Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Koyote

Klätt om dynorna i sittbrunnen!

Rekommendera Poster

Hej, tänkte delge lite erfarenhet av att byta klädsel på sittbrunnsdynor i båten. Jag har en Ockelbo DC21 som hade kvar den gamla originalklädseln från 76. Vissa kanske tycker det är våldtäckt att byta ut den men 32 år gör sitt och nu var det dags.

Först tog jag ett beslut att köpa helt nya stolar. Dom gamla var nedsuttna och rätt skabbiga. Dessutom verkade det för komplicerat att ge sig på dom sjäv. Det fick bli stolen Royal 46 från SeaSea, helvit med blå keder och justerbar vinkel för ryggstöd. Priset 1.495 x 2.
Länk: http://www.seasea.nu/Article.aspx?ArticleNo=2973 (min färg finns inte på webben men har sett att den fortfarande finns i butik.

När det gällde aktersoffan började jag med att kolla runt lite här på maringuiden samt ta in lite offerter från kapellmakare mfl. Soffan är delad i 4 delar, ett ryggstöd och 3 separata sittdynor. Offerterna varierade mellan 7000-12000 så jag tänkte pröva att klä om själv först och gick det åt h-lvte så kunda jag ju alltid lämna in dom.

Vit tjock präglad galon, vadd, tjocka synålar och nylåntråd köptes in från Tygvaruhuset (Kilotex) i Sickla utanför Stockholm. Kostnad ca 1100:-

Rostfria Rapid klammers och lim hittade jag till bästa pris på Jula.

Arbetet inleddes med att lossa bort den gamla klädseln från masonitskivorna. Både dessa och skummet var i tillräckligt ok skick för att behållas.

Därefter sprättades sömmarna upp så att de gamla delarna kunde användas som mallar.

Jag ville ha en keder runt kanterna på soffan och valde att klippa ut en lång remsa av galonen och sy in en tjock tvättlina. Därefter las denna remsa mellan sidobitarna och sittytan när allt syddes ihop.

Innan den nya klädseln häftades fast klippte jag ut en passande bit av den tjocka vadd som jag köpt och la den mellan den gamla skumgummin och den nya glädseln. Detta gav en mjuk och fluffig sittyta och gör att tyget inte ligger löst och fladdrar ovan på skummgummit.

I samband med att jag häftade fast klädseln la jag också en ordentlig limfog mellan tyg och masonit så att tyget belastas jämnare för slitage runt klammrarna.

Totalt pris för soffan blev ca 1.500:- och 3.000:- för stolarna och arbetet tog ca 2 arbetsdagar.

Bifogar lite bilder på före och efter så får ni sjäva bedöma resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt, sydde ni för hand eller på maskin? Tänkte ge mig i kast att byta under vintern på min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig hushålls-symaskin (Hugin) inköpt på Coop för 1000:-. Den fick jobba ganska hårt eftersom vi la in en keder också så det blev 4 lager ibland. Köp några extra nålar och ladda med gott tålamodFlört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kan rekomendera jeans nål om ni syr på en vanlig symaskin.

 

//Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du skriver att det skulle kosta 7 - 12.000 kr för dessa 4 stycken dynor.

Vilka firmor har du pratat med och vem ville ha dessa summor. Det kan vara intressant att veta för folk eftersom det många gånger är en enorm skillnad på att klä om gamla dynor eller att tillverka nya.

I ett annat forum skrev man just detta med att betala väldigt mycket för nästan allting till båtarna, material, upplägg, lagning motor, m.m.

7.000 är mycket pengar, 12.000 för 4 stycken är näst intill ocker ( min åsikt )!!

Detta eftersom du bara har nytt galon, tjäder och arbetskostnad.

Vänligen

 

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tygvaruhuset erbjöd sig själva att sy om för 1.500 styck för dom 2 mindre dynorna och 2000 för den större samt ca 2000 för ryggstödet vilket blir 7000. Då skulle det dessutom bli enkla sömmar utan en keder.

12.000 var från CoverUP på Bullandö och omfattade visserligen nytt skum. Om det är ocker eller inte vill jag inte yttra mig om eftersom det omfattar ett visst hantverk men inte är det lång ifrån.


Att packa om mitt drev kostade 9.500 för 4.5 timmes arbete och lite olja, packningar, nya bälgar samt ett lager för 500. Det är i så fall minst lika mycket ockerRynkar

Det är ju helt klart värt att göra ett försök själv kan man dra slutsaten av.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tänker vidare och tycker att det är värt kan man ju nästan köpa en beg symaskin som klarar skinn och sen kränga av den på blocket tillbaka, så att säga. Men fungerar det med en vanlig bond Hugin så ju det kanonbra. Du tjänar fortfarande på affären mot att lägga ut jobbet. Speciellt om du har lite fler dynor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom stora dynorna får du omklädda för 675 kr styck ( prel. måste ses ) plus materialet.

