Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
asyvan

Fabriksny motor: 2t eller 4t?

Rekommendera Poster

Båten jag är intresserad av (Silver Hawk 540 DC) kommer i paket med en 90hk Mercury Optimax 2t. Prisvärd motor så klart, man får lägga 20.000 kr för att få en 100hk Mercury 4t.

Vad göra? En modern 2t, hur mycket mer låter den och hur mycket mer bränsle drar den än en 4t? Hur är andrahandsvärdet på 2t resp. 4t?

/Rookie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle behålla Optimaxen.

Den ska inte dra så mycket mer soppa en fyrtakten.

Den är ju lättare och ett betyligt bättre klipp i den.

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är en ändlös diskussion....
Till att börja med en fråga - är det bara Mercury du har att välja på? I så fall är valet svårare. Då hade jag nog valt Optimaxen, tror jag.... fast vet inte säkert?! Hmm....

Annars skulle jag tveklöst valt en Honda BF90 med EFI, den väger lika som Optimaxen men går helt klart mycket tystare och jämnare, säkerligen sparar du några droppar med - men inte så att det är avgörande. Där är det helt känslan och andra egenskaper som är viktigare.
Men det är min personliga åsikt, och rätt eller fel?! Jaa, vem kan avgöra det?

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag skulle valt 4-takataren

  • Behöver ingen extra olja.
  • Tystare
  • Drar mindre bensin

Enligt test i Båtnytt 4:e april 2008 så är 4-taktare snålare på soppa och tystare. Hastighet samma.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Först, fundera över hur mycket folk och övrig last ni kommer att åka med.
Visserligen är inte 10 hk så jättestor skillnad men ändå bör du ha i beräkning att en Mercury 100 EFI 4-takt har lite mer råstyrka och är därför bättre om ni skall ofta åka tungt lastat.

Några saker att ha i åtanke:
Mercury Optimax 90 är 3 cylindrig medan Mercury 100 EFI är 4 cylindrig. Det betyder lite mjukare gång åtminstone på lägre varv med 100 EFI. 
Ljudnivån kan nog upplevas som lite behagligare på en 4-taktare, det blir lite råare gång på en 2-taktare i alla fall på lägre varv.
4-taktaren är mer mekaniskt komplicerad med sina ventiler, kamrem/kamkedja osv. Ev kan det på sikt innebära lite högre servicekostander. Bägge motorerna har väl ungefär lika mycket elektronik i sig så där finns risk om än ganska liten för strul på sikt om man har otur men detta gäller ju alla monderna utombordare med elektronisk resp direkt bränsleinsprutning.
Vikten skiljer inte mycket mellan de två motorerna, endast 11 kg (170 kg Optimax 90, 181 kg 100 EFI) och det lär inte ha nån betydelse för viktfördelningen och båten lär bära den extra vikten utan problem.
Osis att Silver Hawk 540 inte är godkänd för 115 hk för då skulle jag nog valt Optimax 115 som bara är ca 10 000 dyrare än Optimax 90.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Kollat på Honda, deras motorer är klart intressant då de i flera effektklasser väger avsevärt mindre än konkurrenterna. Honda BF90 väger t.o.m 7 kg mindre än Optimax 90.

Jag vet inte säkert om jag kan ha något annat än Mercury, båten heter ju Mercury Edition och har svart lackering och beige/svart skinn på stolar och dynor.

Vad tror ni om andrahandsvärdet, vilken kombination står sig bäst?

/Rookie



Senast ändrad av asyvan | 10 augusti 2008 | 17:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andra handsmässigt 4 taktare helt klart!

Inget fel på optimaxen men 4 taktare är hetare (min uppfattning)
mot vad 2 taktaren är.

Kolla blocket mot jämbördiga båtar med respektive motor.

//Iggy

Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrtakt har bättre andrahandsvärde, gör dessutom att båten blir mer lättsåld, förutom att den även är tystare och bränslesnålare.

