källa till goda inkomster vilket också är positivt.

 

Det sura är att vi båtägare blir fattigare och har lätt att hålla oss för skratt (vilket förkortar livet). Det är negativt.

 

Just nu när många på sensommaren får stopp i bränslesystemen är vi speciellt mottagliga för reklamen och faller lätt? för magnetutrustade filter.

 

Det skrivs ofta att man får stopp i filtren. Jag tror inte att det alltid är så. Stoppet är oftare i ledningen fram till filtret. Då hjälper det ändå inte med montering av ännu ett filter. Har väl geggan nått filtret är det stor yta som bränslet kan sila igenom. Blir filtret igensatt lönar det sig bättre att montera två filter parallellt så man får dubbelt så stor yta för geggan att lägga sig.

 

Det billigaste sättet är nog trots allt att suga ren tanken vår och sensommar.

 

Har inte haft något stopp denna sommar. Sög upp bottensatsen i tanken och hällde tillbaka dieseln efter att ha avlägsnat slemmet.

 

Förra sommaren två stopp. I båda fallen i inloppet från tanken.

 

Men givetvis vill jag höra hur magneterna tar död på bakterierna. Har letat på nätet men inte hittat nån förklaring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har jag förstått det hela rätt att det alltså bättre att ha en helt tom tank under vintern än att ha den helt fylld?

Jag har fått lära mig att tanken skall vara fyld under vinterförvaringen? Men det kanske var innan inblandningen av RME?

 

Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korrekt.

Min varvsägare har sagt att man tidigare hade en fetare diesel som lämpade sig att ha i tanken över vintern. Den nya dieseln och speciellt med RME är inte bra att lagra så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är att problemet ej uppstår i mina traktorer som jag kör sällan,endast i båten. Har det med den marina miljön att göra kanske?

/Iceman55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått att ett magnet filter får geggan i tanken att försvinna. Får man igensatta bränslefilter och slangar i slutet på sommaren är detta bara ett bevis på att man har gjort något fel eller ignorerat problemet med bakterier. Geggan sitter på tankens väggar och tenderar att lossna när man går i grov sjö och drivmedlet skvalpar runt i tanken.

Mig veterligen finns det inga tillsattser som löser geggan. Har man geggan hjälper bara mekanisk rengöring av tanken, skitigt och tråkigt men nödvändigt.

När tanken väl är ren gäller det att se till att bakterietillväxten förhindras.

Nu kommer magnetfiltret in i bilden eftersom det tar DÖD på bakterierna och på så sätt förhindrar att geggan bildas.

Alla celler har en kärna och ett cell membran så ock en bakteriecell. Vad magneten åstadkommer är ett trasigt cellmembran och då dör cellen. Död cell betyder död bakterie.

Jag har empiriska bevis på att detta fungerar eftersom jag råkat ut för geggig tank som jag sög ren som en del föreslår. Problemet är att endast en bråkdel av geggan fås ut då majoriteten sitter på väggarna. Nästa tur i gropig sjö ger ny gegga att ta hand om. Lite som att bota cancer med magnecyl.

När jag väl kommit till insikt om detta, efter ett antal samtal med våra oljebolag, plockade jag ut tanken och rengjorde den. Efter detta satte jag in ett magnet filter och 5 år senare finns det fortfarande ingen tillstymmelse till bakterier eller gegga. Om jag nu räknar på vad en eventuell tillsatts skulle ha kostat mig finner jag att jag är vinnaren. Investeringen har betalat sig så väl i nolltillväxt av bakterier som lägre kostnad i kronor.  Tilläggas kan att jag vinterförvarat båten med allt från nästan tom tank till full tank.  Jag försöker att planera så att jag har nära nog tom tank inför upptagningen då detta betyder att dieseln har passerat igenom magnetfiltret att antal gånger och därför inte innehåller några levande bakterier som kan ställa till problem.

Mvh / Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här annonsen i Ny Teknik handlade om elektriska fält som steriliserar vätskor. Att UV-ljus dödar bakterier är ett känt fenomen och används vid vattenrening.

 

Att magnetfilter används för att ta bort små stålpartiklar i t.ex oljefilter är också ett känd metod och begripbar. Magnet attraherar stål.

 

Jag har heller inte haft problem sedan tanken sögs ren och kanske det kan räcka med det. Tanken har nog aldrig gjorts ren under alla tidigare år och konstigt vore det om det inte samlats en kraftig bottensats då bränsleröret inte suger ur sista slatten som alltid blir kvar.

 

At rengöra tanken helt fri från bakterier går inte så länge inte en manlucka tas upp i tanken och det undviker jag i det längsta då jag hoppas att detta dieselproblem löses från oljebolgens sida. Man kan inte utsätta folk för denna fara hur länge som helst.

