Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
clabbeh

jävla Idioter!

Rekommendera Poster

Vad jag skriver har ingenting att göra om vem som har större eller mindre rätt att framföra sitt flytetyg! utan hur, och var man framför det.

Farleder har vi för att hjälpa större båtar/fartyg i sin navigering, och att ge sig ut i en kanot i en trång farled skulle kunna sätta ett större flytetyg på grund!

och det är därför jag tycker att KBVarna skulle plockat väck kanotisten!

Hänsyn som eftersträvas av trådläggaren måste ju ges åt alla!  oavsett vilken båt/fartygstyp man framför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inte och har aldrig funnits någon sådan regel.

Hur skall man kunna avgöra vem som seglar för sitt bröd?

Däremot står det ireglerna att man är tvungen att visa hänsyn till fartyg som är t.ex hämmade av sitt djupgående o storlek i en farled.

Typ du möter en tankbåt i Brofjorden.

Då håller man undan för den!!!

I god tid!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja jag har för mej att d fanns någon regel typ. Om man har begränsade manöver resurser, dvs man har en fiske trålare, bogserbåt eller likn.. Och att detta fritt översattes som att den som seglar för brödfödan har företräde Inlägget var i övrigt mer åt d komiska hållet och inget som i övrigt har något med verkligheten att göra.. D var ju trots allt rätt länge sen man läste dess vejningsregler, möjligt att dåvarnade lärare sade så.

Jisses ytterligare ett bevis på att seglare helt saknar humorCool...

!!!MVH REXCO!!!



Senast ändrad av Rexco | 06 augusti 2008 | 18:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajemen! Kryssar jag i en trång farled är jag ytterst begränsad av mitt djupgående. Med lkångkölad båt på 6 ton och en vänd radie på en och en halv båtlängd och utan bögpropeller har jag dessutom begränsad manöverförmåga. Således skall alla andra se till att hålla sig ur vägen och visa hänsyn för mig! Så det så era söndagsseglare!  Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker faktiskt att de flesta motorbåtsägare och segelbåtsägare sköter sig, det är faktiskt ett litet fåtal som ställer till problem och idioter finns det alltid (som vid Nockebybron). Det är faktiskt ganska få kollisioner mellan båtar, även i trånga farleder, så det tycks fungera i alla fall.

Det enda som jag generellt tycker är ett problem med motorbåtar är att de ibland kör väldigt nära segelbåtar även där det inte är trångt samt att de ibland väjer väldigt sent. Detta beror inte på illvilja utan på att man ej har suttit i en segelbåt. I en segelbåt ser man ofta dåligt pga seglen. Man kan titta under seglet lite då och då men kommer en motorbåt snabbt, är den helt plötsligt mycket nära utan att man sett den innan. Ser den då inte ut att väja (förrän sent), kanske man gör en panikväjning i onödan.

Dessutom är det otäckt när motorbåtar går väldigt nära. Vid vindbyar kan båten både kränga häftigt och ibland svänga upp mot vinden väldigt plötsligt.  Kryssar man så gör man kursändringar väldigt snabbt och kanske helt omotiverat utifrån en motorbåts synvinkel. När då en motorbåt dyker upp helt överanska en par meter ifrån, utan att man sett den pga seglet, är det väldigt skrämmande. Tänk om jag just då gjort en en vändning på kryss eller det kommit en vindby som svängt upp båten.  Det tar längre tid att väja unden med en segelbåt. Visa i god tid att ni ser segelbåten och väjer undan, så kan vi segla vidare i lugn och ro utan paniksvängar.

En glad seglare som nästan lika ofta går för motor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här säger Sjöfartsverkets sjötrafikföreskrifter. Föreskrifterna i sin helhet finns här:

http://www.sjofartsverket.se/upload/Pdf-Gemensamma/sjotrafikforeskrifter.pdf

Regel 18 – Fartygs inbördes skyldigheter

Såvida ej annorlunda föreskrivs i reglerna 9, 10 och 13 skall:

a.

 

maskindrivet fartyg på väg

hålla undan för:

1) ej manöverfärdigt fartyg

2) fartyg med begränsad manöverförmåga

3) fartyg sysselsatt med fiske

4) segelfartyg.

b.

 

segelfartyg på väg

hålla undan för:

1) ej manöverfärdigt fartyg

2) fartyg med begränsad manöverförmåga

3) fartyg sysselsatt med fiske.

c.