Eftersom båt och motor kommer i paket bör du givetvis ta Mercury motor. Blir säkert ett kanonekipage.

Lycka till

//Lennart



Senast ändrad av bigl | 10 augusti 2008 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt en ändlös fråga.Den ända fyrtaktaren som impar på mej är suzuki.

Vi låg ute en tag och såg en massa olika fyrtaktare samt vissa tvåtaktare.de flesta låg på planingsfart.Den ända som jag tycker hade väldigt låg ljudnivå var suzuki fyrtakt.

Honda brölar ju mer en direktinsprut tvåtakt.

Visst har båttidningarna testat flera olika motorer.Tittar man på de faktiska värderna emellan tex optimax och fyrtaktarna så är skillnaden inte så stora vare sig det gäller bensin förbruk.l ljudniva skiljae sig inte heller så mycket ffa. inte vid högre farter.

Kom ihåg att optimaxen blev bästa köp bland 115 hästerna.

Jag har själv en optimax men skulle givetsvis inte sagt nej till en suzuki fyrtakt.När det gäller oljaförbruk så har jag gjort slut på ca 2l denna sommar.Sedan tror även jag att fyrtakt har bättre andrahands värde.

En fyrtakt vibrerar dessutom betydligt mindre på låga varv.

Diskusionen kan pågå i evighet.Ditt båtpaket är hursom helst hur bra som helst

Kom även ihåg att evinrude e-tec är den motor som i tester släpper ut minst oförbränt bränsle..Under 25 timmars test med fullgas så släppte en vanlig gammal tvåttaktaktare ut 300l

oförbränt bränsle.En fyrtakt 13 l oförbränt bränsle.E-tec 11L oförbränt bränsle.



Senast ändrad av bodpat | 10 augusti 2008 | 22:19



Senast ändrad av bodpat | 10 augusti 2008 | 22:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av filmer ger jag inte mycket för.

Ett argument som brukar användas mot 4-takt är att de är mer komplicerade. Visst, det finns en del grejor i dom som saknas i en 2-taktare. Själv har jag dock haft 5 st 4-taktare (alla Honda) i olika storlekar och aldrig haft ett enda problem.

Vi är ju inte rädda för 4-taktare till vardags. I alla fall inte de av oss som kör bil. Kan undra hur många som skulle välja en 2-taktare till bilen om det fanns som tillval bara för att slippa ha kamaxel och ventiler? Inte så jättemånga....

Däremot har jag varit med om närstående som haft en del problem med 2-taktare. Det har då oftast rört sig om styrningen till oljeblandningen o lite annat som jag fattat det.
Någon styrning av oljeinblandning behöver ju inte finnas i en 4-taktare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen läst om jämförelser på 4-takt vs. 2-takt men kan inte komma ihåg var. Där fick man fram lika eller till och med lägre bränsleförbrukning på nyare insprutade 2-taktare - lägre vikt - bättre effekt - lägre pris OCH vissa 2-taktare var tystare än 4-taktarna. Någon fler som känner igen detta får gärna komma med en länk eller tips om var fasen jag läste det här.



Senast ändrad av Hans1 | 10 augusti 2008 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt så var det Bombardier (ej säker på stavningen) som gjorde testet.. Det fanns en tråd på detta i forumet. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt, har för mej att det var dom som beställt testet. Vilket får en o undra. //Iggy :o)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs artikeln i Båtnytt.2008 nr 4

Myt att 2-taktare skulle vara kraftigare. Myt att nya 2-taktare är bränslesnålare, ja snålare än gamla 2-taktare men inte än moderna 4-taktare.

Sedan vad gäller buller och vibrationer så vinner 4-taktaren.

 

Skulle du ens komma på tanken att ha en 2-taktare i bilen?

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi bilar eller båtar här???

