Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Krympplast som vintertäckning av båt

Rekommendera Poster

Hej,
Är det någon här på forumet som använt krympplast för täckning av sin båt på vintern? Är det dyrt att använda detta och kan man göra det själv? Vilka erfarenheter har ni av krympplast i allmänhet.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen är att du inte har tillträde till båten under vintertid om du vill fixa eller kolla till något. Tror det finns firmor som specialicerat sig på krympplastning av båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också att båten kan bli möglig av att inte få vädra ut under 4-5 månader!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg - man får alltså fylla hela båten med Torrbollar så borde den klara sig från mögel tycker jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick det utan att bli tillfrågad, och slapp dessutom att betala men det gör jag inte igen. När jag skar upp plasten var det mycket fukt i båten. Luften kan cirkulera lite med plasten på men när vattnet kondenserar vid temp/väderomslag så kommer inte fukten ut igen. Tror med på en riktigt luftig förvaring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en riktig pressening? Rädd för stormar? Håller med dom sista här, ventilation är A och O. Och en del torrbollar med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilation eller tilltäppt båt det brukar vara en känslig fråga här på forumet. I vintras hade jag en mycket luftig täckning av min båt och fick ändå en hel del mögelpåväxt, rätt säker på att eventuella torrbollar inte hjälp här eftersom då hade jag väl försökt att avfukta hela min närmiljö.

Tycker att krympplast verkar rätt inressant men det är väl som ni säger att man måste fånga eventuell fukt med torrbollar. Känns som om man får ett väldigt bra väderskydd både mot vatten och vind, jag börjar bli lite less på presseningar som inte håller måttet. Hade gärna kommit över en eller flera PVC pressar till ett bra pris.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 vet en fd firman tillverkade uppfällbara båt hus med skräddarsvetsade presseningar, ev finns någon svets kvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krympplast som vinter täckning funkade bra för mej.Har en kompis som jobbar med båtar och han hjälpte mej, vi satte några ventiler efter att krympningen va klar. Fanns även plast med dragkjedjor om man ville komma in i båten men de gjorde vi inte då båten var nästan ny och inget skulle göras invändigt.Väldigt skönt iaf när höststormarna kom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra säsongen bytte jag metod, fick ju mögel trots ventilation. Vissa vintrar ger mer kondens än andra p g a temp-växlingar.

Jag tyckte det fungerade bra med två hemmgjorda torrbollar, en i vardera ruffen. Vanliga durkslag på en 15 l plasthink med 1-2 kg vägsalt i. (KalciumKlorid, CaCl, köps på lantmanna i flingor, 100 kr för en 25 kg säck som räcker ett par säsonger.)

Stängde till alla luckor och ventiler så bra som praktiskt möjligt och tyckte jag hade torrt o fint hela tiden. Krympplast, mja, om man bara kan komma in i båten för att kolla torrbollarna så borde det väl funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då passar jag på att fråga om någon känner till någon som utför inplastning av båtar i göteborg?

Den enda jag hittade var Ompack och ett samtal dit gav beskedet att de säljer utrustningen för inplastning men de utför inte jobbet själva.

Finns det kanske någon här på forumet som äger utrustningen och kan tänka sig att hyra ut den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemma gjorda torrbollar modell STORA låter som en riktigt bra ide och för hundra spänn!Menar du vanligt tösalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och någon bekant som testat kan bekräfta att hemmagjorda torrbollar (för min del två hink/durkslagsbyggen i en 30-fotare) fungerar perfekt. I övrigt ska det självklart vara så tätt stängt det bara går. Det kändes så bra första året att vi nu lämnar alla textilier i båten (som står utomhus), utan problem - snarare känns inredningen torrare och fräschare vid våröppningen än när man kommer ner till hamnen en normalfuktig höst...

Därmed kan jag inte se varför krympplast inte skulle fungera. Tvärtom, det borde väl fungera utmärkt - för INSIDAN av båten. Däremot kan jag tänka mig en poblemkälla när t ex utvändiga trädelar och andra mindre tåliga material blir instängda mellan det täta plastskiktet och skrovet, där det garanterat bildas mycket kondensfukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ända gångerna jag sluppit mögel är när jag haft ett gammalt kapell på under pressenningen och torrbollar i båten, så det är min melodi numera. Liksom att tömma båten och städa ur ordentligt. Förra året la jag några torrbollspåsar i vasken, då rinner vattet ut av sig självt. Var lite orolig för att saltet skulle få det rostfria att rosta, men det gick utmärkt. Funderar i år på att fylla vasken med vägsalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska plasta in båten så kanske det är klokt att sätta in ett par kupévärmare ett par dagar innan inplastningen, så att man inte börjar med en halvfuktig båt? En tanke bara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tilläggsfråga. För en öppen styrpulpetare kan det väl inte var anågot problem. Där stänger du ju inte in på samma sätt eftersom det inte finns någon ruff. Kan tänka mig att krympplast kanske rent av är det bästa för styrpulpetare. Vad tror ni?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min handlare (yamaha center i Gbg ) plastar in båtar. Tydligen är plasten i sig rätt dyr, 2000 kr för en 6m HT båt nämndes. Dessutom skall dom ha betalt för jobbet. Dom värmer med gasolbrännare och citat Man bränner ju hål på plasten ett antal ggr innan man fått till tekniken.   Jag tycker att det kan vara OK för nybåt leverans från fabrik att plasta men vid vinterförvaring ute finns det ju bättre sätt.

