Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Misil-1

Storfidrans mastfot

Rekommendera Poster

Hej
På min nyköpta Storfidra verkar själva mastfotsbalken helt OK, men däremot så ser det ut som om lådbalkarna som stolparna står på, nera på skrovet är deformerade.
Med största sannolikhet pga masttrycket.
Nu undrar jag om någon i församlingen har eller har haft problem med underdimensionerad mastfotbalk/lådbalk och om någon av åtgärdat problemet eller har ett förslag på åtgärd.
/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders

Har konstaterat samma sak i min Storfidra. Det verkar som belastningen på däcket inte fördelas vidare utan all kraft tas endast upp av balken under däck. Den balken vilar visserligen på två teakstöttor som går ned till basinredningen (kojbotten) men det finns endast en blygsam förstärkning i själva kojbotten. Det skulle innebära att i princip står masten på kojbotten!!!??

Jag har provisoriskt satt in en stöttning från skrovet upp till undersidan av kojbottnarna. Stöttningen består av en 20mm rosfri gängad stång vilket innebär att jag kan justera mottrycket. Deformeringen av kojfronterna är åtminstone till stor del fixad (Om du är intresserad kan jag skicka några skisser och ev bilder)

Av olika skäl flyttade jag masten till främsta läget på mastfisken där visade det sig att maststöttningen är ännu vekare vilket fick till följd att pikluckan började glappa.

Den något underdimensionerade masstöttningen är ett känt problem så även jag är intresserad av förslag på lösningen till det problemet.  

duromoll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Här kommer en bild på deformationen som mast-stöttorna orsakat på min kojbotten.
Märklig lösning att använda de klena koljottnarna för att ta upp krafterna från masten med.
Jag ska försöka att leda krafterna från stöttorna ned till kölen på något sätt.
Antingen med en stötta rakt under masten, vilket iof blir den stabilaste lösningen, men inte så kul med en stolpe mitt i hålet till förpiken.
Just nu lutar det åt att göra ett valv. alltså en mindre elipsformad oppning till förpiken och på så sätt kunna leda lasten mot blykölen.Det vore intresant att få se din (duromoll´ s) lösning med stötta mot skrovet.
/Anders

post-17425-1394235595,5832_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett försök till beskrivning med bilder

En x-tra lucka i kojbotten är en bra början för åtkomstens skull.

Min lösning är ett provisorium och försök för att se om metoden är användbar. Hittills ok. Kommer under vintern att permanentas och kompletteras med ytterligare en stötta ca 300mm framför den befintliga för att hantera även mastfiskens framkant. Just nu är klossarna mot skrov och kojbotten fixerade med rejält med glasfiberspackel i syfte att fixera och fördela trycket. Har för avsikt att plasta upp en bättre bas för att fördela lasterna mot skrovet över större yta. För att få ner trycket från förliga delen av mastfisken kommer jag att sätta in två teakstöttor till, längst in i hörnen på kojerna. Behöver antagligen inte vara lika kraftiga som de på akterkant (skruvas fast både mot längs- och tvärgående skott). Utmaningen blir att hitta en I-balk i stål med vettig dimension som kan läggas tvärs över mellan dessa stöttor precis akter om pikluckan utan att ta för mycket takhöjd.

Vad gäller material så finns det rostfria på Biltema till vettigt pris (Q ?).

post-23109-1394235598,3486_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade liknande problem på en segelbåt jag hade för några år sedan. Masten stod på rufftaket, men maststöttan satt inte rakt under mastfoten utan några dm framför den, vilket orsakat att rufftaket hade börjat deformeras. Problemet löstes genom att stötta rufftaket från insidan rakt under mastfotten med en rostfri platta som var fäst på maststöttan. Jag häpnade över konstruktionen hos denna 70-talsbåt. Varför fanns överhuvudtaget en maststötta när den inte stod under mastfoten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Om det fanns en maststötta har den med allra största sannolikhet stått under masten när båten byggdes.
Ganska vanligt tyvärr att man flyttar fram masten allt eftersom seglen åldras, utan att tänka sej för.
Ang min deformerade mastfot, så fick jag reda på  idag att min båt inte varit avmastad på 5 år. Man har heller inte slackat på vanten vid torrsättningen.
Jag antar att man oxå spänt upp vanten lite emellanåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag för att leda masttrycket från mastbalken till kölen:
Har plastat upp en balkvägg mellan durk och köl av 12 mm plywood och 3 lager glasmatta/polyester på varje sida.
På durken ovanför balkväggen ligger en 40 mm massiv  mahogny balk, som de nya stolparna ska stå på.
På bilden syns balkväggen under durken och mahognybalken.
Med den provisoriska stolpen som står i mitten har jag lyft mastbalken något för att avlasta kojsidorna och med den lilla domkraften har jag pressat tillbaka kojsidorna, så att jag kan förstärka och fixera dom i det läget genom att plasta några lager eåoxy/glasväv på insidan. För att komma åt att plasta på insidan har jag borrat upp hål i kojbotten.
Återstår att tillverka 2 stolpar 50*50 mm som kommer att stå paralellt med dom gamla stolparna och bultas fast i kojsidor och stolpe.
Dessa stolpar kommer att stå mellan mahognybalken och mastbalken



Senast ändrad av Misil-1 | 19 september 2008 | 07:34

post-17425-1394235624,612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådärja nu är allting på plats.
Återstår bara att putsa, lacka och plugga.
Brava ?

post-17425-1394235625,5408_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kämpar också med denna fråga på min storfidra, här i Nya Zeeland!

 

Misil-1 og Duromoll, var dina reparationer långvariga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...