Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
iw31

VARV - PROPELLERSTORLEK..??

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har nu tillbringat en vecka med min nya båt, Anytec 522 SP med en Yamaha F100 på akterspegeln. Jag är kanonnöjd med båten, den går mjukt och fint i relativt stora vågor och krabb sjö, något som alltid finns i vår åländska skärgård. Jag har dock observerat att motorn varvar ut helt vid 6100-6200 varv, och enligt instruktionerna så borde den varva max vid 5000 till 6000 varv. Propellern jag har är i storlek 19 K (Yamahas egen stålpropeller, svart). Är detta acceptabelt eller bör jag få tag på en av storlek 21 K (ingen uppgift om stigningen..)? Vad kan jag förvänta mej vid ett byte från 19 till 21? I det lilla häftet Yamaha körfakta (med Anytec båtarna) så har en 80 hk motor propeller 13 x 19 K med angivet maxvarv till 5800), medan den större 115 hk motorn är utrustad med en 13 x 21 K, med maxvarv 5700. Det känns som om jag är i gränsen mellan dessa storlekar, men vilken vore bäst för mitt ekipage? Toppfarten var 37 knop. Synpunkter från den samlade expertisen mottages tacksamt! Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du kommer upp i 6200 varv/min är du nära varvtalet för när varvtalsbegränsaren hoppar in.
Tumregeln är att 1 tum ändring i stigning ändrar varvtalet ca 150-200 varv/min.

Det borde funka med en 13 x 21 K Yamaha Black Steel, då borde varvtalet landa på 5800-5900 v/min. Alternativt kan en Yamaha Performance 3 kanske vara bra val också då den finns i 13 1/4 x 20 (K series) och kanske du landar på 6000 v/min då med lite tur men den är dyrare än Black Steel.

Kolla in Yamaha propellrar till F100 här:

http://www.yamaha-motor.com/outboard/accessories/acsubcontaineritems/5/262/1099/8456/all/1.aspx

Har själv en Yamaha F115 med Yamaha Black Steel 13 x 19 K och den varvar då exakt 6000 varv/min på fullgas med 1 pers (båten är en Yamarin 5820/58BR).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 17 augusti 2008 | 01:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter!

I.o.m. att du har en har en stålpropeller så kan du börja med att kuppa till propen, då sänker du varvtalen 200-300 varv och den går fortare. Har du möjlighet att få byta (med tanke på att den är ny) så ska du gå upp till 21-tummaren, då går den både fortare och du får lägre soppaförbrukning. Du lär få ut 40 knop med stålprop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter!

Du kan inte jämföra med en F115 och med 21. F115 har en utväxling på 2,15.

F80 och din F100 har en utväxling på 2,3 de motorerna kräver en högre stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på Yammas körfakta Buster XXL(förra modellen) och Yamma F100 med 21(ingen stålprop).

6000varv och 37knop. Så frågan är om du inte ska ha en ännu större stigning???

Kolla med ett proffs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bo, Peaky och ni andra,

Tack för ert engagemang i mitt problem! Jag har nu fått en ny propeller monterad (13 x 21) och jag försökte mej på ett maxvarvsprov idag, trots krabb sjö. Jag nådde 5500 varv, ensam i båten, med ca 3/4 tank. Är detta bättre än att ligga på 6100/6200? Farten var ca 37-38 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bo, Peaky och ni andra som givit råd (ursäkta att jag framhärdar med mitt ärende): Nu har jag testat med en ny prop igen, en Ballistic 13 3/8 x 19 med kuppade blad. Vad hände, jo maxvarv med en pers i båten = 5800 samt fart ca 38 knop. Jag hoppas nu att jag har den propeller som låter motorn må bra, samt att jag kommer att ha hyfsat med kraft för diverse åkdon efter båten. Jag har tolkat det så att med denna propeller (mindre än 21) har jag litet sämre toppfart men i gengäld så är den lite starkare med mer människor ombord / last. Har jag tolkat era råd rätt? Kan jag nu koncentrera mej på att använda båten då prop frågan borde (hoppas jag) vara OK...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter!

Ballistic är en propeller som är relativt kuppad i standard. D.v.s. propellerbladen är stukade. Det innebär bättre grepp och acc. varvtalet minskar. Iregel ökar topphastigheten beroende på att greppet är bättre vilket innebär att du kan trimma ut motorn mer. I jämförelse med 13 i förhållande till 13 3/8 är jag inte helt säker, en viss skillnad bör det vara. Men stigningen från 21 till 19 minskar hastigheten och varvtalet ökar.

Det har du nu kompenserat helt med en mer kuppad propeller. Blir ni fler i båten med 21:aren så lär motorn minska ännu mer i varv och motorn blir överansträngd.

Jag tycker att just Ballistic är ett bra val, kanske den mest sålda propen och beprövad av många.

I mitt första inlägg skrev jag att du skulle prova med att kuppa om du inte fick byta. Ballistic är en kuppad 19.