 

/ Pierre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag plastat in mina båtar !

Och detta utan CaCL, det har fungerat bra på dom sista 40 åren !

Är att rekomendera !!!,

 

Ja givetvetvis får man lära av Indianernas döskalle skrynkning. Ok där är modern skrynkslang till stor hjälp ! 

Senast ändrad av Anemos_ | 21 augusti 2008 | 18:44

post-10000101-1394235589,034_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix. Finns två sorters salt:

NaCl, natriumklorid = tösalt = vanligt salt som köps på ICA

CaCl, Kalciumklorid = vägsalt används för att binda fukt på grusvägar, finns oftast INTE på ICA/byggmarknader. Jag har bara hittat på Lantmännen.

NaCl fungerar INTE som fuktskydd, även om det också drar åt sig vatten.

Torrbollen innehåller CaCl. Kostar väl 35 kr för en 450 gr refill på SEASEA (drygt 70 kr/kg). Eller drygt hundring på Lantmännen för 25 kg (4 kr/kg). Glöm inte att stänga påsen ordentligt runt det som finns kvar, drar som sagt åt sig fukt fort och blir förstört.

 



Senast ändrad av Anders_St | 21 augusti 2008 | 00:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shysst tips!Den metoden tänker jag planka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ringde ett företag och kollade vad en rulle skulle kosta och det verkar som om drygt 2000 kr, men då skulle den å andra sidan räcka till tre inplasningar av min båt, rätt ok pris i mitt tycke. Problemet är väl att man måste ha en ganska kraftig apparat för att krympa plasten, det räcker nog inte med en varmluftspistol, då kommer man väl få jobba på ända fram till vårenGlad

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, för det priset får man ju också några riktiga presenningar som man kan ha under flera år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Var på Lantmännen idag och köpte salt, sa att de skulle va sådant som man binder damm med på grusvägar.Fick en 25kg säck med magnesiumklorid och ser nu att du skrev kalciumklorid. Är det samma sak eller lyckades jag köpa fel!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligtvis använder man Kalciumklorid men det du köpt verkar bättre.

Sökte lite och hittade detta.

MAGNESIUMKLORID
- ett natursalt som har exceptionellt god förmåga att ta upp fukt och som därigenom ser till att vägens finmaterial binds ihop. En stor fördel med magnesiumklorid jämfört med t ex kalciumklorid är att det är i det närmaste dammfritt vid hantering vilket ger en klart bättre arbetsmiljö. Låg toxicitet gör också att Kemikalieinspektionen tillämpar en mildare klassning av magnesiumklorid än kalciumklorid. Magnesiumklorid går mycket lätt i lösning och ger därför snabbt resultat även på helt torr vägbana.

http://www.wibax.se/joomla/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=40&Itemid=76

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att man kan ha lite tur ibland.Kostade 89kr för 25kg närmare gratis än så kan man nästan inte komma.Nu ska de tillverkas torrboll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni tillverkar egna torrbollar lägger ni saltet direkt i durkslaget eller har ni något som ni lägger saltet i först?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saltet är så pass grovkornigt att inget behövs mellan saltet och durkslaget.  Det här är en metod jag använt i många år och alltid tyckt fungetat bra, men nu börjar jag undra.  Jag ska förklara varför.  Jag har haft två tiolitershinkar med salt som fyllts på vid ett par tillfällen under vintern och placerats i kabinen som sedan stängts för att de ska avfukta kabinen och inte hela universum.  Framåt vårkanten har det varit 5-6 liter i vardera hink.  Jag använder båten som bostad halva året (april - oktober) och har alltid tyckt att sängkläderna blir fuktiga och trista på höstarna, men även regniga sommrar, men att det skulle vara krångligt att använda salthinkar när man är i båten.  Men i år tröttnade jag och köpte mig en elektrisk avfuktare, och jösses vilken skillnad.  Den avfuktar kabinen med en liter per dygn att jämföra med salthinkarnas 10 - 12 liter på 6 månader.  Luftfuktigheten ligger på 50% i båten och allting är torrt.  Kommer man in i båten med blöta kläder eftersom det ösregnar ute så torkar kläderna snabbt, något som är omöjligt annars.  Så den här apparaten kommer att få gå så länge det är plusgrader, men kommer självklart att kompletteras med salthinkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipps.

Se till att den annordning för torrboll står stadigt. Gjorde misstaget att placera en torrboll på en madrass och när torrbollen (den delen med salt) blir fylld med vatten ändras tyngdpunkten och torrbollen välte. Den mängd vatten som fanns i behållaren rann ut och det är inte rent vatten utan med saltlösning. Klibbigt och svårt att göra rent.

Kan vara bra för er som bygger egna torrbollar, se till att de blir stabila.

Däremot enormt bättre funktion än tidigare utan torrbollar.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...