Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
almers

Bygge av "Flugan" dagbok

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

Här har jag tänkt att lägga upp bilder och skriva lite om mitt bygge av flugan inte så värst ingående men det är alltid nåt och jag kan ju bara tala för mig själv men lite bilder och beskrivningar hade hjälpt mycket i mitt bygge så jag hoppas att det kan hjälpa någon annan som är sugen men inte är helt säker på hur de ska göraSkrattande

Är det något ni undrar så är det bara fråga så svarar jag så gott jag kan!

 

MVH Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ritningar beställde jag länk: http://www.annonsfynd.se/464028.htm i pappersformat, det går även att ladda ner gratisversioner men jag rekomenderar att köpa då man får pappersritningar och en uppdaterad bygggbeskrivning.

När jag fått ritningarna började jag att rita upp spanten på kartong för att få fullskale mallar att utgå ifrån, slarva inte med detta, gör mallarna så exakt som det bara går!!



Senast ändrad av almers | 07 augusti 2008 | 13:33

post-10001586-1394235573,7332_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När mallarna var utklippta inköptes virke till spanten och jag började bygga dem, i detta moment använder man kartong-mallarna att jämnföra mot, ge dig inte förrens den aktuella spantdelen passar perfekt mot mallen eftersom spanten utgör båtens ram så har man igen nogrannheten i slutändan.

såhär såg två av spanten ut när de var klara

post-10001586-1394235573,8691_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När alla spant var klara var det dags att tillverka bädden som spanten sedan skulle fästas på, bädden byggdes enkelt av två ordentliga reglar som jag fäste på två bockar, se till att bädden blir alldelles rak annars finns risken att båten blir sne  



Senast ändrad av almers | 07 augusti 2008 | 13:50

post-10001586-1394235573,9258_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spanten fästes som på bilden så att konstruktionsvattenlinjen bildar en rak linje (använd gärna vattenpass) när spanten satt som dom skulle var det dags att börja med listerna, bottenlisten klyvdes för att kunna böjas smidigare. hålen i spanten som ribborna ska ligga i gör man några millimeter mindre åt alla håll och putsar istället till dom allteftersom de ska fästas, innan bottenregeln sätts på plats la jag på ett rikligt lager med lim i mellan och skruvade sedan dit den, listerna på sidan rekomenderas att göra paralellt med varnandra, ett tips är att använda spännband för tvinga dom till båten former, be någon hjälpa dig att hålla vid detta momentet!

post-10001586-1394235574,0149_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

såhär såg det ut när ribborna på sidan var på plats!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När alla riboorna var på börjdade däcksbeklädnaden, här är plywooden på och jag har börjat spackla med glasfiberspackel i skarvar och för att dölja skruvskallarna.

post-10001586-1394235623,8206_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Kommer du att epoxypehandla den på utsidan? Jag har en ritning till en Speedy liggande sen några år, och hoppas jag kan få tid och plats till att bygga en.

Mvh Rille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är klädd i ett lager glasfiberväv och ca 4 lager epoxy nu, har en del bilder som kommer snart! rekomenderar dig verkligen att bygga speedyn, med lite tålamod så kommer du ha otroligt roligt att bygga den! men det jag har insett under detta bygget är att man bygger inte flugan för att det ska bli billigare än att köpa en färdig, utan för att man tycker att det är roligt att bygga och att läsra sig något nytt! Bara materialkostnaden blir det dubbla i pris mot vad en på blocket kostar!

MVH Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är glasfibern på och jag har äntligen vänt på båten, verklig lön för mödan när man får se den på rätt håll och märker att den faktiskt ser ut som en båt!

 

post-10001586-1394235636,7622_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tyckte att det kändes som att förstöra båten om man målade den inuti så jag bestämde mig för att betsa den med mahognybets och det blev bra trots att det är furuplywood.

post-10001586-1394235636,8184_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade lite plywood över så jag sågade ut lite skivor att lägga som golv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har jag målat på primer, efter ordentlig slipning med olika kornstorlekar.

post-10001586-1394235636,9967_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är den slutliga skrovfärgen på, vit 2-komponentslack (topcoat) har även satt i stolen och lagt på ett provisoriskt däck för att se hur det kommer bli. Helt klart nöjd med resultatet!Skrattande

post-10001586-1394235637,058_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är mahognyplywood till däcket inhandlat, har även köpt motor och styrning så sjösättningen närmar sig med stormsteg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du ha däcket plant eller ska du nu i efterhand fixa rundade överdelar till däcksbalkarna för att få till den (i mitt tycke snyggare) form som visas på ritningen?

