Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ErikG

Köpa ekolod i USA

Rekommendera Poster

Hej,

Har skickat frugan till USA och tänkte att hon skulle köpa ett ekolod till mig för ca 1000-2000kr då dom kostar hälften av vad dom gör i sverige. Om någon har förslag på ett bra lod och om man skall se upp med nått så kom gärna med förslag.

Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Garmin 140 och är väldigt nöjd. Borde inte kosta mer än 6-700 kronor i usa.

(Tror max man får ta med sig på planet hem är prylar till ett värde av 1700 kronor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har en polare i florida som var hit på besök o han köpte ett lowrance x515c df åt mig

som här kostar 7-9 000:-.......usa 600 $ = 3 600:-ink salestax

man får knappt ett vettigt ekolod här hemma för dom pengarna 

så jag fick mitt färgekolod till hyfsat pris tycker jag

men han har en utförselgräns på 2000$

är ni i usa så ta hem det utan förp  så slipper ni krångel har jag hört

då kan dom inte hävda att det är nytt

men dom bryr sig inte tror jag ,men varför chansa

 

trollingfiskar`n



Senast ändrad av mcflyfisher | 07 augusti 2008 | 17:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera dock att det går att ställa in meter istället för fot.

T ex Humminbirds modeller för Europa (ofta med ett x på slutet i beteckningen) är inte bara mjukvarumässigt utan även hårdvarumässigt annorlunda. Detta bl.a. beroende på våra tuffare CE-krav med avseende på t ex elmiljö (radiostörningar o.s.v.). F.ö. faktiskt ett område där CE-kraven gör väldigt stor nytta. Hur kul är det med ett ekolod som stör VHF:en ?  Många USA-modeller saknar de avstörningar och har en enklare hårdvara än Europaversionerna har, och det låga priset beror alltså också på det.

Även om modellen ser snarlik ut så går det alltså inte att byta mjukvaran för att få till meter som djupenhet. Värt att tänka på.

Dock kommer jag nog själv att köpa en Raymarine autopilot från over there - det verkar inte vara någon skillnad. Förutom halva priset....Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst in mig på Garmin 140 nu och det verkar ju vara ett bra ekolod, såg att det fanns en med färgskärm (160c) med, men är det inte svårare att läsa av ett lod med färg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått vitsen med ett färg-ekolod. Med ett garmin 140 ser du botten, du ser fiskarna - vad mer kan man egentligen behöva se?

Nåt som är bra med Garmin 140 är att du också ser temperaturen i vattnet samt hur batteriet mår.

Köp också med ett sånt här skydd för displayen, det ingår inte men är kanon att ha.
http://www.shoppingwarehouse.net/prod-59598.html


Här ser du att 1700 kr är den gräns på varuvärde man får ta med sig hem tull o momsfritt från land utanför EU:
http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorpadinresafranettlandutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

 



Senast ändrad av Yadis | 08 augusti 2008 | 14:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, en st Garmin 140 beställd under förutasättning att den går att ställa om till meter. 112 dollar kostar den, ca 690kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GladGlöm inte skyddet för displayen. Då kan du bara ta bort ekolodet från båten, sätta på skyddet o slänga ned det i nån väska. Utan skydd måste du vara betydligt mer försiktig när du ska handskas med ekolodet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ähh, fel



Senast ändrad av ErikG | 13 augusti 2008 | 17:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, lodet hemma för 877kr, som hittat :)
Garmin 140.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...