Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Kim

Plasta träbåt

Rekommendera Poster

Gäst Kim

Hej! Undrar om det är vanligt att en Varvsplastad (Karlstad) träbåt plötsligt börjar ta in mycket vatten trots att båten är plastad. Är det kanske pga att den stått på land ett par år? Verkar konstigt? Vad göra? Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pelle

du får väl ta upp båten och leta efter sprickor mm. Träet kanske har spruckit isär och tagit med sig plasten. Att plasta en träbåt år tyvär inte allt för sällan ett sätt att långsamt ta död på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men samtidigt är plast väldigt bra på att rädda båtar. jag har plastat mina båtar och det funkar fin fint. det sparar enormt mycket underhåll som är svårt att sköta på 15 mils avstånd. men det är klart som alla träfetishister säger. en träbåt ska vara i trä. men finns det ingen annan lösning så vad ska man göra? på min store kunde man tex. se rätt in i maskinrummet genom borden. ingen vacker syn;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kim

Har hittat sprickor längs kölen, troligen spruckit upp på land och tagit plasten med sig, tänkte täta med ettan och epoxy/glasfiber. Är det bra tro? Kim

post-0-1394234278,8943_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

gör så att du spacklar ojämnheterna i kölen med plast och talk som du blandar ihop till en härlig gojja. sedan häller du 1 % härdare i och vispar runt. applicera och låt härda. rugga upp det en aning och lägg på 3-4 lager med glasfiber och plast. så hade jag gjort iallafall :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kim

Tack för all info! Bra tips enligt båtfolk i Stockholm! Det kommer bli super bra, sommaren och livet är räddat. mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig. Ha en trevlig sommar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska inte plasta träbåtar om dom inte legat på land i 10år så dom inte har nå vatten i sig. Jag har stuckit i plastade träbåtar där fällkniven gått rakt igenom träet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt ska man ha i åtanke att det ALLTID är fuktigt i en båt. har man en snipa eller liknande så kommer det alltid in vatten i prop.hylsan så det ligger vatten i kölsvinet så var inte rädda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastad träbåt är ingen träbåt utan en förstörd träbåt, det säger sej ju självt att du tar livet av den om du plastar den.. Synd på underbara träbåtar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vad ska man göra när det är dagsljus i maskinrummet pga av att det är är så stora glapp mellan borden? sen är det jävligt roligt att plasta i övrigt :) plastade för övrigt däcket på min snipa i våras. kanon bra:-) kika gärna här http://w1.322.telia.com/~u32217809/bat2.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min mahognykryssare kan du kasta in tennisbollar mellan borden innan den ligger i vattnet.. Träet sväller vet du.. så blötlägg i god tid innan sjösättning istället för att plasta.. :P Tycker man det är kul att plasta så kan man väl sysselsätta sig med det på annat än träbåtar..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ekbord på ungefär 12*20cm är inte så lättsvällda. men du kan ju fortsätta att kasta tennisbollar på din båt. det är ju också en variant av hobby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är rätt skoj faktiskt.. när tennisbollarna fastnar vet man att det är dax att kasta i skönheten i sjön..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

va bra.. jag vill inte ha nåt tjafs. jag är jätte nöjd med mina båtar. funderar på att införskaffa mig en fiskebåt. men pengarna saknas :-( det är min dröm att få bygga om en båt efter ens egna ideér :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menade inget tjafs jag heller.. men lär ju få lite fart på debatten.. :-) Har nyligen införskaffat 8,5 x 2,5m mahogny kabinbåt.. Som ska renoveras och byggas om en del.. Ska bli riktigt sköj faktiskt.. Hör av mej till dej om de behövs nån plastning.. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe va bra. okeej gött. jag köpte en träsnipa från 30-talet i våras. riktig klåpare som hade den innan. ingenting som är ordentligt gjort :-) fick byta ut lite i översta bordet på babordsidan men sen blev det kanon med lite plast över det ;-) haha var faktiskt TVUNGEN att plasta översta bordet. men i övrigt är det träskrov. tyvärr har puckot målat skrovet blått. får se om jag skrapar det trä-rent igen eller inte. lite bortkastad tid om det är missfärgat i träet innunder färgen. men men gött å tjafsa med någon :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hansson

