Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
2HOT4U

Spolmunstycke vs Spolmuff?

Rekommendera Poster

har dom samma funktion?

testa spolmuff förra säsongen men det va ingen höjdare
den läckte ganska mkt
så jag dela en stor tunna i mitten o körde

till den nya motorn har jag köpt en adapter som man skruva i under växelhuset sen kopplar man vattenslangen direkt

är det två helt olika grejer?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för drev/motor?

Jag har ingen erfarenhet av slanganslutning, men har hört många skräckhistorier om vatteninträngning på fel ställen när man kopplar på en trädgårdsslang med 4-6 kg's tryck. Jag kör med spolmuff - visst läcker det, men motorn får tillräcklig kylning så länge man inte varvar mer än ca 2000 rpm (annat än mycket korta stunder). Jag har inte hittat någon tunna som är stor nog för vårt drev, men med tanke på vattenmängden så lär det krävas en trädgårdsslang i tunnan för att den inte ska bli tom på kort tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också med spolmuff, jag tejpar med silvertejp runt muffen, så läcker det nästan ingenting alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Ja kör med spolmuff och tycker det går bra. Jag köpte en model billigare som funka mindre bra (den som sitter på en bygel) Läckte som tusan. Men sedan köpte jag Mercruicers model med en sticka som man trär igenom kylvattenintaget. Den fuka jätte bra, läcker i princip ingenting. Att tillägga är att jag aldrig har kopplat till vattentryck (slang från kran) utan jag kör med dunk med självfall/tryck. Brukar placera dunken på badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med quicksilver´ s muff med sticka genom drevet. Läcker knappt någonting. 10 min tomgångkörning och varva upp till ca 1200 någon enstaka gång så är motorn uppe i arb.temp och det bör bli bra genomsköljning.

//  Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att anslutningen för att koppla in slangen direkt på motorn endast är för att spola rent motorn vid säsongens slut. Jag skulle använda spolmuffen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag kör med spolmuff på bygel och bra tillflöde med vatten i trädgårdslsang låt det rinna vid sidan det gör ju inget om man slabbar, leta efter en spolmuff med mjukt gummi, det finns dom i gummi som nästan känns som hårdplast, dom är sämre, var försiktig med varvtalet och kolla hela tiden så muffen inte glider av drevet. säkra med nåt så den inte kan lossna. samla upp eventuellt glykolvatten. det är extremt giftigt och sött och lockar till sig exempelvis katter om det får ligga kvar på marken. lika med arga kattägare. för att inte tala om grundvattnet som förstörs. smuggler28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör ni med dunk och självfall när glykolblandningen ska köras in i motorn ?  Räcker det som tryck i såna fall ?

Har sett dunkar på Swedol  med bränslepump för att få bra tryck.

Har ni tips på detta ? 

Tack på förhand // Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp - dunk med självfall samt en Y-omkopplare från trädgårdsslangen till dunken med glykolblandning. Hela paketet är egenkonstruerat med en dunk från Ö&B, Gardena slangkopplingar samt en genomföring som är tätat med byggsilikon. Fungerar strålande (även om det krävde lite kreativitet och tankemöte för att få dit muttern till genomföringen inuti dunken)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...