 

Om inte det löses från raffinaderierna fortsätter jag att suga tanken ren varje vår. Det verkar hjälpa. Gjort på 1 minut då tanken visade sig ha ett rör som går till botten av tanken vid lägsta punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Artikeln, inte annonsen, handlar mycket riktigt om sterilisering av vätskor med hjälp av elektriska fält.

Definition: Sterilisering, åtgärd varvid ett föremål (vätska, luft, jord, redskap e.d ) befrias från alla mikroorganismer såväl patogena som icke patogena.

Definition: Mikroorganism eller mikrob kallas alla organismer som inte kan ses med blotta ögat. Avgränsningen är diffus och parafyletisk. BAKTERIER, arkeér, de flesta protozoer och vissa alger och djur är mikroorganismer. Ibland räknas även virus hit fastän de inte alltid är att betrakta som organismer.

I artikelns andra stycke står; I stället använde han sina kunskaper för att bevisa att elektriska pulser har effekt på bakterier. Positiva och negativa joner attraherar varandra och trycker på cellmembranen i bakterierna. Cellväggarna går sönder och bakterierna inaktiveras. Vad jag sagt hela tiden!

Du talar om UV ljus, inte någonstans i artikeln talas om detta. Nåväl ljus består av två saker. ElektroMAGNETISK strålning samt fotoner. Således änvänder man sig av elektroMAGNETISK strålning vid vattenrening.

När jag tankar min båt är bränslet flytande, således en vätska

Jag respekterar Ny Teknik som varande en seriös tidning och accepterar fullt ut att Jorden är rund och inte platt

Mvh / Thomas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Det är skillnad på elektriska fält och magnetiska.

Permantenta magneter ger 0 elektriskt fält och ett stillastående magnetiskt.

Mellan två poler på ett batteri finns ett elektriskt fält, men inget magnetfält.

Vid växelström finns båda fälten samtidigt, med olika tidsförskjutning.

Artikeln talar om att starka elektriska fält kan bryta ner cellväggar. Skulle tro det, det var en 16-åring som klättrade upp på en tågvagn förra veckan och kom i närheten av 16 000 V och råkade ut för just det.

Men det står inget om att MAGNETISKA fält bryter ner membran....

Magneten är nog bra mot stålspån, men knappast bakterier....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är riktigt att magnetiska fält och elektriska fält inte är samma sak.

Det de har gemensamt är dock at de kan attrahera joner. Jag är övertygad om att en elektromagnet troligen skulle ha bättre verkningsgrad än en permanent magnet. En annan nakdel med en permanent magnet är ett dess effekt avtar med tiden.

Dock kvarstår det faktum att den attraherar joner och detta ger då den effekt som eftersträvas nämnligen cellmambranets upplösande.

Jag har inte särat på mitt filter ännu, detta får bli något när och om magneten/erna ar slut och jag ser att jag börjar få det första tecknet på bakterier nämnligen de svarta plätterna.

Jag skulle tro att det finns två magneter i filtret med olika polaritet så ett en potentialskillnad uppstår för att på så sätt skapa, det i artikeln omskriva, trycket mo cellmembranet. 

Mvh / Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Detta ämne har blivet av den högre skolans fysik, eller är det kemi. Får jag ställa en enkel fråga i ämnet. Hur ser jag om jag har bakterier i tanken? Det talas om svarta plättar? Kan någon tipsa om ett enkelt sätt att undersöka detta på?

Jag köpte min båt i vintras, den första båt med dieselmotor som jag ägt. Båten sjösattes första gången våren 2006, men jag vet inte vilken typ av diesel som förra ägaren använt. Själv så har jag tankat både på sjömack och landmack. Är detta en specifikt problem enbart för båtar. har kört dieselbil i många år utan att hör talas om bekymret.

MHV

Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla grovfiltret som sitter innan motorn. Ett bra filter har en glaskupa i botten så man ser direkt om det kommer grums och svarta prickar från tanken. Försökt leta reda på en inspektionslucka på tanken, i värsta fall skruva upp bränslemätaren som brukar sitta i ett ganska stort hål. Lys ner med en ficklampa och försök bedöma om det ser skräpigt ut.

Problemet med bakterier i dieseln gäller ju alla motorer. Men på land så kör man ju upp dieseln hela tiden, har bra omsättning hela året, så det hinner inte växa något i tanken. Båtar står ju stilla på land halva året, temperaturväxlingar ger kondens i tanken och på några månader så växer det till om det vill sig illa.