Om du går till affären och ska köpa mjölk kommer du ju inte hem med potatis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä precis så,

ska du köpa en motor till båten så kommer du inte hem med en ....

 

Ber om ursäkt om jag trampat på öm tå.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bilar och båtar finns motorer. Inte i mjölk och potatis...Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och i många länder i europa är det diesel till 80% i bilarna, så en 4t bensinmotor verkar ju inte vara någon höjdare, varför ska man då sätta en på båten FlörtFörvånad



Senast ändrad av JaHa_ | 11 augusti 2008 | 19:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nöja mig med en 2T på en aluminiumbåt för aluminiumbåtar är i sig burkigare så där kommer inte den tysta 4T till sin rätt.

Polaren har en Linder med en 60 hk Merc fyris å där måste man ju nästan ha hörselskydd......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att ha provkört, men det sägs att Silver är tystare än t.ex Buster då Silver har en brastoppning och en plast-innerdel. Det dämpar det burkiga ljudet tydligen.

Åsikter?

/Rookie

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker upp tråden lite.

Stod i samma fråga som trådskaparen och valde till slut Mercury F100 mest pga att andrahandsvärdet håller sig bättre. Jag fick ge 12000 upp och då var det ingen tvekan.Den dagen jag ska sälja min Silver Hawk 540 kommer jag nå betydligt fler presumtiva köpare med 4 taktaren då 9 av 10 med den båten har Optimaxen skulle tro att 50% hellre tar 4 taktaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej
Jag har haft nya båtar med både Suzuki 115HK och Yamaha 100 båda fyrtakt. Jag tycker 4-takt är behändigare och tystare på tomgång Men så fort man gasar på så brölar 4-taktarna lika bra som min nuvarande Yamaha 60HK 2-takt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge man håller sig i marchfart och nedåt, så tycker jag det är en betydande skillnad i ljudnivå och lugn gång till 4t fördel. Sen om man skulle gasa maxvarv (vilket jag gör typ 2ggr per år), då är det ju ingen skillnad alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teknisk utveckling är inte tyckande.

Som jag skrivit i nån annan tråd så är det ju endast Mercury och Evinrude som fortfarande håller kvar i 2-takt. Mercury har dessutom endast kvar 2-takt för motorer med effekten 75-225hk. Finns ingen Mercury med 2-takt att uppbringa för tex 40-50hk som ju är en väldigt vanlig styrka.

Skulle ju iaf gissa att det finns väldigt goda skäl av Mercury att göra så! Glad

Så min väldigt okvalificerade gissning till att Mercury fortfarande har Optimaxen kvar är prisskäl. Ett billigare alternativ helt enkelt som konkurrerar mot tex Yamaha, Honda som endast har dyrare 4t.



Senast ändrad av batrookie | 02 juni 2010 | 11:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror Optimaxen är det bästa alternativet om du ska ha den uteslutande till vattensporter och i behova ett bra acc. Där är den klart bättre. Men det går att vattenskidåka med en 4T också. Toppfarten ungefär lika.

När det gäller förbrukning inkl 2T oljan är Optimax och F100 EFI(den nya modellen ) likvärdiga på denna båt.

Mitt intryck av /- 4T vs 2T

Tystare(subjektivt) mycket trevligare gångkultur.

Klart bättre andrahandsvärde.

(Trolling egenskaper)

- Vikten 12kg

-Priset 12K

Sammantaget tror jag vad att båda har sina för/nackdelar, den dan när man ska sälja kommer man vinna på att ha 4T genom mera lättsålt och bättre betalt vilket är tunga argument.

Sedan det för andra vara ett tungt argument att faktiskt 2T är billigare i inköp och erbjuda riktigt bra egenskaper.

Så tyckandet kommer man inte ifrån när de gäller såna här Ilands diskussioner Cool

Senast ändrad av martineves | 02 juni 2010 | 12:00



Senast ändrad av martineves | 02 juni 2010 | 12:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...