Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Flipper-Jocke

Val av matrial till ny instrumentpanel? POLYWOOD ?!?

Rekommendera Poster

Hej !

Hade tänkt mig att bygga en ny instrumentpanel för reglage / plotter / ratten osv. i min Nimbus 2600-85. Trät är riktigt dåligt idag och jag skulle vilka bygga om det hela i något matrial som gör att man slipper slipa och lacka trä var 3:e år i all framtid...och dessutom så slipper vi gärna en del av trät....

Om jag ändå gör om instrumentpanelen så avser jag att;

- ta bort:  gamla loggen längst till vänster, gamla GPS:en, gamla kompassen m.m

- ta ur varvräknaren, tempmätaren, tryckmätaren laddmätaren osv. ur de stora svarta plåtskivorna och placera dem på varsin sida av ratten

- Flytta trimplansknapparna, nyckeln och några småsaker till längst till vänster

- sänka ner min 10 plotter framför ratten.

Nämnas kan att Nimbus 2600 är gjord i främst plast med detaljer i trä, men jag vill gärna slippa trä i instrumentpanelen.

Vilket matrial skulle ni ha byggt i ?

Såg att det finns vita skivor POLYWOOD , någon med erfarenhet av det?

Andra förslag ?

/ Tack på förhand! / Jocke

post-20224-1394235574,8849_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i senaste nummret av Båtliv. Där byter de intrumentpanel på en Saltö 31. Liknande det du är på gång med. Kan ge lite info hur du kan gå tillväga.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ganska enkelt skapa en ny bräda i plyfa, sedan kan den plastas, målas med topcote eller liknande. Annars gör du en plugg, som du sen gjuter en ny bräda i.

Tror även att man kan få till något liknande i borstad alu hos en plåtslagare.

Bilden är endast ett förtydligande, självklart måste man mäta, rätt vinklar etc.

 

//Peter

post-4849-1394235575,2237_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden lite, jag går i precis samma tankar, och jag har också haft planer på att flush-montera plottern. Hur stöldbegärlig blir den då tro? Jag har ju hittils plockat bort den när jag lämnar båten, men det vore bekvämare om man slapp. Och dessutom mycket snyggare! Om tjuven är någorlunda insatt så borde han förstå att det knappast är lönsamt att komplettera upp den med antenn och lodgivare. Men om det är nån pundare?

Annars tror jag att den enklaste är att göra panelen i plywood. Om du lackar med 2-komponentsfärg så borde det dröja många år innan du behöver göra om det. Det är ju heller inget som säger att du måste lacka med transparent lack, den kan ju lika gärna vara vit. Att tillverka en eloxerad aluminiumplåt som du fäller in alla mätare etc. i skulle kunna bli hur snyggt som helst.

Som jag har förstått så är Polywood väldigt svårt att limma, varför man kommer att få en del synliga skruvar. Om det är snyggt eller inte är väl upp till var och en att avgöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MaxiMarkus,

Jag har också tänkt på risken med fast-installerad GPS.....med min Garmin-navigator förjde ett täcklock att skydda skärmen med som jag tänkte använda som insynsskydd (bara säta på ett stort klistermärke först så texten GARMIN inte syns...) eller att göra den nya insrumentpanelen extra avanserad; något form av lock över GPS:en. Bifogad bild är från en annons på en Storebro på blocket. Lägg märket till den läckra kick-panelen i överkant för instrumenten och locket till plottern.

 

post-20224-1394235575,4835_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Petgre,

 

Bra skiss och idé!

Jag hade i min tanke låst fast mig på att formen på den nya skulle vara samma som den nuvarande, men denna skiss är bättre!

Har Du någon erfarenhet av PolyWood?

Någon idé på sätt att dölja plottern när man ligger i hamn ?

Tack för hjälpen så länge! / Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har aldrig sett polywood, har läst att det bearbetas på samma sätt som trä.

Vad det gäller GPS:en, man kan ju tänka sig en skjutbar lucka framför, dvs flushen ligger ca 0,5 cm under kanten, sen kan man ha en lös lucka, varför inte en med fejkade instrument så det ser extra billiga och ointressanta ut?

Bara som förslag alltså...

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jocke ! Jag har just gjort en ny till min Four Winns.Det blev en i kolfiber. Tog en 10mm acrylskiva och mattslipade.strök klar epoxi på och la på kolfiberduken twillvävsnyggast.Sedan styka epoxi på med melanslipningar till man är njd brukar räcka med 3ggr.polera fram önskad glans med polerkräm för plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...