Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
spl_sava

bogpropp

Rekommendera Poster

hejsan

undrar lite om prisuppskattning på en bog propeller installation i en sea ray 290 SD

tack för svar

 

christoffer

post-45022-1394235576,2277_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monteringen brukar ligga på mellan 10 och 20 000kr, dessa priser varierar stort man kan tjäna mycket på att ringa runt lite. Men d beror ju oxå på hur många installatörer du har tillgång till i närheten.. Vad hade du tänkt dig för snurra???

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det spelar nog ingen större roll,, men gärna en sliepner ,, den behöver ju inte vara jättestark heller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok men köp inte för svag. Bättre att lägga till någon eller några 1000lappar och få en kraftig.. Att flytta båten i sidled en stilla sommar dag gör viken liten elvissp som helst. Men när d blåser lite och man behöver bogpropen som mest,ja en liten snurra kommer inte ens att orka bromsa upp båten en aning.. Det är trots allt tilläggningar i hårt väder som underlättar med en bp och har man då en för svag så gör den ingen nytta..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från vilken planet är du????Förvånad Jag anlitade en plastkille för 300:-/timme =8 timmar 2400:- för att montera en redan inköpt bogpropp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända hade du tur då. Men långt ifrån många andra har denna fördel med billiga plastare som tar sej an denna typen av plastning och montering. Du kan fö göra jobbet själv och tjäna en bra hacka. Dom jag har pratat med ville ha från 10 - 20 000kr för montering av bogpropeller till min båt.. Frågar du någon marina ligger priset närmare och ibland över 20 000kr bara för montering.. Hör man med båtbyggare och plastare så tar dom iaf 500kr i timmen, och mycket få är intresserade av dessa jobb.

D blir förlite timmar och räknar du på 500 kr i timmen a8 timmar 4000kr sedan så tillkommer material etc för plastning.. 8 timmar blir lätt 10 osv.. Men d är inte d som är problemet. Problemet är att d är så gott om jobb att dom inte behöver köra med extrapriser, dom kan ha höga priser och ändå få jobb. Ofta så går sånna här jobb på fast pris, och 10 000kr för en instalation är lågt räknat, och då ingår allt plastning tunel, montering av bpn dragning av el osv.. Allt förutom bpn villsäga.. Och räknar du ihop detta så blir d timmar. Dom 8 timmarna som d kasnke tar att plasta fast röret är bara halva jobbet.. mycket återstår, och att få allt detta för 2400kr är o förblir omöjligt iaf om en fackman ska utföra allt jobb.. Jag skulle tippa på att d tillomed blir mycket svårt att hitta någon som är villig o utföra enbart plastjobbet för detta pris.. Men du har ju en kille som är billig o kan så varför inte dela med dig av namnet på firman som utförde installationen för d i mina ögon drömmarpriset 2400kr..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp! Estimeringen på pris (10.000 - 20.000) stämmer med min erfarenhet men då är som sagt ovan hela arbetet, mtrl, bp-motor etc etc inräknat. Kan vara trångt och jäkligt på vissa båtar och då drar timmarna lätt iväg s a s ..... Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kanske är något  i stället för bog www.bogjet.nu

Lättare att installera kostar som en vanlig bog. 

www.bogjet.nu

bogjet.nu

Senast ändrad av Tropic_7800 | 10 augusti 2008 | 16:47



Senast ändrad av Tropic_7800 | 10 augusti 2008 | 16:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där Bogjet'en har varit uppe i en annan tråd nyligen.

Om man läser lite längre än de första superlativen på deras hemsida och börjar jämföra kraft/effektivitet så ser man att en bogjet kostar betydligt mer än motsvarande bogprop. Drar dessutom flera gånger mer ström, och finns därför bara med tämligen måttliga skjutkrafter. Och till en båt på uppåt 30 fot blir det dyrt och inte så små rördimensioner längre.

Du bör nog ha en minst en 4hk (3kW) på den båten, men en bogjet med samma skjutkraft (60-65 kg) drar 10kW, kräver stoooora hål och finns bara för 24V. Och kostar....

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=239434&highlight=bogjet

F.ö. tvivlar jag på att man kan få en installation för 10.000-20.000:- inklusive bogpropmotorn. I alla fall det lägre intervallet, eftersom det då inte blir något över för installatören alls Guld. Sleipners bogprop'ar är f.ö. pålitliga och i mitt tycke bland de bättre.



Senast ändrad av IngemarE | 10 augusti 2008 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Håller med REXCO till 100%. Under 20`kan man inte få det monterat, åtminstone inte i Bohuslän. Om man kan få detta gjort för blygsamma 2400 kronor - kan vederbörande få hur mycket jobb som helst och ändå fyradubbla det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad ingår i 2400 kr??  är det bara för plastningen   ingår plast och matta verktyg mm

med en inst menas väl montering från steg 1 till färdig produkt klar att använda.  då kan ju vilken idiot som helst räkna ut att materialet kostar mera än 2400 kr.

 

jag monterade min själv i min stålis,, rör gas svetselektroder färg kablar batterier mm gick på ca 5000 kr.(exl bogpropeller) sedan så tog jag faktiskt inget för jobbet de va ju ändå min egen båt ;)



Senast ändrad av skotten1 | 10 augusti 2008 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingemar priset jag angav är enbart för montering, bogproppen och reglage ingår inte i dom 10 - 20 000kr.

!!!MVH REXCO!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco,

Det var inte Ditt svar jag menade, utan ett strax ovanför:

Jepp! Estimeringen på pris (10.000 - 20.000) stämmer med min erfarenhet men då är som sagt ovan hela arbetet, mtrl, bp-motor etc etc inräknat

Det var att även allt material inkl. själva bogprop'en var inräknat i neråt 10.000:- som fick mig att reagera. Bara min kontrollpanel kostade t ex 2.000:-.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK sorry missade d inlägget..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...