Har precis varit o hämtat en trä snipa,som vi tänkt plasta,har nog inte varit i sjön på 5-6 år och träet har spruckit på ett pas ställen (ca 1cm sprickor) Behöver nog lite tips o råd när vi väl kommer till själva plastningen. Båten är klink byggd ,kan jag tillägga... Men först får vi se till att den blir torr o sen återstår ett annat problem... hur ska man plast en båt som väger ca 2 ton utan att lägga den uppochned? Kom gärna med tips o förslag... gärna med bilder. (Det är båten på bilden som vi köpt)

post-0-1394234405,4217_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är ganska vanligt, antingen fukt/vatten i kölsvinet som fryser  under vintern (svaller mer an plasten kan töja sig) eller för tunt med plast.
Eller var kölen för torr nar den plastades och sen senare kom det vatten ner i kölsvinet och trät svällde varav plasten sprack..
i ditt fall verkar det som den frös sönder för den låg på land.... sa då ska du slipa/fasa ordentligt vid sprickan (vinkelslip med grovt slippapper) och lagga på plast/matta till samma tjocklek som det var innan
Spackla med plast blandat med filler och se till att det ar fett fritt innan plastning (tjara, linolja) tvätta med aceton, plasten måste ej fästa i trät men det är inte bra om det kan samlas fickor med vatten, viktigt att du maste kuna rulla ut luften ur plasten.
Använder du miljöplast se till att tvätta med aceton ifall du vantar mer an  ca 24 timmar mellan lammineringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det går utmärkt att plasta den upprätt men den bör vara högt uppallad så det blir bekvämt att jobba under den samt sidorna. tippar du den på sidan se till att den inte blir skev/ändrar form samt inte plasta för många lager på en sida av kölen, plasten krymper varav den kan va stark nog att böja kölen.
Lite jobbigare att plasta klink byggd men lättast e runda till där bord läggningen ligger överlapp med spackel (hemgjort av plast och filler, billigast) ev runda av trä kanten med vinkelslip med papper på, går åt mindre spackel då.
Glasfiber kan man inte vika endast böja därav bör det vara avrundat.
Skulle kanske inte va helt torr i kölen för dar kommer det att stå vatten senare (öppen båt, läcker ner vattendär senare... kan frysa sönder på vintern, annan möjlighet är efter plastning mätta kölen med olja)
 
Har inte funderat på att du kanske kan vattna den tills den sväller och sedan täta den och använda den som den är... eller bara plasta upp till 10cm över vattenlinjen


 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller förlänger livet på den avsevärt... om man gör det rätt...
Då blir det en härlig känsla av målad träbåt med plastbåtens fördelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, varför skall du plasta båten?

På maringuiden verkar det som man knappt kan  framföra skepsis mot bruket att plasta gamla träbåtar....utan att bli benämd med olika extrem-ord.

 

Själv har jag egen erfarenhet av båtar i plast, kolfiber, trä, som besätning av aluminium och plåt...alla har sina fördelar / nackdelar....störst skepsis har jag mot plastade träbåtar och jag vet att man inom fiskeflottan har plastat båtar i slutet av deras driftstid / livslängd..

 

Visst kan man om man gör det rätt få en plastad träbåt att fungera utmärkt! Problemet uppstår när andra än båtägaren skall bedömma båten och dess skick, värde etc.....

 

Argument för plastning har jag svårt att få grepp om... Åsikter som båten är slut och minst ett bord måste bytas och det kostar 10-15 tkr att låta göra så det är bara att plasta...... vilket kostar en 10-15 tkr.... ?????