 

Rolig tråd förresten. Kul med folk som gör slag i saken och bygger.

 

/Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som du säger så ska jag fixa rundade överdelar på spanten för att få däcket lite välvt det känns både snyggare och mer praktiskt (avrinning t.ex.) 

Vad kul att du tycker om tråden, jag har sneglat på att bygga en fluga sen jag fyllde 16 i början på förra året och jag letade mycket efter bilder från ett flugan bygge men jag hittade ingenting. Därför hoppas jag att tråden kan inspirera/hjälpa någon annan som nu är i den sitsen jag var i.

Erik: Har läst i tråden du startade ang. ritning till racergalosch, jag undrar hur det har gått för dig att hitta ritningar för jag har nämligen också letat efter ritningar till en liten sådan?

MVH Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ritningar på Hobbexgaloschen Racerbåt men tycker nog inte att den var jätteintressant. Har själv i 15 år haft ritningar till Flugan men sedan jag fann Åke Sundstedts Cyklonjolle som jag personligen tycker har liiiiiite snyggare linjer samt är lite större (330cm lång) så är jag nog inne på att bygga den istället. Men Flugan, som nog inspirerades av Cyklonjollen och framförallt Teknik för Allas Racerjolle (måtten är nästan helt identiska med TFA-båten på millimeter när) är ju en klassiker och den som etsat sig hårdast fast i folks minnen. :)

Lånar en bild på Cyklonjollen från:  http://cyklon.3w.se

 

/Erik



Senast ändrad av ErikJohansson | 05 oktober 2008 | 09:04

post-24596-1394235640,9734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag håller helt och hållet med om att cyklonjollen har snyggare linjer osv. det är ju en bättre båt på alla sätt men som du säger är ju flugan en klassisker och som jag har fått för mig är flugan mer lättbyggd men så kanske inte är fallet? Vad det gäller hobbex galoschen: du har inte lust att sälja ritningen eller ev en kopia mot en rimlig summa pengar? letar nämligen efter något att göra för kommande vinterSkrattande

 

MVH Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan vi lösa ritning på Racerbåt. Men som sagt så tror jag du kan hitta ritningar på enkla båtar som både ser bättre ut och går bättre. Man ska ju dock inte förringa värdet av att det ändå är kul att ha ritningarna i samlingen. :)

 

Här är ett exempel som inte verkar vara mycket svårare än Flugan att bygga:  http://www.svensons.com/boat/?p=RunaboutsOutboard/blustreak

Åke Sundstedts Speedy verkar ju annars också vara en kul busbåt.

/Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore jättekul att få sig en titt på hobbexbåten, så om du vill maila över en scan eller skicka över en kopia med posten så skulle det vara roligt:) Min mail är fidde_a8@hotmail.com  

Ja den sidan har mycket roliga båtar, men jag har svårt att bestämma mig för vad det är för båt jag vill bygga: jag står och väger lite mellan någon mer race inriktad mindre båt eller en lite större båtObestämd 

/Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade äntligen ritningen på hobbexbåten Racerbåt idag. Ritningen var som jag mindes bedrövlig (ritningen på Flugen är otroligt detaljerad i jämförelse) men jag kan gärna kopiera den och skicka en kopia.

/Erik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då borde inte ritningen vara någon höjdare, men om möjligheten finns så vore det jättekul att få en kopia ändå. Skicka gärna ett mail till adressen i mitt tidigare inlägg så svarar jag på det och slipper skriva ut adressen härSkrattande 

 

MVH Almers

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schysst bygge! vad hängde du på för någon motor?/ phille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Schysst bygge! vad hängde du på för någon motor?/ phille

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! bygget har legat nere ett tag pga skola osv men jag ska göra klart det mesta under sportlovet har jag tänkt:) Jag har endast provkört den med en 8hk och jag tyckte det gick ganska bra, den planade efter några få meter! Men motorn som ska sitta där är en johnson 25hk från -76 om jag inte minns fel, och jag längtar efter att provköra båten med den på!

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha okej, med en 25a borde det bli riktigt bra drag då:) lycka till med att fädigställa den/Phille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...