Själv har jag en kuppad Apollo Michigan 19 relativt likvärdig med Ballistic 19.

Kör på du hehe!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Peaky,

 

Nu kan jag koncentrera mej på att sova om nätterna, istället för att grubbla på propellerstorlekar! I helgen skall jag testa med familjen, så att jag ser vad som händer med varven när det är fler i båten (4 pers). Tack igen!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland hänger man upp sig på toppfart lite väl mycket.

Att ha 38 eller 40 knop är egentligen egalt. Det går väldigt fort ändå. En OK marschfart och att man känner att båten inte går tungt utan orkar med familjen är viktigare.

Personligen tycker jag det känns bättre att ligga i övre registret än i det nedre varvtalsmässigt. Det blir mer klipp i båten och man anstränger inte motorn. Att det sedan går någon knop saktare än optimal toppfart spelar ingen roll. Det är oftast en fördel i.o.m. att allroundegenskaperna blir bättre.

Meddela gärna hur det bidde. Får du 34-35knop bör du vara nöjd för du har ju dessutom en snål och relativt rapp motor. Båten är heller inget fel påFlört.

/Peter(här också)



Senast ändrad av Peaky | 20 augusti 2008 | 16:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, I regel är det bäst att ligga nära max rekommenderat motorvarvtal dvs 6000 v/min för Yamaha F100 på fullgas med 1-2 pers ombord. Effektkurvans topp skall enl handboken till motorn ligga vid 5500 v/min. Under det varvtalet med den last man vanligen brukar åka, t ex kanske 4 pers i ditt fall, skulle jag inte vilja ha. Om varvet sjunker under det på fullgas får motorn jobba för mycket i uppförsbacke. En utombordare ska ju kunna varva ordentligt och mår bra av det. En sak jag märkte med min Yamaha F115 var att efter inkörningen och en tid därefter ökande varvet lite, så det kan kanske hända samma med din motor. Det toppvarv du hade förut uppåt 6200 v/min är lite för högt, kanske 6100 kan vara OK då man ändå inte kör på fullt skaft så mycket och länge ändå. Hoppas du skriver hur varvtalet påverkas när ni är 4 pers i båten. Accelerationen blir aningens sämre med din 21 tum propeller men det kanske är OK ändå. /Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Ville bara berätta att nu är jag i hamnn! Var ute idag i det fina vädret, tillsammans med en kompis (90-95 kg, själv ligger jag vid 75 kg) och nu kunde jag åka en relativt lång sträcka med öppet spjäll. Maxvarv blev 5900, så nu är jag nöjd!

Tack igen för support - detta är en formidabel sajt.

 

Hälsningar från Åland!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pust!

-Längtar till Kökar.

-Skulle vilja segla dit igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske någon som kan hjälpa migjag har en parad 810 1,7-1,8 ton  8.1m

med en 130c/270 propp 13/16 L

den varvar 3800 i 15knop.

ska jag köpa ny propp?????????

Sätta i en AQ40?????????

har oxå en MB36 går den att göra om till en AQ?

detta har jag gjort:

kolla komp cyl 4 dåligt;ställer ventil cyl var tajta.har inte kollat komp efter det (tändstiftnyckel gick av).

stiften var lite svarta ,för mycket soppa?

har inte kollat soppa filter ,vet f-n inte hur jag får bort det

 

 



Senast ändrad av Br0m | 20 augusti 2008 | 23:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peaky!

Du ville veta vad resultatet blev då familjen var samlad i båten, här kommer resultatet av helgens övningar.  Motorn varvar fullt ut vid 5800 varv, med en fart på ca 37-38 knop (farten är av underordnad betydelse, men nu vet jag att motorn jobbar på en bra nivå oavsett varvtal). Jag tankade full tank idag (andra tankningen), och fick dit 70 liter. Den forsta tankningen gjorde på land och jag fick rum med 102 liter bensin (Anytec uppger att tanken skall rymma 90 liter, så att den nu rymde 12 liter till är ju en bonus). Jag har avverkat 116,7 nm på dessa 70 liter, vilket gör en förbrukning på 0,599 liter per sjömil vid normal körning. Denna siffra är ju väldigt positiv!

Solig dag i den åländska skärgården idag, ca 23 grader varmt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IW!

Det är bara att gratulera till en bra mix mellan båt, motor och propeller. Mest gillar jag givetvis båten. Glad Helt utan motstycke i sin storleksklass.

Men... Det går även att förstöra den också. En Tysk köpte en 622:a med teakdurk. Personligen så tycker jag att det är, att förstöra båten.

peaky

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kör oxå med Ballistic stålpropp.

Jag har en 13-3/8x19 och en 13-1/8x21

Den första varvar 5800 och den andra 5500v med 2pers ombord på min flipper 575HT

Motorn är en Mariner 90hk -99a. Fart 37.5-38knop mätt med GPS.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...