Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
nychswe

Bayliner? Varning eller Bra köp?

Rekommendera Poster

Undrar om man kan köpa en Bayliner med gott samvete och inte tro på allt skitsnack om båtmärket? Har funderingar på att köpa mig en båt i 6-8m klassen med gott om utrymme, vilket jag läst mig till just Bayliner har, tex 2255, 2455, 2655 modellerna.

Är det vissa årsmodeller man ska undvika eller är det bara allmänskicket man ska gå efter? Barnsjukdomar kan ju föregående ägare byggt bort, så som läckande rutor mm.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hade seglat en nordisk Marino 66:a (från Finland)  i nästan 30 år när jag i höstas bytte till en Bayliner 2855 (från1993). Innan jag köpte den kollade jag med ägare av Bayliner och på olika forum. De flesta är mycket nöjda. Vi har nu haft den under våren flera turer och fyra veckor under semestern och är helnöjda. Båten har enormt bra sjöegenskaper och den fungerar mycket bra när vi bor flera personer ombord. Före 1990 var kvaliteten sämre vad jag har förstått. Att Bayliner är världens största båttillverkare är väl kanske ingen slump. Att priset nu är extremt lågt på grund av dollarkursen och direktimporter av begagnade gör ju inte saken sämre. Sedan får man ha i bakhuvudet att en båt från 2000-talet kan vara väldigt nedsliten om den använts i USA året om under några år.

Lycka till med ditt båtköp!

Vi tittade på Bayliner 2655 men valde en äldre välvårdad större 2855 i stället.

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabbt och vettigt svar!

Mycket som snurrar i huvudet när man ska bestämma sig och alltid bra med god feedback.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du är nöjd med din Bayliner. Är själv på gång att köpa en Bayliner 2855 Ciera Sunbridge, har ingen direkt erfarenhet av båten men den verkar ju vara otroligt rymlig, vi är 5 st i familjen. Funderar mycket på import från Usa, läste nått inlägg i forumet att det kostade ca 60-80.000 att få över den,sen tillkommer tullavg. ce märkning mm.Skulle vara kul att höra från någon som nyligen tagit hem en båt från Usa, hur det går till. Ha det gott//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Observera där att en CE-märkning idag kostar runt 35-40 000 kr ev ombyggnadtioner.

Importerar du idag en båt ..säg -00:a så måste den hålla dagens CE-klassning och det kan bli väldigt kostsamt.

Men som privatperson får du ta hem och köra båten utan CE-märkning. Det är enbart näringsidkare som måste ha CE-märkningar på alla sina båtar.

Försäkringsbolaget Svenska Sjö är det enda bolag som kräver CE-märkning för att kunna försäkra. Alla andra bolag kräver enbart motornr och skrovnr. Har våran båt försäkrad hos Länsförsäkringar och de är billigare än både Svenska Sjö och Atlantica på våran Bayliner 175  2003.

 

//Andy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min sambo importerade en bårt från US i våras. Har ingen erfarenhet sen tidigare, så vi valde den säkrare vägen. Letade själv under ca: 2 månader på amerikanska nätsidor tills jag hittade det som skulle passa oss. Efter ett tips och kontakt med en bra referens, kontaktade jag en svenskägd firma i Florida. Kostade ca: 100000 i påslag på båtpriset att få hem båten, men detta inkluderade även 6000 för att de skötte hela affären i Florida, en survey (besiktning av båten), tull, moms, lokalfrakt i Florida, shrinkwrap och alla speditionskostnader på båda sidor. Fraktpriset baseras på volymen som ska fraktas, vår båt är 28 fot och låg på trailer. Min egen inställning är att CE märkning bara är rent skitsnack, slösa inga pengar på det. Vet att Länsförsäkringar kan sänka ersättningen vid skada om båten inte är märkt, vår är hos Svenska Sjö och där är det inga som helst trubbel med det

Allt fungerade toppen, några enkla samtal, mail och banköverföringar. Sen hämtade jag båten i Gbg´ s hamn. Polering, vax och bottenmålning sen var det sjösättning. Allt funkar klockrent, vet att det finns många som har blivit lurade, men som vanligt gäller sunt förnuft och att inte vara för snål samt kolla runt länge på många sidor. Har nu kört ca: 165 timmar sen Maj utan problem, alltså kan man importera från US utan att bli lurad, skita i fånig CE märkning och köpa soppa för besparingenSkrattande Lärde mig att båtar i Florida oftare är använda många korta turer hela året och vissa är rejält solblekta. Ju längre norrut, desto mer likt vårt användande sommartid med vinterförvaring.