 

fartyg på väg, som är sysselsatt med fiske,

då så är möjligt hålla undan för:

1) ej manöverfärdigt fartyg

2) fartyg med begränsad manöverförmåga.

d. 1) varje fartyg, med undantag av ej manöverfärdigt fartyg och fartyg med

begränsad manöverförmåga, då förhållandena så medger undvika att

hindra säker genomfart för

 

fartyg som är hämmat av sitt djupgående

och som för i regel 28 föreskrivna signaler

2) fartyg, som är hämmat av sitt djupgående, navigera med särskild försiktighet

och med beaktande av sitt speciella tillstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparre: Det är ungefär som om tågen skulle tvingas stanna så fort det kommer en bil och ska passera järnvägen.

Jag tycker den haltar lite grann också. Det är sällan så tätt mellan tågen att det är svårt att hinna över efter att ett har passerat. Så ser det inte ut på en hel del vägar, i alla fall inte i den här stan.

Rexco: Nja jag har för mej att d fanns någon regel typ. Om man har begränsade manöver resurser, dvs man har en fiske trålare, bogserbåt eller likn.. Och att detta fritt översattes som att den som seglar för brödfödan har företräde

Man har pratat om den, gör det fortfarande, och syftade enligt min erfarenhet på i princip all yrkesmässig trafik, som t.ex Waxholmsbåtar. Kruxet är som skrivits i en annan tråd att en del båtar som går i yrkesmässig trafik är omöjliga att skilja ifrån fritidsbåtar. Brödfödsregeln har aldrig funnits i juridisk mening och man har i flera artiklar i olika båttidningar konstaterat att den är olycklig och borde försvinna. Det är som du säger huruvida saker som om fartyget har släp eller är hämmat av sitt djupgående som är intressant, som det står i sjötrafikföreskrifterna.

Sparre: Hur ska förresten andra båtägare veta att du tänker blockera farleden?

Jag anser nog inte att jag skulle blockera farleden bara för att jag tvingar dig att vrida på ratten eller anpassa farten. Däremot är man även som seglare skyldig att vara tydlig och bete sig på ett förutsägbart sätt, och jag skulle aldrig drömma om att slå mitt framför näsan på en motorbåt och ta för givet att den uppmärksammar och hanterar det, utan jag anpassar mina slag för att störa så lite som möjligt. Den som har företräde är ju skyldig att hålla sin kurs och fart. Men man bör observera att hålla kurs och fart kan vara förenligt med att göra ett slag när det uppenbarligen krävs för att man inte ska gå på grund (Regel 17).

Många båtförare, oaktat båttyp, gör farlederna lite onödigt trånga. Det är ganska många som kanske har en meters djupgående eller så som insisterar på att gå på rätt sida om t.ex prickar och bojar som markerar tolvmetersgrund i farleder. De som seglar såpass att de går på kryss emellanåt brukar iofs ofta vara lite mer flexibla på den punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med väldigt många kommentarer i den här tråden. Är själv mest motorbåtsåkare nuförtiden men har seglat väldigt mycket förr. En sak är för mig helt klar: Alla tjänar på att praktisera olika typer av båtar. Precis som i vägtrafiken får man större förståelse för tex cyklister om man själv cyklar då och då. Kan man inte praktisera andra flytetyg så krävs lite mer fantasi.

En kommentar till mrMagnus:

Du skriver:

I en segelbåt ser man ofta dåligt pga seglen. Man kan titta under seglet lite då och då men kommer en motorbåt snabbt, är den helt plötsligt mycket nära utan att man sett den innan. Ser den då inte ut att väja (förrän sent), kanske man gör en panikväjning i onödan.

Dessutom är det otäckt när motorbåtar går väldigt nära. Vid vindbyar kan båten både kränga häftigt och ibland svänga upp mot vinden väldigt plötsligt.  Kryssar man så gör man kursändringar väldigt snabbt och kanske helt omotiverat utifrån en motorbåts synvinkel. När då en motorbåt dyker upp helt överanska en par meter ifrån, utan att man sett den pga seglet, är det väldigt skrämmande.

Jag måste påpeka att lagen (och allmänt vett) kräver att man har fullgod utkik åt alla håll. Även som seglare Tyst. Klarar man det inte som kapten så måste man avdela någon ur besättningen att fylla denna funktion. Men jag håller med om att det är läskigt när en större båt närmar sig och man inte vet om den kommer väja eller inte. Där kommer ju en annan regel in: Man ska i god tid på ett tydligt sätt markera sina avsikter. Det betyder tex att man som segelbåt inte får slå mitt framför nosen på en annan båt. Klart som korvspad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att jag i år återgått till att segla med mindre båt, kan jag instämma i att det de senaste åren blivit vanligare med båtägare som inte visar hänsyn.

De är fortfarande en liten minoritet men de riskerar att ställa till det ordentligt för andra.

