Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sejsa

Kan diesel orsaka självantändning?

Rekommendera Poster

Kan tidningar, papperskassar etc nerspillda med diesel orsaka självantändning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker jag läst någonstans att det är div oljor m.m. som kan orsaka självantändning...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med ovanstående talare.

Den nya moderna dieseln har betydligt lägre flampunkt än den gammla ( ger mig inte in på siffror nu).

Jag skulle iaf. aldrig chansa på att lämna indränkta trasor och dyligt framme i solen.

 

/B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Linolja reagerar med syret i luften (oxiderar) vilket ger lite värme, vilket ökar farten på oxidationen vilket ger än mer värme osv osv, det kan i gynsamma förhållanden ge självantändning. Detta gör dock inte diesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flampunkt är den temperatur vid vilken så mycket brännbara gaser avges att något kan antändas. Diesel har en flampunkt på 40-55 grader. Om en trasa ligger framme i solen kan man alltså få fjutt på den genom att skapa en gnista eller hålla en tändsticka (helst tänd!  😊) i närheten. Däremot kan diesel alltså inte självantända.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen korrekt med en flampunkt på 40 - 55 grader. Har för mig att diesel har en flampunkt på flera hundra grader. Var har Du fått den uppgiften ifrån?

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja när jag läste motorteknik för snart 20 år sedan så var det typ 535 grader som krävdes ( och i en motor ett fruktansvärt komp. för att lyckas och förvärmning etc.), men det är ju ett tag sedan och minnet kan säkert svikta med iallafall 100 grader.....

Självantändning NEJ.

Då skulle inte ADR reglerna se ut som dom gör.... du få köra 1000 liter diesel i dunkar i en bil utan att märka bilen eller inneha ADR intyg, men bara 333 liter Bensin i plåtdunk EJ plast!!!!!

//RC

 OBS !!!! Detta är INKLUSIVE fordonets EGEN bränsle tank.

 


Senast ändrad av RCarlsson | 15 augusti 2008 | 11:15

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Blir mitt första inlägg ....

Diesel har en flam punkt på MINST 60 grader dom senaste bunkringar vi gjort på jobbet har  legat runt 65 grader på diesel. diesel gasar om man värmer över 90-100 grader.

 

Mvh // Mårten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RC

Måste dieseln vara i dunkar eller får jag köra 1000 liter diesel i plasttank på mitt flak tex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähä!

Ok, googla på flampunkt diesel  första träffen är från sxk (svenska kryssarklubben) klicka på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flampunkt=Den temp. då ett ämne avger brännbara gaser i sådan koncenration att den kan antändas i luft.

Termisk tändpunkt= Den temp. vid vilken ett brännbart ämne antänds spontant utan särskild tändkälla.

Diesel har flampunkt 60 grader och en termisktändpunkt på 220 grader.

MVH Styrkeledare samot74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så är plast dunk upp till 100 liter/dunk tillåtet, annars är det ok med riktiga oljefat på 200 liter i plåt. Den 1000 liters tank i plast du menar är inte tillåten. (typ. fd kemi tank, med gallerväggar runt?)

Lastsäkring och lastfördelning är också mkt viktig, sköts inte detta spelar det ingen roll för farbror blå, han tar dig ändå och det blir dyrt....  för att inte tala om olycksrisken, och ev. skador vid olycka - miljön.. framförallt vid läckage nära vattentäckt, brand etc etc.....

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att linoljan självantänder beror på att oljan oxiderar när den utsätts för syre.

När oljan oxiderar skapas värme och det är den värmen som kan bli så hög att oljan självantänder,

det är bara vegetabiliska oljor som har denna egenskapen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höjer eller sänker terpentin flampunkten ??

Man blandar ju ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.... vegetabiliska oljor - betyder det att det finns risk för självantändning av t.ex. hushållspapper som man torkat upp matolja med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mat oljan är det för mycket potatis i den kommer från snabbmats kedjorna du vet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man bör undvika att få terpentin i porösa material som t.ex. trassel eftersom självantändningsrisken är mycket stor. Terpentin blandat i linolja ökar också risken för självantändning i porösa material jämfört med bara linolja.

Terpentin får inte spolas ut i avlopp eller vattendrag eftersom det dödar vattenorganismer.

Terpentin är också klassat som brandfarligt och har en flampunkt på 35°C.

http://www.linoljefarg.se/Linoljefarg/Terpentin och andra lösningsmedel.pdf

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! bra ändå försiktare när man har terpenin alltså tack !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det risk för självantändning även i t.ex. elementpenslar när man slabbat linolja med dem, om de blir liggande orengjorda? Eller om de blir stående i en burk med linolja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pesel som står i en burk md linolja e ofarlig, utan det är när en stor yta exponeras för luft, ex en trasselsudd med alla dessa trådar har en mycket stor yta även fast det bara är en masssa trådar, samma med trasor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska vara extremt gynsamma förhållanden för att en trasa el. trassel ska tända. Självfallet så ska man inte ha sådana ligga ändå, det bästa är att elda upp trasorna på ett säkert ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...