Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
sm7bpm

Programmera Sailor 2048 VHF-radio

Rekommendera Poster

Jag har en Sailor 2048 VHF-radio där jag skulle vilja programmera in fritidsbåtskanalerna L1 och L2.

Jag undrar om någon vet om det går att göra det och i så fall hur. 

Alla tips mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att L1 och L2 redan är inprogrammerade, fast de heter P1 och P2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Sailor RT 2048 som jag köpte för 20 år sedan. Den hade inte L1 (155,500 MHz) eller L2 (155,525 MHz) inlagda utan jag lämnade in den till en firma som sysslade med marin elektronik och fick kanalerna insatta på P1 resp. P2 för 50 kr medan jag väntade. Sailor RT 2048 är världens mest sålda VHF och sitter monterad huvudsakligen i yrkesfartyg. Det var den VHF som klarade marinens kravspec och monterades i bl.a. Stridsbåt 90.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst går det att göra, men det är inte så enkelt. Du måste öppna apparaten för att kunna lägga in en bygel som gör att du kan komma i programmeringsläge. Det finns plats för 10 privatkanaler, P0 - P9, som programmeras med hjälp av knappsatsen på apparaten. Man kan inte programmera in frekvenserna direkt utan man måste hålla på med en del omvandling mellan decimalt och hex. Så mitt tips är att lämna in apparaten till någon servicefirma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Heder och ära till Er som har svarat såhär långt.

Jag har fått precis den information som jag sökte, det är fantastiskt bra att kunna kasta ut en krok här på forumet och få så kvalificerade svar.

Än en gång tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min VHF sitter det en dekal som ser ut att vara original.  Där står det (inte ordaggrant, har den inte framför mig): Lystbådekanal 1L = P3, 2L =P4.

Jag vet dock inte om den levererades så eller om den programmerats i efterhand. Men testa att stega igenom P-kanalerna och prata/lyssna med en annan VHF på L1/L2.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...