Vissa motorbåtsförare drar upp vågor som är betydligt större och skarpare än Vaxholmsbåtarnas, pga att de plogar sig fram på halvfart. Man kan tänka att de inte inser detta, men de skulle väl kunna kolla akteröver nån gång...

Men det händer också att segelbåtar som går för motor kör hänsynslöst, genom att välja olämplig kurs. Häromdagen när jag låg på bidevind i Gripsholmsviken så kommer en segelbåt akterifrån och tänker passera mig med 10 meters marginal, på läsidan! Det innebär att om vinden vrider ett par grader och jag måste falla, så blir det kollision.

Detta bore ju alla med segelbåt inse. Men tydligen finns inte begreppet hänsyn när man ska ta kortaste vägen. Inte ens när det gäller båtgrannar; jag hade ju Mariefreds båtklubbs vimpel uppe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som slår mig efter alla dessa kommentarer är, att de flesta seglare inte tycks vilja släppa efter lite när de väl fått fart på skutan.

Det måste ju vi motorbåtsägare göra hela tiden, bla för att visa hänsyn och kanske för att kunna ta svall från större båtar, förutom hastighetsbegränsningar.

Det va nån som irriterade sig över en annan segelbåt som körde om på läsida tex, jamen om vinden kantrar så får man väl släppa efter så att kollition undviks sen får man ju börja om från början, eller?

Bara för att man kan segla i 8 knop så är man ju inte tvungen att göra det.

Sen det där med att köra nära, vad är nära? ja det måste ju stå i proportion till farledens bredd och trafikintensitet? hur många har blivit påkörda så de vet att ha anledning till att tro de ska bli det igen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 meters marginal på läsidan?

Han kanske inte ville störa vinden genom att köra om på lovartsidan.

Om ni gick på parallella kurser och med markant fartskillnad så verkar det inte vara någon större risk, den motorgående har ju lättare att svänga undan om det behövs. Dessutom ska ju den som inte är väjningsskyldig behålla kurs och fart, farten är ju svår att påverka men att behålla kursen med lite inslag i förliket under några sekunder är väl rimligt.

Om den omkörande gick rakt mot vinden och de 10 meterna var just där vägarna möttes så har man ju bra koll på om det går bra och det finns utrymme att falla.

Om han i stället kört om på lovartsidan och vinden vridit emot så att det hade lönat sig att slå, borde han även då ha hållit undan för en båt som slår framför hans stäv?

Som sagt, man måste inte segla 8 knop (eller 5) hela tiden bara för att vinden gör det möjligt.

Lite gladare så blir det roligare!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det var samma båt som kryssade IN i Trosahamn förra sommaren.

Vi låg 3 båtar ( segel) på rad och försökte komma om. Vi lyckades till slut.

Jag låg som tvåa och fick den näst sista bojen, vår kryssande vän blev utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig! hoppas synden straffar sig själv för idioten som förstörde er båt!

Själv har jag motorbåt och irriterar mig mycket på folk som inte har en aning om hur deras svall funkar. Speciellt där det är trångt och nära land.

Förstår inte riktigt problemet med möte mellan segelbåt och motorbåt. Har alldrig haft problem att passera/möta en segelbåt dom går ju så  sakta. Hur svårt kan det vara att gasa förbi eller slå av och vänta på rätt läge att passera/möta säkert. Oroar mig mer för snabba flytetyg med inkompetent/onykter styrman isåfall.

Men det är väl bara samhällets allmänna respektlöshet och ''Håll på din rätt mentalitet'' som avspeglas även på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det så. Man skulle nästan kunna tro att massvis av segelbåtar saknar roder. Det tycks vara viktigt för vissa att bejaka sin rätt som seglare och mentaliteten tycks vara att att alla andra ska flytta på sig för dessa seglare. Det kryssas hej vilt i trånga och hårt trafikerade leder, att hålla till styrbord vid möte i trånga sund tycks vara allt annat än självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag trodde jag var tydlig, men det är väl inte så lätt att förstå hur de kan vara när man kryssar.

Det går alltid att falla av (svänga ifrån vindögat, åt det håll som bommen pekar ut åt).

Det går sällan att lova, för när man kryssar ligger man i princip alltid så nära vindögat man kan, utan att förlora styrfarten.

Detta innebär att när vi kör i kapp eller annars går på kollisionskurs med kryssande segelbåtar ska vi inte passera dem på läsidan

- om vi inte vill tvinga dem att slå i onödan,  bara för att vi tycker att de inte behöver segla i 8 i knop (5 knop går väl bra).

Det handlar inte om att ha bråttom, tror man det så utgår man nog bara från sig själv...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...