Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
suzumar

Parsun- skitmotor?

Rekommendera Poster

Hej! är det värt att satsa pengarna på en parsun eller ska man lägga till några tusen lappar för ett känt märke?

hur är kvaliten?

Priset verkar ju lockande men är det värt pengarna?

mvh suzumar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi Båtägare nr 7 2007 testade bla. Parsun. Försök få tag i det numret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kommentar handlar om skor, sedan får ni själva dra parallellen.

En god vän arbetar i Kina som uppköpare för ett företag (som inte finns i Sverige och) som säljer kläder åt yrkesfolk. Han funderade på om vi skulle starta eget tillsammans. Eftersom han är på plats i Kina får han ibland erbjudanden av olika slag. Ett var att köpa friluftskängor. Samma design, matrial och produktionslina som känt amerikanskt märke -men ingen logga. 4000 par för 6 US dollar paret (antalet gör svenska marknaden svår). Listpris i Sverige för med logga i sportaffär är ca 1500 kr.

Är det någon som tror att kopplingen pris och kvalitet fortfarande är stark?



Senast ändrad av BengtC | 06 augusti 2008 | 21:28



Senast ändrad av BengtC | 06 augusti 2008 | 21:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad man handlar för något. Ofta får man det man betalar för. Finns dock undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stod o vägde i valet o kvalet o våga köpa en kinasnurra. Men var i slutändan för feg så d fick bli en begad Yamaha i alla fall.. Kina snurrorna har ju blivigt lite vanliga även här nu och jag har faktiskt sett några i drift som puttrat runt i hamnen. Dom jag sett har ju funkat fint så kanske inte e någon fara??? Orosmomentet är reservdelarna för mig inte att den ska stoppa eller likna. D e just tillgången till reservdelar om kanske 5 år när grejerna behöver repas som man e lite orolig för...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den fick bra kritik i testet och kom på 3-dje plats, efter Thohatsu och Honda. Den enda som talade emot Parsun vad dess vikt. Den vägde mest av alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stuggrannen köpte en 15 hk Parsun 4-taktare förra våren och vad jag förstått så är han nöjd med den. Den tuffar och går som vilken annan snurra som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det påpekats tidigare så är det material användningens hållbarhet som är den stora plumpem på Parsun. Plastig av den tunnare typen. Klent byggt när det gäller inramningen av motorn.

Själva motorn (blocket) och det elektriska runt om fungerar nog.

Sen vet nog ingen hur korrisionsskyddade Parsun är. Vad är materialet i Exempelvis drivaxeln. Är den rostfri. Eftersom Kinamoppar och andra motorprodukter från Kina inte verkat rosa marknaden. 

Så är nog chansen inte jättestor att båtmotorerna är nåt bättre.

Sen om marknaden viker på grund av sämre kvalite och reklamationer. Och märket försvinner, då blir det ganska säkert problem med reservdelar.

Båtmotormekarna kommer garanterat inte att ta i dom. Det gör dom ju knappt nu ens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ett test på nån liten körning säger inte ett smack o motorn.

Det är på lite längre sikt som en motor visar sitt rätta jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man är nöjd om den inte krånglar, men hur många procent är nöjda köpare ?.

Dom fleste köpare syns inte i dessa rubriker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Parsun 15hk förra året i juli av en försäljare i Vallentuna. Han står för garantier och service/rep. (Har själv lämnat den där för vinterservice) Har fungerat klockrent sen första turen. Har väl gått ca 20tim. Inga problem med flödande förgasare eller andra konstiga problem folk skriver om här. Det enda jag kan hålla med om är att den är tung. Men det förmodar jag att dom flesta 4takts motorer är. Mer eller mindre. La i båten för en månad sedan. Motorn startade på andra rycket och har sedan gått lika bra som förra året. Det är klart att kvaliten kanske inte är exakt som en Yamaha. Men inte är det något fel på min parsun än. Sedan kan man repa motorn för dom 10000:- som den är billigare Yamaha. Och vad min erfarenhet säger så går Yamaha och andra mer kända märken sönder med jämna mellanrum också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

parsun eller neptun är samma motor,överskottslagret har neptun och rusta har parsun. den är rakt igenom en yamahemotor som tillverkas för dessa affärer med tilllåtelse av yamaha. Detta innebär att kvaliten är också så som yamaha är,dee fick dessutom näst bäst i test i en test tidigare.Bättre och billigare köp med Yamahakvalite kan du inte få med garanti dessutom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du övertygar ingen ( hoppas jag ) Tror du verkligen på det själv? Eller försöker du bara försvara dina marina inköp på rusta?

Att den kan vara baserad på någon åttiotals japs utombordare är inte omöjligt, men att samma kvalitetskontroll, material och precision har används är däremot självklart omöjligt.

 

med tillåtelse av Yamaha Haha så härligt naivt....

 

med garanti dessutom  Vad köper du UTAN garanti i Sverige?

 

 



Senast ändrad av Chronic | 04 juli 2009 | 10:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volksswagen gör ingen hemlighet av att Skoda, Audi eller VW är samma bil i grunden, Båtbranchen är betydligt hemligare med sådant. Men lyft på kåpan och du ska se att Parsun och Yamaha är lika som bär,  Och det är inte så konstigt,för Parsun är et joint venture företag med Yamaha som part,  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om jag har förstått det hela rätt så är Parsun en kopia på äldre generationer av Yamaha. Därav den höga vikten. När Yamaha har blivit bättre och lättare tillvärkar kineserna kopior på deras gammla modeller. skulle dom göra kopior på deras nya så skulle det nog bli ett jäkla liv. Kolla på en gammal Yamaha 4taktare 15hk så är dom rätt lika  i powerhead mm mot en Parsun idag. vill doch inte gå så långt att säga att de har ett sammarbete för de tror jag inte att de har. Jag har ett elverk från kina som är kopierat från honda. det ser likt ut men samma är det inte. gissar att det skiljer en hal del i materialval mm.

