Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Joda8100F

C-Tek laddare

Rekommendera Poster

Hej, jag har problem med min nya C-tek laddare M200. Hade förut en 3500 samt solcell (60W) och det systemet klarade att hålla batterierna på nästan topp, om än det blev svettigt kylskåpet gick hela tiden, skall tillägga att jag har två parallellkopplade batterier på 110ah samt ett separerat till start.

Nu när jag kopplat in den nya 200an så dras batterierna ur på en vecka, den fixar det med cykeln men switchar kanske inte om, för den står på fullt fastänn dom är halvfulla, någon snäll människa som har någon smart ide om vad det kan vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är lätt löst M200 är en batteriladdare och funkar inte när man förbrukar samtidigt. Jag skulle köpa den större eller gå tillbaka till 3600....

 

mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen batteriladdare som inte fungerar bara för att man förbrukar samtidigt. Det enda sättet som en batteriladdare kan känna av ett laddningsstatus på ett batteri är att mäta spänningen på batteriet och den minskar vid samtidig förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohhh..  shit,  då fattar jag ,2000spänn åt helsicke, hur f-n kan man göra en underhållsladdare med den kapacitén?  Kommer definitivt inte att köpa något C-tek mer. Har någon något förslag/alternativ? Tackar i allafall för upplysningen, konstigt att varken butiken (Hjermans) eller tillverkare informerar om detta.OBS! C-Tek 200 tillsalu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har haft ett flertal olika CTEK-laddare och alltid varit nöjd med dem. Jag har svårt att tro att laddaren i sig inte har kapacitet att både ladda och hålla förbrukarna igång. Att mäta är att veta, har du mätt vilken förbrukning du har?

I våras hade jag dock problem med laddningen och mailade dem och beskrev situationen och frågade om råd. Jag fick ett klart besked om vad de trodde var problemet och efter den test de föreslog kunde jag konstatera att det ena förbrukarbatteriet hade kortis i sig. Detta var ett märkesbatteri och tre år gammalt så det är iofs ingen garanti.

Mitt förslag är att du mailar dem och frågar om råd.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

ctek har laddare med funktion för att andvändas med förbrukning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ctek M300 har ju högre kapacitet. Du kan inte byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läser på CTEK's hemsida så tycker jag att M200 verkar vara en mycket kompetent laddare både för underhållsladdning och förbrukningsladdning. Förbrukar man mycket ström samtidigt som man laddar så får man ju dock komma ihåg att det har tid att återfylla ett batteri. Sedna är det ju så att bara för att man har en laddare som det står max effekt 15 A så innebär det inte att den trycker på laddning med denna effekt hela tiden. Jag tycker att det låter som om du har något annat problem om du inte lyckas att ladda dina batterier tillräckligt bra.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat med en syraprovare, dessutom så hör jag på startmotorn att den går segare.

Syra vikten ligger ungefär på mitten av det vita fältet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är lite novis på området, men är det inte så att man bör ha batterier med ungefär samma styrka i en batteribank? Om du har parallellkopplade förbrukningsbatterier på så hög styrka och ett vanligt startbatteri och laddar dem samtidigt så kan väl laddaren gå efter minsta gemensamma nämnaren s.a.s?  Jag kan ha helt fel här, men försöker hjälpa trots rudimentära kunskaper på el.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det spelar ingen roll vlken storlek på batterier man kopplar ihop. De fungerar som ett stort batteri tillsammans.

Det som spelar roll är hurpass gamla och använda batterierna är. Kopplar man ihop ett nytt och ett halvkasst batteri så kan det gamla batteriet stjäla laddning utan att ge så mycket tillbaka. Ska man byta batterier så bör man byta hela batteribanken på en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syravikten är ett bra sätt att mäta batteristatus och ger korrekt resultat för just den battericellen man mäter på.

Fast. Har du kollat att inte ett av dina batterier har gett upp? Koppla isär batteribanken och låt dem stå en eller två timmar och mät polspänningen sedan. Om ett batteri då har klart lägre spänning avviker neråt så kan det vara läge att byta det. Ett kasst batteri förstör för de andra.

Om du ska byta och om batterierna är några säsonger gamla så skulle jag byta hela banken.

En säsong låter som lite snabbt för att ett batteri ska ge upp. Samtidigt går det att misshandla batterier med djupa urladdningar så det går sönder rätt fort. Kan vara svårt att reklamera om man inte gör det inom 1-2 månader från inköp.

Vad händer med batterispänningen när du laddar? Gå den snyggt upp till 14 eller 14.4 V efter en natts laddning?

Det finns inga batteriladdare som bara underhållsladdar. Det finns batteriladdare, punkt. Men de ger olika mycket laddström, så en klen batteriladdare kanske inte kan hålla jämna steg med en stor förbrukare om man laddar samtidigt som man förbrukar.



Senast ändrad av Anders_St | 11 augusti 2008 | 07:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...