Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
suzumar

Hur snabbt går era båtar da?

Rekommendera Poster

Min 5,5m Campingbåt-75 i furu gör 26 knop med en 50hk Mercury-73!

Finns de nåt veteran-handikapp i tävlingen? Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min stora ca 35 den lille 57knop med fel propeller, med rätt kanske 65. Jag önskar eder alla en riktigt god jul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt som 2,3 m lång och 0,6 m bred gör 42 knop. Bra fartkänsla iaf Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte en chans att den drar så lite. men ljug i egen plånbok du!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kompisen i USA har en donzi som toppar på ca 101 knop

Själv har jag en uttern 5602 som toppar 34,5 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Selcruiser 27, mercruiser 5,7, gör 24 gps knop med för liten propeller. Ska upp i 27-28 under optimala förhållanden. Förbrukning i 17-18 knop ca 1,7 l/N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 m/s och halvvind med fulla segel så knappt 8 knop. Bränsleförbrukning: nada

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Big buster med yamha 115hk gör 48knop.

Riktigt härligt att åka så fort förutom för plånboken.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla Ryds Tumlare Johnson 70hk 30,5knop. Mellanbåten  Skiboat 19 fot CSB 355 med ca 420hk 65-70 knop. Den större Fjord Consul 26 2XAQ130A 24 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla en fugetive med en 15hp mariner 34,5 med hand gps. gummibåten med en jonson fyrtakt 15hp 23knop . Den stora Hsö med 2 kad 42 enligt gps 37.förra ägaren säger 39 men jag köpte den i höstas så jag han inte prova den till max.Den e föresten 11,5 * 3,85

post-10012983-1394236224,5063_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Crescent 375 Sailor gör 214,3 GPS knop med Yamahas F350 och då har jag bara 3/4 dels gas. Har inte tordats gasa fullt än. Men jäklar vad det går till gösgrunden. Förstärkte bara akterspegeln med en plyfaskiva och 2 st tvingar. Hängde även på 50 fendrar i aktern för att få lite extra flytkraft när den ligger still. Har tyvärr ingen bild än. Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hum det var en svår fråga det här hur fort sin båt går. Själv har jag aldrig vart uppe i toppfart med min piraja som det sitter än 50 hk mercury på grund av att båten blir för instabil runt 45 knop. Men jag vet att jag vart uppe i 48 knop innan jag höll på att lägga båten upp och ner i en våg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte min båt men jag åkte med den för 1V sedan i Khao Lak när jag skulle dyka

http://www.liquid-adventure.com/diving-khao-lak-images/boats/alphagirl-01.jpg

Dubbla Yamaha V8:or på 350hk vardera rostfria trim proppar marchade 46 knop i ca 1,2h till similian, och då varvade de inte mycket. Kaptenen sa bara citat.

- Not even half yet... Och log ... HAHA

Grymt.

post-27514-1394236246,2581_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag åkte samma ekipage till Similian för 1 månad sedan och då marchade den 38 mph (ej knop) och då var det ca 1000 rpm under fullt. Kanske hade vi en U-båt satt fast under skrovet? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Delta 32, marchar 32 knop - drar 1,2 L/distans, topp skall ligga på 42 knop, förbrukning vet jag inte, helt ointressant, antingen har man bråttom och då spelar det inte någon roll om den drar 1,8 eller 2L/dist..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

7,3 knop för motor och har faktiskt haft uppe den i 13,6 för segel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt. förra årets topp notering var drygt 53knop på GPS men i år har jag fått en ny båt på garanti och den ska vara extra lamminat i på strategiska ställen så den blir lite tyngre. målet är att nå samma topp som förra året med hjälp av lite ändrad viktfördelning i båten men jag gissar att jag kommer landa nånstans på drygt 52

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ny 4-bladig propp gör min nu 30 knop utan semesterpackning. Marschar fint i 20 knop och drar då ganska exakt 30 liter i timmen enligt flödesmätaren (1,5 l/d)Glad. I 30 knop tror jag flödesmätaren låg på 61-62 liter i timmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

38 Mph = 33,02 knop = 61,16 km/h ungefär som min moppe toppade med min 100 kg kompis bakom (Casal årsmodell 1978 eller så)...

Min Rinker 265 med Mercrusier 5,7 - 260 hk borde göra 35 men toppar 22 enlig flera olika GPS'er. Renovering i vinter eller byte till 350 MPI...



Senast ändrad av Jerhed | 28 juli 2010 | 22:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drar jag på riktigt ordentligt kommer jag upp i 6,2 knop. Men jag tycker inte om när båten börjar plana Flört, så jag brukar ligga på ca. 5 knop för maskin.

Med segel hissade brukar det vid normal vind (5 - 10 m/s) ligga på mellan 5 - 7 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Buster XL -10, Yamaha F100 -10 gör 37 knop vid maxvarv på 6200rpm och förbrukar 0,9 l/Nm

Vid 30 knop,5200rpm förbrukar den 0,75 l/Nm.

Nöjd med det.  :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...