Senaste året började man blanda i 5% RME i dieseln, dvs typ rapsolja som är mer biologiskt och mums för bakterier. Bra för att minska åtgången på råolja, mindre bra för båtägare. Alla vettiga sjömackar (Shell, Statoil, Preem) har ren diesel utan RME. Landmackarna har bara RME-inblandad diesel.

Rekommendationen från SPI (Svenska Petroleum Institutet) är att tömma tanken och göra rent den inför varje vinterförvaring. Enkelt om man som jag har en inbyggd 400 l tank utan stor manlucka. Inte. :-(

Problemet är väl inte så stort än, men vänta en eller två säsonger så ökar nog tillväxten i tankarna och rapporterna om motorstopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslet är helt klart ett problem. Instämmer med Anders_st helt. Det man kan göra är att montera Ql filter och ha returer till tanken, eftersom mycket bränsle går tillbaka. Sköta filter, vattenavskiljare noga Sen kemikalier eller inte........??!! Kanske bättre med Grotamar än en massa bakterier. OKQ8 säljer bara en diesel i alla mackar, även i sjömackarna, med RME, står på deras hemsida. Så jag tror att många har RME-diesel redan i tankarna utan att man vet det. Finns ju ett sätt som många använder, tanka & kör. I sommar har dieseln kostat upp till 5:- mer per liter i västerås, bläää, 1500:- dyrare på en tank i min båt. Flera i vår klubb har alltid tankat på landmack utan problem så......Disskussionen lär gå vidare. Förresten så har Drevia (VolvoPenta återförsäljare) Grotamar m.m. på sin hemsida, dom tycker tydligen att det är ok med kemikalier. Efter att ha läst på Drevias sida, träffat folk som har det så har jag monterat ett Ql filter,(har ju tjänat in det på dieselpriset) och hoppas att det ska fungera som alla säger, rätt eller fel.??!!

 



Senast ändrad av Svenke | 20 augusti 2008 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi blivit nå klokare i detta ämne??

Ca 1 år till har gått och ny kunskap? finns ute bland branchfolk och båtägare.

Var på min marina idfag och frågade angående diesel (till PLÅTISEN/HUSBILEN)- de sa att det här medlet ska du använda för det kommer vi att köra nu i höst - och det lät som om det var till både diesel och bensin.

Nån som testat detta medel??

Triboron Drivmedelsförstärkare.

http://www.triboron.se/36_produkter.htm

1 liters plastflaska - bör räcka några år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som suger ur och eller rengör era fasta tankar, hur gör ni och med vad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppnar mansluckan eller tar bort bränslemätaren. Sätter en förlängning på vacuumsugen, lyser ner i dieseln, sticker ner ändan på sugen och suger upp vattnet och föroreningarna som finns längst ner i tanken. Oftast räcker detta men i svårare fall måste jag tömma tanken och köra lite hela havet stormar (hur osv berättar jag inte) för att få loss skiten i botten. Andra kör med värme och högtryckstvätt, tvättmedel osv. Det gäller bara att få loss skiten/slajmet som sitter på väggar och botten. När det är loss suger man upp skiten. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort bränslemätargivaren och sög med en hävertsug från Biltema (19:90). Den klarar att handpumpa upp dieseln även om självfall saknas.

Senare när jag skulle göra ett extra hål för att slippa ta bort givaren varje gång hittade jag ett hål med rör ned till tankens botten. Det sitter på ljupaste stället och då tanken har V-form så får man bort det mesta skulle jag tro.

Den uppsugna dieselskvätten filtrerar jag genom ett Melittafilter utan elektriska eller magnetiska fält och det verkar fungera. Den filtrerade dieseln slår jag tillbaks i tanken. Melittafiltret får dunsta av sig dieseln.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmmmmmmm

Har det verkligen inte hänt nåt de senaste året/åren??

Men de medel som båtfirmor å liknande häller i tankarna vid vinterkonserveringen - är inte de gångbara året runt.

Vilka olika medel kan det vara värt att satsa nån krona på??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett ganska välgjort jämförande test rapporteras i Practical Boatowner http://ankerpladsen.dk/Test af GrotaMar71.pdf  Där vinner Grotamar stort. Använder det själv med gott resultat. En annan biocid som inte är med i testet verkar intressant: Bioprotect 2. Den används tydligen i oljebranschen. http://www.ja.se/?p=29400&pt=105&m=3433. Om det blir riktigt jävligt kanske man skulle köra med kombinationsbehandling, men hittills har det inte behövts. Viktigt är naturligtvis att hålla tanken så vattenfri som möjligt. Det hjälper förstås inte heller att hällas biocider i en tank som redan är full med dieselgegga. Förr eller senar blir det då stopp någonstans i bränslesystemet. Rengöring, avvattning och biocid i nämnd ordning, alltså.

Sea Maniac 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...