 

Sprickor på upp till en centimeter sväller lätt ihop. Tennisbollar??, Då är de nog att bord som nån tatt bort.. så sätt tillbaka.... 

I vissa fall behöver man åtgärda strukturella problem, byta trä, bord, laskar, slå om nitar (klinkerbyggda båtar), dreva om (kravellbyggen).

Med trä som är billigt behåller man kontroll på skrovet och kommer åt att åtgärda och behåller möjlighetern för båten att torka upp före frysgrader på vintern.

 

Ett bekymmer med plastning är att få båten att hinna torka före kyla så den inte fryser sönder. Detta är f.ö. samma problem skutägare som har plåtskodd vattenlinje har och som man slipper när stora skutor ligger kvar i sjön. Och här kan man mer förstå plastning av ägare till stora äldre skutor som man helt enkelt inte tar upp utan håller plusgrader inombords året runt. Men en liten snipa gör man det inte lika lätt..  

 

Ytterligare ett bekymmer för plastade båtar finns i försäkringsmöjligheter coh andrahandsvärde..

 

Frågan belyses för och emot väl på träbåtsakuten, http://www.trabatsakuten.nu/ en annan bra båt sida..

 

NickeK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt det sista du sa om bekymmer... det är totalt omjligt att försäkra en plastad träbåt.. Försäkringsbolagen är livrädda för ingenting...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gedda - hur går det med skutan, har du några aktuella bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter!
 
Jag kan väl säga som så att det ligger på is i nuläget... nytt jobb och ingen tid :-) tyvärr. men den kostar mig ingenting så det får ta den tid det tar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som skäller på plastning av båtar. Gör man det rätt så blir skrovet fan så mycket starkare. Om man bara åker i kanalen vid Långholmen med en gammal båt av tunna bräder och galvad spik så är det nog ingen fara, men färdas man längre sträckor på öppet hav och hamnar i grov sjö kan båten helt enkelt gå i bitar och sjunka. Trät håller oftast, men spik och nitar kan gå av eller krypa igenom efter åratals jobbande i sjön. Om skrovet är plastat kan det betyda att man överlever en storm.

Polarn har flera båtar han plastat själv, det blir aldrig fel på dem.

 

Att plasten spricker runt kölen eller akterstäven är nog oftast frysskador. Man borde redan från början plasta in muttrar i hål som man sätter bultar i. På hösten tar man ur bulten och trät kan dräneras. Ett annat knep är att palla aktern högre, då rinner vattnet från den tjocka akterstäven framåt och hamnar ovanpå trät, de flesta båtar är ju flatare framtill än bak. Då är frysrisken mindre.

 

En del fiskebåtar är plastade från början för att tåla is.

 

Ofta så läcker propellerhylsorna fast båten är plastad. Antingen i stefatätningarna eller också på utsidan röret. Ta bort stävlagret och pys i sikaflex mellan röret och träet är ett förslag.

 

Ha de från en som har plastbåt numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enklaste är att låta båten ligga i över vintern såvida man inte ligger i en insjö. då slipper man saker som frostsprängning och annat.. som i mitt fall så är kölen 2meter under vattenytan och blir det isen så tjock som två meter så är det nog tack och hej med mänskligheten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gedda,

Jo det e´ nog bra ide att stanna i sjön..

Hur håller du värmen inombords så det inte fryser ihop i kölsvinet?

 

Föregående ilägg är väl insatt ! och vi som vidhärdar att stanna kvar i träskrov åker på att byta eller dubblera nitar och skruv.

 

Jag kanske bara är f.. så envis eller nostalgisk och kör ett fritids/sommar båtlivs race .. hade jag mött höststormar så hade det inte osannolikt varit plast på... men agendan är annan i mitt fall vård av 60år däckare....numera gaffelriggad och seglande...

 

NickeK

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...