Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Ryds435GT

Yamaha F50 saknar varv

Rekommendera Poster

Jag saknar ca 800 varv på min F50 som sitter på en Flipper 510HT.

Motorn varvar 5000-5100 med 2 vuxna i och toppar 27knop. Propellern är en  11 1/8 x 13 och motorns kav platta är ca 5mm ovanför botten. Propellern som satt på var en  11 3/8 x 12 men den var lite för kantstött.

Enligt mina beräkningar borde motorn varav ca 5800 med denna båt och motor samt maxa 29knop.

Motorn går hur rent som helst

Några ideer?

Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skaffa en 12tums propp o hissa motorn 1 hål =20mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga förändringar på motor. Och den sitter tyvärr i 4:e hålet dvs kan ej hissa mer.

Börjar misstänka att reglaget inte ger motor full gas, allt ser ok ut.

 

/Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är fyllgas kan man enkelt kolla på armen som sitter inne i motorn, vet ej hur de är på yamaha men på mercury är det så;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske skall tillägga att det är helt nytt reglage med nya top of the line wire för både växel och gas.

post-10000308-1394235577,7309_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4e hålet ? då måste väl motorn kavitera med en orginal prop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte vad jag vet. Troligtvis fel borrad sedan tidigare då det satt en Murkla från 79 på den.

 

Se bild.

 

/Nisse

post-10000308-1394235583,2672_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget vatten mellan bottnarna, bytte dyvik efter bilden samt tog bort den gamla sumloggen och plastade igen hålet. Det finns ju GPS. Pratade med en yamaha-mek och han trodde att jag hade fel plastbit till gas-wiren.

 

/Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är jag också mm ,har du inte satt dit nippeln som hör till den motorn yamah F50 eller har du något annat hop plock? art nr på nippel 6G82636300.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte motor och reglage separat. Fick däremot 4st mätare till motorn. Det som är intressant är att både växel och gas har samma plastbit och växeln går perfekt.

 

/Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat tillsammans med en motor mek att jag får fullt spjäll vid full gas på reglaget.

Det är väl bara att acceptera att den inte varvar mer än den gör. Hade varit optimalt med 5500 varv då den har topp effekt då

 

/Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte lossa gaswiren från förgasaren (eller i alla fall på motorsidan om du har insprutning) och kolla om du kan med handkraft föra förgasararmen längre än med wiren ?? Då får du svar på frågan om det är rätt anslutningsdetaljer. Gör det bara med avstängd motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...