Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MartinN

Svenska sommaren - överskattad

Rekommendera Poster

Finns det något mer överskattat än den svenska sommaren? När det inte är kallt och regnar kan man knappt vara ute pga mygg och getingar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller tyvärr inte med dig alls. Svensk sommar (den korta tid den är) är helt oslagbar. Rent vatten, skärgård, frisk luft och kalla öl.

Det är ju bara att flytta till t.ex kina om man inte gillar Sverige ;)

post-4587-1394235584,1681_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nämen det stämmer ju inte alls. Seglat juli i Sthlms skärgård och haft det skitfint. Lite blåsigt i början. Jättelite mygg i år. Getingar. Näe. Förra sommaren var kanske inte så bra och augustis början har varit lite darrig. Men värmen o båtvädret kommer tillbaka. Har sparat lite semester till sensommarsegling.

//Ilkka

 



Senast ändrad av Icesteppe | 12 augusti 2008 | 23:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är inte den svenska sommaren utan att du begränsas av kalendern. Testa befriande lugna gästhamnar i maj eller nu, augusti efter semestrarna, och du får en helt ny upplevelse. Personligen tycker jag att ytterskärgården aldrig blir mer mäktig än i oktober-november. Och insekter, vad är det - de har ju redan slutat plåga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett om det är provokation eller ej: Jag skulle inte vilja vara någon annanstans in i Sverige och Västkusten under den svenska sommaren... Mygg och getingar slipper man inte undan någonstans då de finns i alla värdsdelar utom i de arktiska... dessutom -rent båtmässigt- så kan man ju utnyttja den från mars-april fram till september-oktober...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är absolut inte överskattad, det är ju den man längtar efter från september till maj.

Jag har så svårt att förstå att utlandsemestrar hägrar på sommaren? själv så längtar jag bort november till mars.

Jag längtar redan efter de där fina dagarna som va i juli...............

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njuter ni fortfarande av den svenska sommaren? Det jag menar är att vi svenskar - något naivt i mitt tycke - verkar tycka att den svenska sommaren är mer speciell än somrar i andra länder, trots att nästa alla andra länder har bättre väder. Eller menar vi att den svenska sommaren är mer speciell bara för att vi har ännu sämre väder resten av året??

Jag vet, det är provokativt att kritisera den svenska sommarromatiken - men kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sommar, semester, regn och sol, den Svenska sommaren är underbarTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MartinN: Eller menar vi att den svenska sommaren är mer speciell bara för att vi har ännu sämre väder resten av året??

Ja, det är nog det som i hög grad ligger bakom det när man ser till vädret. Sommaren hade ju inte varit särskilt märkvärdig om det inte hade varit ganska trist på vinterhalvåret. Men jag har nog inte uppfattat att man har menat att just den svenska sommaren är så speciell jämfört med andra länder, utan mer att sommaren är en speciell tid på året i Sverige.

Sedan finns det kanske andra orsaker att gilla hemtrakterna i form av allemansrätt och en skärgård som det ofta inte finns så mycket av på andra ställen, det är inte så många länder där jag hade kunnat tillbringa förra veckan på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Fråga: Svenska sommaren - överskattad

Svar JA  tror Sverige har mycket på att vinna på bli ett sommar turist land så bort med skatten på allt under sommarmånaderna, detta skulle nog även hålla den svenskarna hemma från från lågprisresor till lågprisländer under sommaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med bättre väder? Ständig sol och temperatur på 35-40 grader. Inget regn, inga moln?

Det är väl just det varierande vädret som gör att den svenska sommaren är så härlig? Vad som gör det varierande vädret problematiskt är allt som vi planerar in under våra få semesterveckor. Allt skall klaffa, ungarna skall trivas, grälen med maken obefintligta osv osv. Vi förväntar oss en Sörgårdsidyll.

Nej, sänk kraven på semestern så skall du se att du mår bättre och tycker att det är skönt med lite omväxlande väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är just det jag menar med bättre väder... Hellre fint väder hela tider än sk årstidsväxlingar. Och att man måste planera in allt under sommaren är ju ett faktum som man knappast kommer ifrån; dessutom är ju vädret som sagt ännu sämre under resten av året.

Det jag vänder mig mot är den svenska sommarromatiken, där man inte ens får andas om att sommaren faktiskt är bättre på andra ställen utan att man blir idiotförklarad med argument som ljuset och årstidsväxlingarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Martin N. Den svenska sommaren är skit. Nu andra sommaren i rad man knappt kunnat använda båten här i södra Sverige. Kraftig blåst eller regn nästan vareviga dag. Trist att ha en dyr båt liggande i hamn hela tiden och tar nu konsekvenserna. Sätter båten till salu och siktar in mig på en mindre och billigare - så de där fåtaliga dagarna till sjöss inte blir så dyra.

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lever man i ett kompakt mörker stora delar av året så känns sommaren speciell trots att vädret kan vara minst sagt osäkert.  Fast jag undrar om man med uttrycket Svensk sommar egentligen menar vädret specifikt.  Naturen, de fantastiska skärgårdarna, storslagna skogar med en stillhet som inte finns i mer befolkade länder.  För mig är det sånt som är Svensk sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var någon som i våras sa att i år skall jag inte ha semester, jag skall ha sommarlov!
Omvärlden lyfte något förvånat på ögonbrynen och fattade inget.
Förklaring var: Jo, semester är för mig förknippat med en massa måsten: besöka släkten, släktbesök, måla huset, ligga på stranden, klippa gräset, osv osv osv. Hon förklarade vidare att hon inte fixade denna stress, och att sedan komma tillbaka till jobbet helt utschasad. Hon hade satt sig ner och funderat på sommrarna när hon var liten. En lång ledighet utan en massa måsten, bara göra vad man känner för. Så hon bestämde sig för att ha Sommarlov!

Semestern för mig var just detta som hon beskrev, och skulle det funka med all planering och fixande så var det tvunget att vara sol. Var det inte det så blev det katastrof. Jag bestämde mig för att anamma hennes synsett. Ovh vilken sommar jag har haft! Trots att vi bara kunde ta ledigt 2 veckor så blev det kanonbra. Vad gjorde det att regnade någon dag, jag kunde ju sitta under sittbrunnskapellet (eller på verandan) och lyssna på regnet och läsa en bok, titta på en film, baka kanelbullar till fikat osv osv. Jag känner att jag verkligen fick ladda batterierna bara för att jag inte brydde mig om vädret och inte hade en massa måsten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad håller dig kvar här? Fotboja eller något annat mentalt hinder?

 

De som klagar över det svenska vädret kan väl flytta någon annan stans.Jag är säker på att det finns en plats på jorden för alla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Exempelvis Södra Kalifornien är vädret som absolut perfekt sommar tio månader per år. Soliga sommardagar varenda dag, och alla infödda är glada varje dag och kommenterar det vackra vädret. Helt otroligt.

En gång när jag var där (Santa Barbara) hade det regnat på vintern (en månad lång) hela två dagar i rad. Det var ett par månader tidigare och man pratade med skräckblandad förtjusning över fenomenet.

Ide'n om att vi njuter extra mycket för att sommaren bara är ett par månader lång är en myt vi odlat för att orka stå ut.

Jag blev bjuden på en segeltur där också faktiskt. Bryggplatsen var astronomiskt dyr och inga öar, i princip. Trist. Segling i våra skärgårdar med allemansrätt och allt är helt fantastisk och går inte att bytas ut med något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker också att skärgården är fantastisk. Liksom kall öl som någon annan skrev. Men däremot är inte den svenska sommaren fantastisk, utan tväremot oftast usel jämfört med somrar på andra ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...