Kolla även denna sida för att få en prisbild, det finns många overpriced bland annonserna.

http://www.nadaguides.com/default.aspx?LI=1-24-0-5601-502-578-56859&l=1&w=24&p=38&f=5693&gc=mr

post-10002462-1394235563,8999_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja

Vilken nyttig info ni satt på, tackar så mycket. Trodde inte att båten ens fick lämna gb hamn

förens den var Ce märkt. Man har ju hört att båtar fastnat i tyskland hos tullen. Fick idag mail från en säljare i Usa som skrev att en Ce märkning kunde ske i England eller Danmark märkningen skulle kosta 2500us dollar alltså ca 15.000 sek.

Mercrusier 7,4 V8 som oftast sitter i bayliner 2855, är det någon som har någon synpunkt på den motorn bra eller dålig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Andy-a, jag tror att du har fel att det skulle vara ok att ta hem och köra med icke CE-märkt båt.CE-märkning kommer man inte ifrån ens som privatperson. Här ett utdrag från sjöfartsverket.

 Vad händer om jag inte CE-märker båten?
När båten kommer till den svenska gränsen från ett land utanför EU/EES kan den bli stoppad i tullen. Då kommer det att kontrolleras om båten är korrekt CE-märkt. Oavsett om båten stoppas i tullen eller ej är det alltid du som importör som ansvarar för att den är korrekt CE-märkt. Kravet på CE-märkning preskriberas inte utan kan komma när som helst i framtiden. Om du redan sålt båten vidare kan det vara grund för hävning av köpet. Skulle du tvingas göra en efterkontroll flera år efter importen måste båten uppfylla de vid den tidpunkten gällande kraven. Det är alltså gällande regler vid den tidpunkt som båten efterkontrolleras som ska vara uppfyllda och inte de regler som gällde när den importerades. Med konstant ökande krav på buller, säkerhet och avgaser är det troligt att båten måste genomgå omfattande upprustning som kan bli kostsam för att klara kraven.

Detta kan du som importör bli ålagd att utföra oavsett om du äger båten vid tidpunkten eller inte ägt den på flera år. Den kan ha sålts i flera led, det är fortfarande du som importör som är ansvarig.

Det finns många andra nackdelar med en icke CE-märkt båt såsom tveksamt andrahandsvärde, den kan aldrig lämnas i inbyte till näringsidkare (då dessa inte får handla med icke CE-märkta båtar), risk för juridiska komplikationer vid eventuell försäljning och ersättningen vid försäkringsärenden blir lägre och svår att ifrågasätta på grund av det osäkra andrahandsvärdet.

ICE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Sjöfartsverket fortfarande felaktig info på sin hemsida? Trodde de hade tagit bort det där att båten kan bli stoppad av tullen. Det är ju nämligen inte sant.

Det finns inget som helst krav på att en båt ska vara CE-märkt för att få föras in i landet. Det går att CE-märka en båt här hemma.

Man kan fråga sig varför Sjöfartsverket bedriver sådan skräckpropaganda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket får nog inte bara en utan flera påtryckningar från nordiska (europeiska varv) för att driva ett massivt motstånd mot import... Ja när man ser till vad Ce märkningen är värd och vad som krävs av varven blir man mörkrädd.. Pinsamt låga krav och usel uppföljning.. Hur många har egentligen åkt dit på slarv med ce vid import av båt?? Måste vara en på miljonen.. Vet att några fall har förekommit men då endast för att statuera exempel och skrämma folk från import.. Nu har ju detta misslyckats och båtimportörerna har sedan länge gått runt dessa krav.. Dom flesta båtar som blir importerade av firmor Ce märks men inte i Sverie utan förslagsvis i Tyskland eller liknande. Och allt för att slippa undan krångel och trubbel med myndigheter.. D är d som är så bra med just Ce märkningen, d e så låga krav att iprincip alla jänkebåtar slipper igenom utan åtgärd.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag tänker på det, desto sjukare att denna text får stå på en statlig myndighets hemsida. Det är ju helt uppenbart att det handlar om en lobbyistkampanj.