Galonen kostar lite drygt 200 kr. meter!!!

Det är skillnad på ställe och ställe.

bobban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att hitta billigare ställen. Gör inte för mycket reklam i denna tråd bara, BobbanFlört. Tanken var att tipsa gördetsjälvare, så kom igen med lite fackmanna tips istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag begärde pris för omklädnad av tre (3) st dynor till min Sea Ray och det skulle kosta minst 14.000.-, och det skulle enligt företaget vara ett bra pris.

När det gäller det mesta till båtar så tycker jag priserna är åt fanders, det tycks som om båtägarna har ladan full med pengar.

Nej jag har funderat på att gå en sykurs och fixa detta själv.

Trevlig fortsatt båthöst/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart står vi till förfogande om man vill ha hjälp med att försöka göra sömnaden själv.

Inga problem, skriv ner frågorna så svarar vi så gott vi kan.

Bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite!!

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också sytt om galondynorna på min Flipper 700 och kan intyga att det går utmärkt. Jag valde ett tjockt läderaktigt galontyg som kostade 200 kr metern på Tygvaruhuset. Blev avrådd från att mörk galon blir väldigt varm, men tycker inte det varit något problem.

När det gäller soffdynorna så bytte jag ut skummet till 7-centimeters, men behöll det gamla skummet (som var i utmärkt skick) till förar- och passagerarstolen. Jag tog också ett lager skrovisolering av typ liggunderlag mellan plywooden och skummet och mellan skum och galon ett lager vadd.

Sydde gjorde jag med en gammal Bernina-maskin av den typ man hade i syslöjden. Halvvägs in i jobbet upptäckte jag att det till maskinen fanns en särskild pressarfot för att sy snygga kanter.

Jag passade också på att modifiera Flipperns tidigare något primitiva ryggstöd i sittbrunnen och gjorde nya som är bredare.

post-21399-1394235574,9372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på båten med den nya dynorna. Saknas gör armstödet mot toaletten, ryggstödet för lilla stolen samt passagerarstolen. 

post-21399-1394235574,9969_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett snyggt jobb. Blir som en ny båt med ny klädsel. Som en bonus utöver att man sparar massa pengar är ju att det är ger extra skön känsla att sitta på dom när man gjort det själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev ju fint det där.

Är det någon som vet var man kan köpa skumgummi för att göra nya dynor?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I en annan tråd, http://www.maringuiden.se/forum/;thread=137986 , så kan man se lite av de stolar/soffor jag klädde om i min båt. Jag valde Sunbrella dynväv, som liknar kapellväv. Jag tror att jag finansierade hela symaskinen på det jag sydde om. Maskinen är en Janome Easy-Jeans, en lite kraftigare maskin än de vanligaste.

Kungsängen, www.kungsangen.com , skär skumgummi efter dina egna mått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mitt jobb så köptes galon, skum och vadd på Tygvaruhuset Sickla. Jag tror skummet gick på ca 1000 kr för en normalstor madrass, då är det kallskum 35 kg. Tillskärning ingår. Det går att skära skum med en stor förskärare, men det blir såklart bäst ifall de gör jobbet. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att skära till själv men ska vara väldigt noga med fasningen så den inte blir för tunn.

Skulle den bli för tunn så följer skummet med när man drar av tyget om / när det ska tvättas och då är det bara att köpa nytt skum.

Detta gäller även om man köper billigt skum, det följer med i småbitar när man drar av tyget.

Har själv haft kunder som har sagt att det skummet fick vi verkligen billigt och man har inte hjärta att säga till vad som kommer att hända när detta ska tvättas.

Vill man trots allt skära till skummet själv så har Clas Ohlsson skärmaskiner till en billig peng.

Sedan får man alltid spill när man börjar skära ut en dyna, detta spillet kan man börja att öva med och fasa till lite grann innan man börjar med allvaret.

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte heller så dumt att klä skumgummit med vadd, klädseln glider på mycket lättare och ytan på dynorna blir lite mjukare. Dessutom döljer det små skavanker som man kanske gjort vid tillskärningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt klart bra,

MEN,

vadden rör på sig, det finns därimot ett nytt skum supersoft som är nytt och detta kan man lägga ovanpå den tjocka dynan. Detta skum finns i 2 och 3 cm tjocklek och är helt fantastiskt mjuk, det är som bomull mellan fingrarna. Ett billigt skum som har blivit väldigt populärt. Detta skum klipper man till med en vanlig sax.

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter smart! När jag använt vadd så har jag limmat den på skumgummit, då sitter den still och håller sig slät!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...