Jag har hört att vissa delar skall passa från Yamaha till Parsun rätt av men jag vet inte. Kanske är proppellern och tändstiften likadanaCool 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

indelningen på splinsen är lika så yamahas propeller passar .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Parsuns kvallitet kan jag inte uttala mig om. Bara att de käns bra när man klämmer och känner i butiken.

Däremot tycker jag inte att priset är så fantastiskt lågt. Fick i sommras investera i en ny 25hk till sportbåten. Kikade då på Parsun och listpriset på 25hk med reglage och elstart var ca 32.000kr vill jag minnas. tyckte det var dyrt för kinesen så jag letade vidare.. i slutändan betalade jag 32.500 för en  ny -08 Tohatsu MSF25 i Kartong med garantier mm.mm.mm. så letar man ett tag kanske man kan hitta bättre alternativ (kändare märke) till kineserna till samma pris..

Finns ju dom som menar att Tohatsu ochså är skit.. men jag käner mig lungnare med detta märke en med Parsun i alla fal.. men smaken är ju som baken..

Kanske flinns fler som har samma erfarenhet?

Stortrissen.. Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan säga så här.

Det är en Yamaha motor men med sämre materialval.

Kineserna använder undermåligt material, billigt aluminium, plaster och gummi blandingar.
Det är enda skillnaden.

Tag en bit aluminium från en kinaprodukt och såga i det, det flisar sig, spricker och blir jävligt, inte alls samma kvalle som riktigt aluminium ska hålla. Det samma emd allt gummi, det är inte gummi från gummiträdet, det är syntetiska plaster. Detsamma för plasterna, det är inte pvc, eller andra mer sega plaster, det är äggskals plaster.

Så visst fungerar det, men den kommer inte se snygg ut efter 10 år.
Motorerna bara går och går som regel dock. Dvs själva rörliga dellar i motorn, cylinder vestake vehus etc felar aldrig. Däremot så pajar packningar, förgasargummin, tändhattar, tändkablar spricker etc.
Så köp en Parsun eller Neptun om du inte kommer köra så mycket och kommer förvara den skyddat.
Ska du däremot ha en motor som kommer gå mycket och gärna under många år under slitsamma förhållanden så är det bara att glömma.S om arbetsmotor håller den iten i längden, men som fritidsmotor som går högst 100tim året fungerar det nog prima.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åter igen BLANDA INTE IN YAMAHA I PARSUN FATTAR NI???????? ni är ute o cyklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Praktiskt Båtägande håller inte med dig.

PARSUN
Här är testets verkliga lågprismotor.
Under kåpan hittar vi dekaler med användarhandledning precis som på förlagan från Yamaha.
För 3 000 kronor mindre får man en motor som till det yttre ser annorlunda ut, men är identisk under locket.

YAMAHA
Det här var en av de dyraste motorerna i testet och även den allra lättaste med sin matchvikt på 22 kilo.
Ett plus när det gäller hanterbarheten är att man hittar utförliga instruktioner fastklistrade på en dekal under kåpan.
Smidigt med tanke på att instruktionsböcker har en tendens att inte finnas till hands när de behövs.
När vi testkörde den så visade det sig att det blev ganska blött i båten.
Någonting i riggens konstruktion gör att den skvätter vatten omkring sig.
Det här gällde också lågpristvillingen Parsun.

http://www.praktisktbatagande.se/multimedia/archive/00316/Utombordartabell_316368a.pdf



Senast ändrad av Gunnar_ | 09 oktober 2009 | 20:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dekalerna är plagiat   men det har inget med yamaha att göra ,yamaha har inget tillverknings av tal med parsun.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parsun är en kopia av yamaha vare sig du vill eller inte, men är förmodligen inte i närheten kvalitetsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv skulle aldrig köpa en sådan motor, Har dåliga erfarenheter av riskokare av lite olika slag. Billiga ? ja ! men du får vad du betalar för. Det finns något som andrahandsvärde åckså.Men  är det så att du ska ha en 2-4hk på gummi båt som ungarna leker med så går det väll bra. Det är nog upp till var och en att köpa vad man vill ,men Rusta ? dom har nog ingen  erfarenhet av båtmotorer ????? men därimot på att sälja billig skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du är helt ute o cyklar sitter inne med riktig insider info om detta har nästan 40 år i branschen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken bransch?  Rusta å båtmotorer! Rusta säljer skit å det gör Ö&B med. Köp kvalité det lönar sig i längden. Men det är upp till var och en att köpa vad man vill och vart man vill.



Senast ändrad av albin1996 | 10 oktober 2009 | 00:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, Parsun lovar ju att motorn ska funka i 1o år, eller 350 timmar, vikket som kommer först...

Låter inte så betrygande för min del, men, ok ska du använda motorn som hjälp motor eller för att ungarn ska ha kul så funkar den nog bra.

För yrkes fiskaren blir det nog et annat val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båtmotorer så klart är det inte det vi resonerar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...