Det här citatet tar väl nästan priset?; Det finns många andra nackdelar med en icke CE-märkt båt såsom tveksamt andrahandsvärde, den kan aldrig lämnas i inbyte till näringsidkare (då dessa inte får handla med icke CE-märkta båtar), risk för juridiska komplikationer vid eventuell försäljning och ersättningen vid försäkringsärenden blir lägre och svår att ifrågasätta på grund av det osäkra andrahandsvärdet.

Sedan när blev det en uppgift för en statlig myndighet som Sjöfartsverket att spekulera i andrahandsvärden för svenska fritidsbåtar???

Det verkar vara någon/några på Sjöfartsverket som inte verkar vara riktigt införstådda med sitt uppdrag från regeringen och skattebetalarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöfartsverket kanske har lite att göra? Därav överskottet på resurser måste läggas där d gör minst nytta.. Säkerligen sitter d ett 100 tal personer och diktar ihop dylika dokument var o varanna dag.. Dock har jag aldrig läst något så här långt i från verkligheten.. Som om en 30 år gammal storebro skulle vara en bättre plats att vara på då än en klipp ny jänkare?

För 30 år sedan fans ju inte ce märkningen, hur bevisar man då att denna 30 år gammla storebro inte är importerad hmmm nu blir d knivigt.. Men som så mycket annat ska ett gäng hönor ut o reka sedan sitta o diktera en stund och komma fram till något som man förväntar sig rimligt.. Felet med staterliga myndigheter är att många av dom saknar just detta i form av rimliga krav och lättläst byrokrati.. Man behöver inte göra något svårare än d redan är idag.. Detta är något som staterliga myndigheter gärna gör, kan man krångla till något ja då gör man d.. Så är d med Ce märkningen i dag, mer eller mindre Vilda western, några båtar märks och d går bra några båtar märks inte och d går oxå bra.. Sedan om en eller 2 åker dit och får märka sina båtar. Så har redan flera 100 000 omärkta båtar passerat nålsögat.. Man måste ju ha bra otur om d skulle vara just den båten som kollas upp..

!!!MVH REXCO!!! Nu blev d en staterlig debatt. Detta var inte meningen. åter till baka till Jänkare och dess funktion haha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolaget Svenska Sjö är det enda bolag som kräver CE-märkning för att kunna försäkra. Alla andra bolag kräver enbart motornr och skrovnr. Har våran båt försäkrad hos Länsförsäkringar och de är billigare än både Svenska Sjö och Atlantica på våran Bayliner 175  2003.

Var har Du fått det från????? Mig veterligen kräver inget bolag idag att båten skall vara CE märkt, inte sv sjö för 2 v sen ialla fall!!!!!!

Bara näringsidkare måste CE  märka??? Gäller ju alla importerade båtar mig veterligen även vid privatimport.

Viktigt att det blir riktigt det som skrivs så rätta oss gärna Ni som säkert vet!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, själv äger jag en 30 år gammal svensk kvalitetsbåt utan vare sig CE-märkning eller skrovnummer. Den är försäkrad hos just det - Svenska Sjö....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. var/hur  hittar du uppgifter om att Svenskasjö INTE försäkrar ,ej CE-märkta  båtar ??????

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan när blev det en uppgift för en statlig myndighet som Sjöfartsverket att spekulera i andrahandsvärden för svenska fritidsbåtar???

Sjöfartsverket borde inte ägna sig åt spekulationer men de har nog rätt i det här fallet. Det räcker med en sån här diskusion så blir nog många tveksamma. Personligen så skulle jag hellre köpa en svensksåld och CE-märkt båt för att när det blir dags att sälja så slipper jag försöka övertyga eventuella spekulanter att det är ok.

ICE  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåligt andrahandsvärde:-)??? För vem har en båt dåligt andrahandsvärde? Knappats för den som köper va? Eller tänker jag fel?:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...